ماس: دخالت نظامی در افغانستان نتیجه نداشت/ از گذشته درس گرفتیم

ایرنا نوشت:وزیر امور خارجه آلمان با اعلام حمایت برلین از کشورهای منطقه که مایل به پذیرش مهاجران افغان هستند، اذعان کرد که دخالت‌های نظامی در افغانستان موفقیت آمیز نبوده و این چیزی است که ما از گذشته آموخته‌ایم.

 «هایکو ماس» که شب گذشته برای سفر رسمی وارد پاکستان شد، امروز سه‌شنبه در شهر «اسلام‌آباد» پس از نشست دوجانبه با «شاه محمود قریشی» وزیرامور خارجه پاکستان، در کنفرانس خبری مشترک با وی حضور یافت.

هایکو ماس، بررسی آخرین وضعیت افغانستان، روند انتقال اتباع خارجی از جمله شهروندان آلمانی از کابل، نقش پاکستان برای تسهیل نقل و انتقال اتباع خارجی از افغانستان، مسائل منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های برلین-اسلام‌آباد را از مهم‌ترین محورهای رایزنی میان دو کشور عنوان کرد.

وی بر اجماع و وحدت بین المللی در بحث افغانستان تاکید کرد و افزود: برلین برای خروج اتباع آلمانی از افغانستان در حال همکاری نزدیک با پاکستان است.

وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشت: رویکرد طالبان تا روزهای آینده روشن‌تر خواهد شد با این حال منافع همه ما این است که یک دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه نمایندگان گروه‌های داخلی حتی آنانی که مخالف طالبان هستند، تشکیل شود.

وی اذعان کرد که دخالت‌های نظامی در افغانستان نتیجه‌ای نداشته و این چیزی است که ما از گذشته آموخته‌ایم.

هایکو ماس افزود: آلمان آماده حمایت از آن دسته از کشورهای منطقه که مایل به پذیرش مهاجران افغانستانی هستند، است و ما پیش‌تر تعهد خود را برای تامین ۱۰۰ میلیون یورو جهت پشتیبانی از کشورهای میزبان پناهجویان افغان اعلام کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز با تاکید بر اهمیت مذاکرات این کشور با آلمان برای کمک به اوضاع افغانستان خطاب به جامعه جهانی گفت: ضمن اجتناب از تکرار اشتباهات گذشته باید از انزوای مردم افغانستان در وضعیت فعلی جلوگیری شود.

شاه محمود قریشی هشدار داد که بی‌ثباتی در افغانستان به سود هیچ کس نیست، لذا اقدامات جامعه بین الملل برای کمک به بهبود معیشت افغانستان اجتناب ناپذیر می‌باشد.

این دومین سفر وزیر خارجه آلمان به پاکستان در سال جاری محسوب می‌شود. وی قرار است امروز با سایر مقام‌های بلندپایه پاکستان دیدار کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1550344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =