چین و هند اگرچه با پشت پا زدن به پیشنهاد آمریکایی ها مبنی بر قطع ارتباط نفتی با ایران در تلاش برای تعامل بیشترند اما به نظر می رسد مسوولان نفتی ما باید به دنبال بازار هدف دیگری هم برای صادرات نفت کشور باشند.

 در حال حاضر چین و هند بزرگترین وارکنندگان نفت از ایران محسوب می شوند.برهمین اساس است که اخیرا آمریکا با تحت فشار قراردادن این کشورها تلاش دارد تا مسوولان نفتی این دو کشور آسیایی را برای عدم همکاری با ایران متقاعد کند.این در حالی است که این دو کشور همچنان با وجود فشارهای موجود همکاری با ایران را ادامه داده اند و خواستار افزایش همکاری با ایران شده اند.با اینحال به نظر می رسد با توجه به عملکردهای چین و هند طی سال های گذشته مسوولان نفتی ما از همین امروز باید به فکر بازاریابی بیشتر برای فروش نفت خود باشند.

سیاست آمریکا در مقابل هر یک ازاین کشورها متفاوت بوده اما هدف تلاش آمریکایی ها قطع ارتباط این کشورها با ایران است.این در حالی است که این دو کشور هر یک به دلایلی خاص همچنان روابط اقتصادی خود بویژه روابط نفتی خودبا ایران را ادامه می دهند.اما تجربه ثابت کرده هند و چین در دقیقه های نود همیشه به دنبال منافع خود بوده اند و همواره پیروی از قوانین آمریکایی ها را به همراهی با ایران ترجیح داده اند.

بی وفایی هندی ها زمانی نمایان شد که این کشور با امضای قرارداد هسته ای با آمریکا تعهد داد که تمام تعاملات اقتصادی با ایران را نیمه کاره رها کند و در عین حال آمریکا نیز متعهد شد علاوه بر انتقال فناوری هسته ای، این کشور را در شرایط کمبود انرژی حمایت کند.انزمان بود که هندی ها از ادامه مذاکرات خط لوله صلح پا پس کشیدند و ترجیح دادند تا حل و فصل شدن اختلاف های ایران با آمریکا دست نگه دارند.این بار نیز بانک مرکزی هند ماه دسامبر گذشته انجام کلیه مبادلات ارزی بین دو کشور در چارچوب مکانیسم اتحادیه پایاپای پولی آسیا را ممنوع اعلام کرد. از آن زمان تا کنون مشکلاتی در زمینه پرداخت پول نفت وارداتی هند از ایران به وجود آمده است .

موضوع در خصوص چین کمی متفاوت است.این کشور با سیاست جالبی پیش رفته که مصداق دقیق از آب گل آلود ماهی گرفتن است.چرا که مسوولان این کشور با سیاستی خاص هم آمریکا را برای خود نگه داشته اند و هم معاملات خود با ایران را افزایش داده اند.تایید این اظهارات را می توان در امضای قرارداد دو طرفه میان ایران و چین جستجو کرد که قراراست معاملات ما با این کشور تا مرز 100 میلیارد دلار افزایش یابد.این توافق در شرایطی است که تنها نفت،پسته و میراث فرهنگی ایران به چین صادرمی شود و این یعنی افزایش سیرواردات محصولات چینی به کشور.این امر در شرایطی است که این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد به هر چهار قطعنامه تحریم علیه ایران رای مثبت داده است.

در حال حاضر چین با واردات 460 هزار بشکه نفت و هند با 400 هزار بشکه نفت در هرروز بزرگترین واردکنندگان نفت ایران هستند.برهمین اساس است که مسوولان امور بین الملل شرکت ملی نفت باید با درایت بیشتر به فکر برنامه ریزی مدون برای یافتن بازارهای جدید باشند تا در صورت کناره گیری این کشورها از خرید نفت ایران شوک جدید به اقتصاد کشور تحمیل نشود.

در حال حاضر نیز هند با 2 میلیارد دلار بدهی به ایران در تلاش است تا مذاکرات با ایران را ادامه دهد تا شاید راهی جدید برای پرداخت پول نفت خریداری شده توسط این کشور پیدا شود اما مذاکرات هیات ایرانی در سفر به این کشور نیز پاسخگو نبوده است و البته با توجه به عدم هماهنگی برای زمان مشخص جهت نشست بعدی نشان از این نکته دارد که همچنان مشکلات پرداختی میان دو کشور ادامه خواهد داشت.براین اساس در شرایطی که نفت ایران خریداران دیگری هم دارد و می توان با برنامه ریزی مشخص خریداران دیگر را جایگزین کرداز الان باید مسوولان نفتی ما به این مساله به چشم دغدغه نگاه کنند و راه حلی جدی برای آن ارائه کنند.

براساس این گزارش، مذاکرات دو روزه ایران و هند برای یافتن راهکاری در زمینه حل اختلاف ارزی دو کشور و پرداخت پول نفت صادراتی ایران بدون نتیجه مشخص پایان یافت.

این در حالی است که هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات نسبت به نتیجه بخش بودن بحث و گفت‌وگوها ابراز خوشبینی کرده بود.

مذاکرات ایران و هند طی روزهای دوشنبه و سه شنبه با حضور هیئتی از ایران به سرپرستی معاون ارزی بانک مرکزی و مقامات بانک مرکزی هند و وزارت اقتصاد این کشور در دهلی نو برگزار شد.

بر اساس گزارش اکونومیک تایمز دولت هند طی بیانیه ای با اعلام شکست این مذاکرات از توافق دو طرف برای ادامه پیگیری ها در این خصوص خبر داد.

این بیانیه افزود: مذاکرات ایران و هند در خصوص یافتن راهکار مشخصی برای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران ادامه خواهد یافت .

درهمین رابطه سید محسن قمصری معاون امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز به رویترز تصریح کرد: ایران و هند هنوز نتوانسته اند بانکی را پیدا کنند تا بتوانند پرداخت پول نفت را از طریق آن انجام دهند . وی افزود: ایران تا کنون پیشنهادات مختلفی را برای پرداخت پول نفت از سوی هند مطرح کرده است ولی تا کنون به جمع بندی روشنی در این زمینه با مقامهای هندی نرسیده ایم .

قمصری در ادامه گفت: بانکهای مرکزی دوکشور در حال رایزنی برای یافتن بانکی برای پرداخت پول نفت ایران هستند. وی از اشاره به نام بانکهای مورد نظر ایران و هند خودداری کرد./221/39

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =