ماه عسل اردوغان و بن زاید با یک تماس تلفنی که پس از چندین سال تیرگی روابط برقرار شد

فارس نوشت: پس از چند سال تیرگی روابط میان ابوظبی و آنکارا، شب گذشته، ولی‌عهد امارات با رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص تقویت روابط دوجانبه در راستای منافع مشترک گفت‌وگو کرد.

«محمد بن زاید آل نهیان»، ولی‌عهد ابوظبی و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، شب گذشته (۳۰ آگوست)، پس از چند سال قطع ارتباط مستقیم،  تلفنی با یکدیگر گفت وگو کردند.

خبرگزاری رسمی امارات (وام)، با انتشار این خبر نوشت: «در این گفت‌وگوی تلفنی، روابط دوجانبه و شیوه‌های تقویت و توسعه آن در راستای خدمت به منافع مشترک دو کشور و ملت دوست بررسی شد».

بنا بر این گزارش، دو طرف در خصوص چندین قضیه و پرونده بین‌المللی منطقه‌ای دارای اهمیت مشترک گفت‌وگو کردند.

به نوشته وبگاه «الخلیج آن لاین»، این تماس تلفنی، چند روز پس از سفر «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات به ترکیه در چارچوب تلاش‌های دو کشور برای ترمیم روابطی که به دلیل پرونده‌های مختلف به شدت آسیب دیده بود، صورت گرفت.

پس از دیداری که طحنون بن زاید با اردوغان در ۱۸ آگوست جاری انجام داد، «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات، گفت که ابوظبی اکنون در حال تقویت روابط با همه است و اختلافات مواضع مانع تقویت روابط اقتصادی نخواهد شد.

اردوغان نیز پس از این گفت‌وگوها تصریح کرد که کشورش و امارات طی ماه‌های اخیر با یکدیگر در تماس بودند و پیشرفت‌هایی را حاصل کرده‌اند و وی مایل به دیدار با ولی‌عهد ابوظبی است.

اختلاف ترکیه و امارات در طول سال‌های گذشته تا مرحله دشمنی شدید نیز پیش رفت و عمیق‌تر و پیچیده‌تر از اختلاف ترکیه و عربستان سعودی شد. اما ریشه این اختلافات به رقابت منطقه‌ای و مواضع متضاد دو کشور در کانون‌های درگیری و بحران از جمله قطر و مصر و لیبی مربوط می‌شد که با کاهش تنش در این کشورها نیز از شدت اختلاف ابوظبی و آنکارا نیز کاسته شد. با این حال باید گفت که در صورت وجود اراده حقیقی از سوی دو طرف برای کنار گذاشتن اختلافات و باز کردن صفحه جدید در روابط فی‌مابین، پیچیده‌ترین پرونده‌ها نیز قابل حل است.

مصالحه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با قطر نیز سهم بسزایی در آرام شدن روابط پرتنش ترکیه و امارات داشت.

در همین حال روابط امارات با رژیم صهیونیستی نیز به نظر می‌رسد در بهبود روابط امارات و ترکیه سهیم بوده باشد. در ادامه روابط ترکیه و تل آویو نیز بهبود یافته است. امارات که برای مشروعیت بخشی به اقدام خود در سازش با رژیم اسرائیل از هیچ تلاشی چشم‌پوشی نمی‌کند، ترکیه به عنوان مأمن اخوانی‌ها و حامی اسلام سیاسی بهترین دستاویز برای این هدف است.

از سوی دیگر برخی معتقدند امارات به دلیل اختلافاتی که با عربستان سعودی دارد و این اختلافات دیگر بر کسی پوشیده نیست، تلاش دارد با ائتلاف با ترکیه، ضمن متنوع سازی دایره همپیمانان، پیام محکمی به سعودی‌ها بفرستد.

گفت‌وگوی تلفنی ولی‌عهد ابوظبی با رئیس‌جمهور ازبکستان

روزنامه اماراتی البیان نیز با انتشار خبر گفت‌وگوی تلفنی ولی‌عهد ابوظبی با اردوغان نوشت، شب گذشته، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان نیز با محمد بن زاید آل نهیان طی تماسی تلفنی درباره روابط دوستی، همکاری و تقویت شراکت‌ها گفت‌وگو کرد.

محمد بن زاید، همچنین  نامه‌ای مکتوب به «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند، درباره روابط دوجانبه و شیوه‌های تقویت آن  ارسال کرد.که انور قرقاش این نامه را در دیدار با وزیر امور خارجه هند، تحویل داد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1550251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =