گروهی از افراد آماتور اهل دانمارک که عاشق فضانوردی هستند، تلاش می‌کنند موشک دست ساز خود را امروز به فضا ارسال کنند. این اقدام پس از تلاش ناموفق سال گذشته و شکست در پرتاب این موشک انجام می‌شود.

محمود حاج‌زمان: کپنهاگن ساب‌اوربیتال، یک موسسه غیرانتفاعی دانمارکی است که در زمینه هوافضا فعالیت می‌کند. اعضای این موسسه تلاش می‌کنند تا نخستین موشک غیرحرفه‌ای دنیا (موشکی که به دست افراد آماتور ساخته شده است) را برای مسافرت‌های فضایی بسازند. اکنون این موسسه در نظر دارد تا وسیله نقلیه خود برای دومین بار عازم فضا کند. پس از ارسال نافرجام قبلی که اواخر سال گذشته انجام شد و طی آن موتور موشک روشن نشد، گروه برنامه پرتابی را برای ابتدای ماه ژوئن / هفته دوم خرداد تدارک دیده‌اند.

 

به گزارش پاپ‌ساینس، کپنهاگن ساب‌اوربیتال یک موسسه غیرانتفاعی و همگانی است که تلاش می‌کند گردشگران را با استفاده از یک موشک فضایی خانگی به فضا بفرستد، موشکی که تماما توسط گروهی از افراد داوطلب ساخته شده است. این سازمان که توسط کریستین فون‌بنگتسون و پیتر مدسن رهبری می‌شود، یک وسیله پرتاب و یک کپسول سرنشین تک‌نفره را بسازد. گروه تا کنون بیش از 30 تست استاتیک موتور را انجام داده است و تمام پولی را که از سوی اهداکنندگان و حامیان مالی جمع‌آوری می‌شود، به تلاش‌هایی که از این پس برای پرتاب کپسول انجام خواهد شد اختصاص داده است. آنها کپسول ویژه سرنشین خود را به افتخار ستاره‌شناس مشهور دانمارکی، تیکو براهه نامیده‌اند.

اگر این پرتاب موفقیت‌آمیز باشد، به احتمال زیاد مدسن به زودی نخستین تلاش را برای هدایت موشک انجام خواهد داد. موشک ساخته شده توسط آنها که به نام HEAT 1-X خوانده می‌شود، از یک سکوی پرتاب شناور در دریای بالتیک پرتاب خواهد شد. این موشک تا ارتفاع 100 کیلومتری سطح زمین که مرز فضا شناخته می‌شود بالا خواهد رفت، سپس موشک تحت جاذبه صفر به سوی زمین و درون جو هدایت می‌شود و با استفاده از چتر فرود خواهد آمد. این تکنیک مشابه روشی است که ناسا در اولین ماموریت فضایی خود یعنی سفینه مرکوری استفاده کرد. 

زمان دقیقی برای پرتاب اعلام نشده ، اما به احتمال زیاد امروز (پنج‌شنبه) این پرتاب انجام خواهد شد. گروهی از سایت‌های دانمارکی اقدام به پوشش زنده این رخداد می‌کنند که می‌توانید آنها را از اینجا دنبال کنید.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =