رییس اتاق بازرگانی تهران در نشست هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی تهران گفت: تمامی عوامل موثر بر قیمت تغییر داشته اما سیاست این است که قیمت ها ثابت بماند. این امر چگونه ممکن است؟

سومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در دور هفتم که مبحث اصلی آن تعیین تعداد و عنوان کمیسیون های تخصصی بود با قاطعیت آل اسحاق برای مدیریت وقت شروع و با گلایه های عسگراولادی از انتشار نامه اش به رحیمی، تلاش ظهیری برای گنجاندن کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی دراتاق تهران و اظهارنظرات فراوان خلیلی در مورد کمیسیون ها ادامه یافت.

در نشست دیروز، هفت کمیسیون تخصصی که باید در چهارسال آینده فعال باشند و اعضای هیات نمایندگان نیز حداقل در یکی از آن ها حضور داشته باشند، به تصویب رسید. جلسه سه ساعته هیات نمایندگان اتاق بازرگانی پایتخت با به سرانجام رساندن بحث کمیسیون ها پایان یافت تا بعد از این مباحث تخصصی به صورت کامل و با صرف وقت لازم در این کمیسیون ها تحلیل و بررسی شود و نتیجه آن در نشست های هیات نمایندگان مطرح شود. پررنگ ترین حاشیه نشست دیروز نیز گلایه های عسگراولادی از انتشار نامه اش به محمدرضا رحیمی بود که در هفته گذشته واکنش فعالان بخش خصوصی را برانگیخته بود.

آل اسحاق: تثبیت قیمت ها در بلندمدت غیرممکن است

 


رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این که بحث اصلی نشست هیات نمایندگان تعیین تکلیف وضعیت کمیسیون های تخصصی و ثبت نام کاندیداها در آن است، از مدیریت وقت در جلسه سخن گفت و خواستار این شد که پای موضوعات متفرقه باز نشود تا پس از سخنان سخنرانان پیش از دستور موضوع اصلی محور صحبت ها قرار گیرد. آل اسحاق با اشاره به این نکته که خود نیز کمتر از همیشه سخن خواهد گفت و تنها به ذکر الزامات خواهد پرداخت، گفت: «واقعیت این است که در فضای اقتصادی امروز با مسایل گوناگونی روبرو هستیم اما تولید در شرایط ویژه ای به سر می برد که اگر به آن توجه نشود در حوزه هایی دیگر هم اثر خواهد گذاشت. در مورد تولید دو نکته مهم وجود دارد که با توجه به وقت فقط به این دو نکته می پردازم یکی قیمت گذاری کالاها و دیگری رابطه تولید و نظام بانکی که این روزها پرچالش است».


آل اسحاق با انتقاد از سرکوب قیمت ها و تعیین امری و دستوری قیمت گفت: «تمامی عوامل موثر بر قیمت تغییر داشته اما سیاست این است که قیمت ها ثابت بماند. این امر چگونه ممکن است؟ شاید بتوان در کوتاه مدت کارهایی کرد اما در بلندمدت این امر غیرممکن است. نمی توان با امریه و دستور قیمت گذاری کرد».


رییس اتاق بازرگانی پایتخت با تاکید بر واقع نگری در تعیین قیمت ادامه داد: «هیات رییسه اتاق تهران در همین رابطه با علی آقامحمدی به عنوان نماینده ریاست جمهوری جلسه ای داشته و بحث های مختلفی صورت گرفته است. در نهایت تصمیم بر این شد که در یک کمیسیون با حضور یک نماینده از هر تشکل، نماینده از وزارت بازرگانی و نماینده ریاست جمهوری در اتاق جلساتی برگزار کنیم و به بحث قیمت های واقعی بپردازیم. در حال حاضر منتظریم تا نماینده تشکل ها مشخص و نماینده ریاست جمهوری مشخص شوند تا جلسات را کلید بزنیم.»

مانده تسهیلات بانک ها بسیار کمتر رقم اعلام شده است


یحیی آل اسحاق دومین عامل مهم تاثیرگذار بر تولید را در حال حاضر نظام بانکی دانست و آن را پرچالش توصیف کرد.آل اسحاق افزود: «عدم واگذاری تسهیلات، معوقه ها، جریمه ها، کمبود منابع مالی و... از جمله مشکلات بین این دو حوزه است. به طوری که رییس کل بانک مرکزی به صراحت می گوید بانک های ما جوابگوی نیازهای موجود نیست و نمی تواند به تولید تسهیلات بدهد».
آل اسحاق ادامه داد: «مانده تسهیلات بانک ها از آنچه به صورت دفتری اعلام می شود بسیار کمتر است و بانک ها در ارائه وام و تسهیلات به تولید ناتوانند. یکی از مدیران عامل بانک ها به من گفت تنها 20 درصد از آنچه به عنوان مانده تسهیلات بانک ها در سال اعلام می شود، قابل پرداخت است که حدود 10 درصد از آن هم باید به موضوعاتی اختصاص یابد که به بانک ها تکلیف می شود».
رییس اتاق تهران به لایحه دولت برای تامین منابع بانک ها اشاره کرد و گفت: مجلس محترم باید جدی تر نسبت به این لایحه نظر داشته باشد.برخی نمایندگان می گویند این لایحه تورم ایجاد خواهد کرد و یا این که معلوم نیست این منابع به سمت صنعت برود. یا این که می گویند بهتر است ابتدا بانک ها معوقات خود را پس بگیرند تا بعد لایحه را تصویب کنیم. در حالی که این موضوعات درست نیست و به هم ربطی ندارد. بهتر است لایحه تصویب شود و بعد بر حسن اجرای آن و هزینه کرد آن در راه درست نظارت شود».
آل اسحاق در پایان سخنانش به ادغام وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن اشاره کرد و از دولت و مجلس خواست تا زودتر تکلیف مشخص شود تا تصمیم گیری ها بلاتکلیف نمانند.
رییس اتاق بازرگانی تهران هم چنین در مورد غیبت از جلسات به اعضای هیات نمایندگان این نکته را گوشزد کرد که در ابتدای هر جلسه اسامی غایبین اعلام می شود و با افرادی که تعداد غیبت هایشان زیاد باشد برابر برابر آیین نامه رفتار خواهد شد.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =