شوری: به لحاظ عناصر قدرت ملی در وضعیت خوبی نیستم/ میدان و دیپلماسی تضعیف شده است

کارشناس مسائل اوراسیا در گفتگویی در کلاب هاوس خبرآنلاین به بررسی سیاست خارجی وزارت امور خارجه دولت سیزدهم به رهبری امیرعبداللهیان پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، محمود شوری گفت: پس از گذشت دو ماه از انتخاب آقای رئیسی همچنان چیزی از سیاست خارجی این دولت نمی دانیم. آن چیزی که تا حالا مطرح شده یک سری آرزوهای خوب بوده که همه طرفدار آن هستند. اما موضوعات مطرح شده نمی تواند به تحلیل سیاست خارجی کمک کند. البته دولت وی نگاه واقع بینانه ای به سیاست خارجی دارد و نمی تواند روی مفاهیم تازه ای مانور دهد و سیاست خارجی به مسیرهای دیگر حرکت کند. اینکه خود مسئولین هم ندانند به دنبال چه چیزی هستند مقداری کار را در آینده مشکل می سازد.

وی افزود: در مورد عناصر قدرت ملی ایران چه چیزی است شاید مسائل وضوح بیشتری داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران به لحاظ عناصر قدرت ملی در شرایط خوبی قرار ندارد و آقای خامه یار نگاه خوش بینانه تری نسبت به این موضوع داشتند. در حال حاضر شرایط سختی قرار داریم و یکی از عناصر مهم در این زمینه وضیت اقتصادی است که شرایط خوبی ندارد. طرف های خارجی نیز نسبت به این موضوع آگاهی کامل دارند. در بحث دیپلماسی و میدان نیز یکی از عناصر را از دست دادیم که در حوزه میدان سردار شهید یکی از این عناصربود. در حوزه دیپلماسی نیز شخص آقای ظریف نیز توانمندی های خاصی داشت که امکان به ایران می داد تا با قدرت بیشتری در مذاکرات حاضر شویم. مشخص نیست که امیرعبداللهیان با چه سیاستی می خواهد آغاز کند که این ضعف ها را پوشش دهد. در منطقه نیز شاهد تغییر نظم منطقه ای هستیم.

این کارشناس در پایان گفت: اوضاع افغانستان یکی از مثال های بارز در این زمینه است. در شرایطی هستیم که ترکیه بازیگری فعالی را در منطقه دارد و عناصر قدرت ملی خود را افزایش می دهد. به نظر می رسد شرایط به گونه ای است که امکان لغو تحریم ها وجود ندارد. در این زمینه نیز محدودیت هایی مانند مصوبه مجلس وجود دارد. ازطرفی آمریکا نیز در شرایطی نیست که به ایران امتیاز دهد و همینطور ایران. از همین رو به نظر می رسد دولت سیزدهم به سمت خنثی سازی تحریم ها با نگاه به شرق برود. در گذشته خنثی سازی تحریم ها با کشورهای دیگر انجام شد که آورده ای خاصی برای ایران نداشت. واقعیت این است که دولت ابزارهای محدودی در دیپلماسی اقتصادی دارد. احتمال دارد این خوش بینی ها به نتیجه خوبی منجر نشود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1549421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =