آرین‌منش: هرچه جلسات محرمانه کمتر باشد، اعتماد عمومی هم بیشتر خواهد شد

ایسنا نوشت: یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: هرچقدر مردم بیشتر خودی فرض شده و جلسات محرمانه هم کمتر باشد، اعتماد عمومی هم افزایش خواهد یافت.

محمدجواد آرین منش، با بیان اینکه اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت یکی از مسائل مهم اجتماعی و عاملی در جهت تعامل بین حاکمیت و مردم و بین نسل های مختلف است، اظهار کرد: اعتماد عمومی یا اعتماد اجتماعی می تواند روابط میان افراد را تسهیل کند. از سویی اگر دولت ها از سرمایه اجتماعی برخوردار باشند، می توانند در پیشبرد برنامه های خود موفق باشند.

وی ادامه داد: در سال های اخیر به مسئله اعتماد عمومی کم توجهی شده و عواملی مثل عدم تحقق وعده ها، فقدان صداقت و شفافیت لازم و ضعف پاسخگویی مسئولان، عدم مسئولیت پذیری و عدم اعتراف دولتمردان نسبت به اشتباهات خود و در نهایت ناکارآمدی دولت ها موجب شده اعتماد عمومی از دست برود به گونه ای که اکنون شکاف بین مردم و مسئولان احساس می شود.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: براساس آسیب هایی که وجود دارد، راهکارهایی هم متناسب با آن وجود دارد یعنی هر چقدر مردم را خودی فرض کنیم و آن ها را در اداره امور مشارکت داده و شفافیت مسئولان بیشتر و جلسات محرمانه کمتر باشد و مسئولان نسبت به شعارها و وعده های خود وفادار باشند و آن ها را محقق کنند اعتماد عمومی افزایش می یابد. هرچقدر سلامت اداری و عدالت اجتماعی بیشتر باشد اعتماد مردم هم افزایش می یابد.

آرین منش تأکید کرد: حاکمیت، مسئولان اجرایی، قضایی، انتظامی و نمایندگان مجلس و همه مسئولان به طور کلی می توانند نقش موثری در افزایش سرمایه اجتماعی داشته باشند. البته این بدان معنا نیست که نهادهای غیردولتی نقشی ندارند. نهادهای فرهنگی، رسانه، روحانیت می تواند در مسیر فرهنگ سازی اقدام کند. درو اقع اگر یک حرکت جمعی صورت گیرد اعتماد مردم بازسازی خواهد شد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای خدمت به مردم و افزایش اعتماد عمومی عزمی جدی دارد، گفت: در عمل باید ببینیم آیا دولت توانایی تحقق برنامه های خود را دارد یا نه. البته شرایط کشور هم شرایط خاصی است و کشور با کمبود منابع مواجه است. با این حال دولت وعده داده است که تورم را مهار کرده و معیشت مردم را بهبود ببخشد. انتظار و مطالبه مردم هم همین است و آن ها نظارت می کنند که آیا دولت توانسته است تورم را مهار کند؟ اگر این وعده ها تا حدودی محقق شود تدریجا اعتماد عمومی افزایش می یابد. اما اگر دولت در تحقق وعده هایش موفق نشود، اعتماد مردم باز هم سلب می شود.

23215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1551502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =