۰ نفر
۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
بورل: حوادث افغانستان تاریخ را تکان داد

ایرنا نوشت:مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه نشست ویژه وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه تصریح کرد که حوادث افغانستان از جمله تحولاتی است که تاریخ را تکان داد.

جوسپ بورل روز پنجشنبه به خبرنگاران در اسلوونی گفت که در جلسه امروز درباره رویارویی با شرایط جدید افغانستان و چالش‌های آینده بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی به پروژه مشترک دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا موسوم به «قطب نمای استراتژیک» اشاره کرد و گفت که این مساله در حال پیگیری است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که ظرف چند هفته آینده گزارشی از پیشرفت کار را ارائه می‌کند.

او در همین حال تاکید کرد حوادث افغانستان نیاز به قوای مستقل و قوی نظامی اروپایی را بیش از هر زمان دیگری نشان داد.

وزرای دفاع و خارجه اتحادیه اروپا قرار است امروز (پنجشنبه) در اسلوونی دیدار کنند. چگونگی تعامل با طالبان و همچنین امکان ایجاد یک نیروی نظامی مستقل در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وزرای دفاع همچنین قرار است درباره خروج شتابزده نیروهای نظامی از افغانستان و نکاتی که باید از آن آموخت، صحبت کنند.

برنامه ایجاد یک "نیروی واکنش سریع" از دیگر مسائلی است که در دستور کار این نشست قرار دارد. بورل پیشتر به نیویورک تایمز گفت که "افتضاح افغانستان" بیش از هرچیز نشان داد که نیروهای نظامی اروپا باید مستقل شوند.

وی معتقد است که اگر اروپا از چنین نیرویی برخوردار بود، می‌توانست در عملیات خروج از فرودگاه کابل نیز مستقل و بهتر عمل کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1550971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =