۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کیلیان؛ خریدی برای آینده رئال

«لئوناردو آرائوژو» مدیر ورزشی نامدار باشگاه پاری‌سن‌ژرمن روز چهارشنبه قبل گفت: «مدیران باشگاه رئال مادرید از دو سال قبل نسبت به ما رفتار درستی نداشته و مدام با اطرافیان کیلیان امباپه در تماس بوده‌اند. این کار غیر قابل قبول، نادرست و غیر قانونی است. اثبات این ادعا نیز، ارائه یک پیشنهاد یک هفته پیش از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات است.»

سپهر ستاری: لئوناردو خیلی شفاف و در گفتگو با رسانه‌ها، واکنش باشگاهش به پیشنهاد 170 میلیون یورویی روز سه‌شنبه رئال مادرید را اعلام کرد؛ آن هم در شرایطی که خودش بهتر از هر کسی می‌داند که در بالاترین سطح فوتبال جهان، باشگاه‌های بزرگ هر کاری برای جذب استعدادهای بزرگ انجام می‌دهند.

علاقه مادریدی‌ها به جذب امباپه و ارتباط این بازیکن با باشگاه لالیگایی، بیش از دو سالی است که همه فوتبال‌دوستان را به خود مشغول کرده. در «سانتیاگو برنابئو» خیلی‌ها از جمله «فلورنتینو پرس» مدت‌هاست که اطمینان دارند فوق‌ستاره فرانسوی سرانجام روزی پیراهن سفید رئال را بر تن خواهد کرد اما کسانی که فلورنتینو را از نزدیک می‌شناسند، معتقدند خرید این ستاره 22 ساله برای او تبدیل به یک «وسواس» شده و تمام تصمیمات باشگاه در سال‌های اخیر طوری برنامه‌ریزی و پیش رفته که آقای مدیر اطمینان یابد این اتفاق در نهایت رخ خواهد داد. بسیاری از اهالی فوتبال این روزها از تصمیم رئال در ارائه پیشنهادی 170 میلیون یورویی برای خرید بازیکنی که یک سال بعد آزاد می‌شود، شگفت‌زده هستند اما آنها نمی‌دانند که خرید امباپه برای فلورنتینو چه معنایی دارد. از این رو به شما اطمینان می‌دهم که مادرید و پرس تا آخرین لحظه نقل‌وانتقالات، جذب امباپه را دنبال خواهند کرد؛ انتقالی که جرقه آن از مدت‌ها قبل زده شده بود.

دسامبر سال 2012 بود که امباپه 13 ساله توسط اسطوره‌اش «زین‌الدین زیدان» که در آن زمان در نقش مشاور غیررسمی فلورنتینو فعالیت می‌کرد، پا به زمین تمرین قوهای سپید اسپانیا گذاشت. «مت اسپیرو» نویسنده اهل پاریس در کتاب «Sacre Bleu: Zidane to Mbappe, A Football Journey» در همین خصوص نوشته که پسربچه‌ اهل پاریس چگونه به عنوان یک هواداران رئال بزرگ شده و حتی به عنوان هدیه 10 سالگی‌اش، ماکت ورزشگاه «سانتیاگو برنابئو» را دریافت کرده است. او به خانواده‌اش قول داده بود روزی همه آنها را به ورزشگاه خانگی رئال مادرید خواهد برد تا روی صندلی‌های جایگاه ویژه به تماشای مسابقه کهکشانی‌ها بنشینند. قولی که 3 سال بعد از خارج شدن از دهان کیلیان، در شب تساوی 2 بر 2 رئال مقابل اسپانیول تحقق یافت!

با این حال عشق امباپه به سفیدپوشان مادریدی، هیچگاه باعث نشد او و اطرافیانش تصمیمات حرفه‌ای‌شان را بر اساس این عشق اتخاد کنند. به عنوان مثال در تابستان 2013 و پس از سفر او به مادرید، امباپه پیشنهاد رئال را رد کرد تا راهی تیم جوانان موناکو شود. او بعدها به نشریه «له‌پاریسین» در خصوص این تصمیم گفت: «در آن زمان من آمادگی نقل مکان به خارج از کشور و دوری از دوستانم را نداشتم.»

ارتباط بین ستاره فرانسوی و باشگاه رویایی‌اش اما همچنان قوی بود و بسیاری از جمله فلورنتینو در مادرید در جریان پیشرفت سریعش قرار داشتند. در فوریه 2017، خبرنگاران از زیدان درباره پیشنهاد رئال مادرید به کیلیان پرسیدند و زیزو در پاسخ گفت: «امباپه در آستانه پیوستن به رئال قرار داشت و ما می‌دانیم چقدر بازیکن خوبی است. کاری که او در این سن انجام می‌دهد فوق‌العاده است اما چیز بیشتری در این خصوص وجود ندارد.»

البته که قطعاً چیزهای بیشتری وجود داشت؛ در همان زمان تصویری از نوجوانی امباپه در اتاق خوابش که پر از پوسترهای «کریستیانو رونالدو» با لباس سفید مادرید بود، در رسانه‌های مختلف انتشار یافت. همین تصویر به تنهایی دلیل مستحکمی برای کهکشانی‌ها بود تا سفت‌وسخت‌تر از همیشه به سراغ امباپه بروند اما او هرگز تصمیمی عجولانه نگرفت. کیلیان در مارس 2017 گفت: «در حال حاضر من بازیکن موناکو هستم. ما قدم‌به‌قدم جلو می‌رویم. مادرید متعلق به بازیکنانی است که در اوج دوران بازی خود قرار دارند و من هنوز در چنین نقطه‌ای نیستم.»

آن فصل با قهرمانی شگفت‌انگیز موناکو در لیگ یک فرانسه و قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا به ایستگاه پایانی رسید؛ فصلی که مثلث معروف «BBC» در اوجش قرار داشت و رئال در میانه راه خود برای رسیدن به چهار قهرمانی اروپا در پنج سال بود. پرس اما می‌خواست هر چه سریع‌تر امباپه را به خدمت بگیرد تا اتفاقاتی مانند از دست دادن «نیمار جونیور» در سال 2013، برای مادریدیسموها رخ ندهد.

بر اساس کتابِ اسپیرو، رئال در اواسط جولای بدون اینکه امباپه باخبر شود، با مدیران باشگاه موناکو به توافقی 180 میلیون یورویی دست یافته بود اما رابطه نزدیک امباپه و زیدان، برنامه‌های فلورنتینو را به طور کامل بهم ریخت. ظاهراً زیدان صادقانه به امباپه گفته بود که در بدو ورودش به اسپانیا، در ترکیب اصلی قرار نمی‌گیرد و باید برای تصاحب جایگاه ثابت در تیم بجنگد. همین موضوع امباپه را در خصوص اینکه آیا زمانِ مناسبی برای پیوستن به رئال است یا خیر، به تردید انداخت. نتیجه؟ پیوستن به PSG و ناکامی مجدد قوهای سپید در جذب ستاره فرانسوی.

زمانی که CR7 در اقدامی دور از انتظار و غیرقابل پیشبینی، لباس رئال را از تن خارج نمود، مادریدی‌ها در اقدامی عجیب‌تر دیگر به سراغ امباپه نرفتند و به جایش «وینیسیوس جونیور» را به خدمت گرفتند. در سال 2019 پرس دوباره روی کیلیان متمرکز شد اما اینبار ستاره فرانسوی به صورت علنی جدایی از PSG را رد کرد تا کهکشانی‌ها به سراغ «ادن آزار» بروند. با هم‌گروهی رئال و پاری‌سن‌ژرمن در مرحه گروهی لیگ قهرمانان، امباپه این فرصت را پیدا کرد تا دوباره در «سانیاگو برنابئو» به میدان برود. نکته جالب در آن دیدار تشویق ستاره فرانسوی توسط هواداران مادریدی تا ثانیه‌هایی پیش از به صدا درآمدن سوت شروع مسابقه بود تا مشخص شود رئالی‌ها تا چه اندازه مشتاق دیدن او در پیراهن سفید تیم محبوب‌شان هستند.

در تابستان جاری، رئال بیشتر از هر زمان دیگری به جذب امباپه نزدیک شده بود اما باز هم در گام آخر ناکام ماند.

با این حال هنوز کسی به درستی از احساس واقعی امباپه در مقطع فعلی خبر ندارد؛ او به خوبی می‌داند که شانس قهرمانی اروپا با «نیمار جونیور» و «لیونل مسی» به مراتب بیشتر از «ادن آزار» و «گرت بیل» است. کسی نمی‌تواند منکر عشق او به رئال شود اما فوق‌ستاره فرانسوی پیش از این نیز، نشستن پای میز قرارداد با مادریدی‌ها را به دلیل زمان‌بندی نادرست، رد نموده است. تکرار دوباره این اتفاق برای هر کسی در برنابئو دشوار خواهد بود اما کار بیشتری از دست پرس بر نمی‌آید تا به کیلیان اثبات کند تیم مورد علاقه‌اش تا چه اندازه او را می‌خواهد.

نویسنده: درموت کوریگان

مترجم: سپهر ستاری

258 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1551108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =