۱۵ نفر
۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
رئیس استخبارات پاکستان در کابل/عکس

در بحبوحه نبرد سنگین در دره پنجشیر، رئیس اطلاعات پاکستان امروز (شنبه) در راس هیاتی از مقام‌های پاکستانی وارد کابل شد.

به نقل از تایمز آو ایندیا، ورود ژنرال فائز حمید، رئیس اطلاعات پاکستان همچنین در آستانه اعلام یک دولت جدید از سوی طالبان انجام شد.

خبرگزاری آسیا به نقل از یک روزنامه‌نگار پاکستانی گزارش داد که ژنرال حمید به دعوت طالبان برای صحبت درباره آینده دو کشور به افغانستان سفر کرده است.

پاکستان و آژانس اطلاعات بدنام آن به حمایت از طالبان در تسلط بر افغانستان متهم شده‌اند.

وزیر خارجه هند جمعه خطاب به رسانه‌ها در واشنگتن گفت، اسلام‌آباد از طالبان که جانشین یک دولت منتخب شد، "حمایت" به عمل آورده و آن را "پرورش" داد. او افزود: پاکستان همسایه افغانستان است و از طالبان حمایت کرده و آن را پرورش داد. عناصر مختلفی وجود دارند که مورد حمایت پاکستان قرار دارند، بنابراین نقش آن باید در این چارچوب دیده شود.

کارشناسان معتقدند که پاکستان از بازیگران کلیدی در عزل دولت منتخب کابل از قدرت و ایجاد طالبان به عنوان یک قدرت تعیین کننده در افغانستان بوده است. به تازگی در گزارش سازمان ملل تاکید شد که بخش مهمی از رهبری القاعده در افغانستان و منطقه مرزی پاکستان مستقر است.

رئیس استخبارات پاکستان در کابل/عکس

 رایزنی سفیر پاکستان با مقامات ارشد طالبان در قطر

همچنین خبرگزاری فارس گزارش داد: «شیرمحمد عباس استانکزی» معاون دفتر سیاسی طالبان در دوحه با «سید احسن رضاشاه» سفیر پاکستان در قطر دیدار کرد.

در دیدار عباس استانکزی با سفیر پاکستان در دوحه، بازسازی افغانستان، تسهیل تردد مردم از تورخم و اسپین بولدک مورد بحث قرار گرفت.

طرفین در مورد وضعیت کنونی افغانستان، کمک های بشردوستانه ، روابط دوجانبه بر اساس منافع و احترام متقابل بحث و تبادل نظر کردند.

از سوی دیگر «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز در نشستی خبری اعلام کرده با اتصال کریدور اقتصادی چین و پاکستان"سی‌پک" به افغانستان می توان به اهداف مهم تجاری دست یافت.

وی افزود: ما با کمک چین برای بهبود اوضاع اقتصادی و توسعه تلاش می‌کنیم. چین شریک اصلی ما است.

مجاهد در ادامه ابراز امیدواری کرد که پاکستان به افزایش تجارت دو جانبه با افغانستان ادامه دهد.

سخنگوی طالبان تصریح کرد: به پاکستان اطمینان می‌دهیم هیچ تهدیدی برای امنیت این کشور از خاک افغانستان وجود نخواهد داشت.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1551616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =