۷ نفر
۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
لیونل مسی؛ جواهری که به دست سیتی نرسید

یک سال پیش بود که «لیونل مسی» به همراه تیمی زبده از وکلای گران‌قیمت، در تلاش برای جدایی از بارسلونا و پیوستن به منچسترسیتی بود.

سپهر ستاری: سیتیزن‌ها در آن مقطع زمانی، علیرغم پیگیری سیاست «سکوت عمومی»، تمام تلاششان را کردند تا شرایط را برای خرید فوق ستاره آرژانتینی فراهم سازند. لئو اعتقاد داشت با توجه به یک بند در قراردادش می‌تواند بدون هیچ دردسری از آبی‌اناری‌ها جدا شود. آبی‌آسمانی‌های شهر منچستر هم با استناد به همین موضوع و در نظر گرفتن تصمیم قطعی مسی برای خروج از «نیوکمپ»، خودشان را برای تحقق این انتقال به طور کامل آماده کرده بودند. بعد از آن نوبت به لئو رسید تا در تماس با «پپ گواردیولا» به سرمربی سیتیزن‌ها اطمینان دهد پس از ترک بارسا، «اتحاد» تنها جایی است که می‌خواهد در آن قدم بزند.

منچسترسیتی حتی مقدمات معرفی فوق‌ستاره آرژانتینی در «اتحاد» را هم تدارک دیده بود اما طی چند ساعت بعد، لئو اعلام نمود که در بارسا ماندنی شده! اما نکته کلیدی اینجا بود که مسی چند دقیقه قبل از اعلام این خبر، با مدیران سیتی تماس گرفت و آنها را در جریان علاقه وافرش برای حضور در ترکیب این تیم گذاشت تا برای سال‌های آینده آنها را امیدوار نگه دارد.

در این بین اما گواردیولا به هیچ عنوان از شرایط رضایت نداشت؛ سیتیزن‌ها در آن بازه مشغول فعالیت روی انتقال «هری کین» بودند که مسی با آن‌ها تماس گرفت و باعث شد پروژه جذب ستاره انگلیسی متوقف شود! در نهایت هم فوق‌ستاره آرژانتینی دستِ آبی‌آسمانی‌ها را خالی گذاشت تا در خصوص دلیل چهره عصبانی گواردیولا کدخوانی‌های متفاوتی صورت بگیرد.

البته این اتفاق برای سیتیزن‌ها تازگی نداشت؛ مسی در سال 2016 هم آماده پیوستن به گواردیولا در منچسترسیتی بود اما در نهایت، با دخالت هم‌تیمی‌هایش در بارسلونا به خصوص «لوئیس سوارس» نظرش را در آخرین لحظه تغییر داد! سیتی اینبار نمی‌خواست اتفاقات گذشته برایش تکرار شود و با وجود علاقه مالکان این باشگاه به جذب این فوق‌ستاره از سال 2008، دیگر هیچ قدمی برای جذب اعجوبه آرژانتینی بر نداشت! لئو نیز با اطلاع از موضع سیتی و علیرغم اینکه آبی‌های شهر منچستر سال قبل انتخاب نخست او بودند، در یک تغییر مسیر غیرقابل پیشبینی، راهی پاری‌سن‌ژرمن شد!

نکته مهم این است که در ماه‌های اخیر، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که لیونل «نیوکمپ» را ترک کند و همگان منتظر امضای قرارداد جدیدش بودند. از این رو سیتیزن‌ها هم در ماه مارس برای همیشه پرونده این انتقال را به بایگانی فرستادند.

در طرف دیگر اما حضور لئو در لیگ یک فرانسه، به طور قطع توجه همه فوتبال‌دوستان به رقابت‌های داخلی سرزمین عشاق را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد و حتی ممکن است مردم بیشتری را به پاریس بکشاند. این انتقال به گونه‌ای «PSG» را در کانون توجهات قرار داد که حتی انتقال 220 میلیون یورویی «نیمار جونیور» هم نتوانسته بود به چنین موفقیتی دست یابد. این‌ها چیزهایی‌ست که منچسترسیتی تابستان گذشته می‌توانست از آن‌ها لذت ببرد اما حالا مسی و تمام مزایای پیرامونش، به عنوان یک فرصت از دست رفته برای سیتی تلقی می‌شود.

هیچکس نمی‌تواند وانمود کند که خرید لئو، باشگاه را درون و بیرون از مستطیل سبز به سطح جدیدی ارتقا نمی‌دهد. باشگاه‌های فوتبال در این مقطع، از فروش لباس درآمدِ چندانی ندارند اما می‌توانید تصور کنید چند پیراهن آبی‌آسمانی سیتی با نام مسی در سراسر دنیای به فروش می‌رسید؟ آیا می‌توانید معارفه لئو در «اتحاد» و در شهر منچستر را متصور شوید؟ با حضور فوق ستاره آرژانتینی، قطعاً همه بلیت‌های دیدارهای خانگی و خارج از خانه سیتی به آسانی فروش می‌رفت؛ همانطور که اکنون برای پاری‌سن‌ژرمن چنین اتفاقی رخ داده است.

با این حال برنامه جایگزین من‌سیتی نیز چندان بد نبوده و کاری که آنها انجام داده‌اند، اتفاقات بزرگی را در برایشان در پی خواهد داشت. آبی‌آسمانی‌ها مسی را از برنامه خود خارج کردند و در عوض «جک گریلیش» را به «اتحاد» کشاندند و به احتمال بسیار زیاد، به زودی نیز «هری کین» را به خدمت خواهند گرفت. بله؛ هیچ چیز با لئو قابل مقایسه نیست اما فراموش نکنید جذب کین هم اتفاق بزرگی در فوتبال جهان محسوب می‌شود.

گریلیش برای تیم انعطاف‌پذیری در میانه میدان، بُرندگیِ تازه‌نفس و پتانسیل بازاریابی و مارکتینگِ مخصوص خودش را به ارمغان آورده اما کین بیشتر مورد علاقه گواردیولا است زیرا می‌تواند هم به عنوان یک شماره 9 کاذب و هم به عنوان یک مهاجم هدف برای او به ایفای نقش بپردازد. او از قدرت تمام‌کنندگی بی‌رحمانه‌ای هم بهره می‌برد؛ فاکتوری که سیتیزن‌ها بیش از هر چیزی به آن نیاز دارند. ضمن اینکه کین به عنوان کاپیتان تیم ملی انگلیس، از نظر تجاری هم به کار سیتیزن‌ها می‌آید. هری با حضور در منچسترسیتی، به ششمین بازیکن انگلیسی این تیم در کنار «کایل واکر»، «جان استونز»، «رحیم استرلینگ»، «فیل فودن» و «جک گریلیش» تبدیل می‌شود؛ ستاره‌هایی که همگی مدعی حضور در رقابت‌های جام جهانی قطر 2022 هستند.

با این حال نمی‌توان از این حقیقت چشم‌پوشی کرد که «لیونل مسی» و «کریستیانو رونالدو» ستاره‌هایی هستند که هیچ بازیکنی نمی‌تواند همانند آنها در یک تیم - در خارج و داخل زمین – تاثیرگذار ظاهر شود. به همین سادگی!

نویسنده: سم لی

مترجم: سپهر ستاری

258 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1548910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 1
    بهترین تیم اروپا بایرن مونیخ بهترین بازیکن روبرت لواندفسکی