نقدی به سریال «خاتون» / وقتی کلیشه‌ها کافی نیستند

روزنامه ایران نوشت: در یک دهه اخیر آثار نمایشی تاریخی در حوزه سریال سازی، خاصه آنها که در فضای صد سال اخیر، یعنی تاریخ معاصر ایران می‌گذرند، مضامین و الگوهای داستان‌گویی یکسان و پیش‌بینی‌پذیری پیدا کرده‌اند. مضامینی چون عشق، جدایی، خیانت، میهن دوستی و وطن فروشی، تضاد سنت و مدرنیته و نفوذ کشورهای دیگر، به‌شکلی مداوم و تکرارشونده در آثار نمایشی بازتولید می‌شوند.

تمام اینها بیشتر از بسترهای دراماتیک بدیع و پرکشش، در فضایی سانتیمانتال و بشدت دور از باور و متکی به دیالوگ‌هایی غیر دراماتیک رخ می‌دهند. از سوی دیگر ساختن سریال تاریخی سانتیمانتال و شیک در کشورهای همسایه ایران و اقبال مخاطب ایرانی به آنها، در علاقه به بازتولید این الگوهای داستانی در تاریخ ایران بسیار مؤثر بوده است. این پروژه‌ها اغلب عظیم و پر زرق و برق هستند، اما به‌همان میزان که در تولید بلند پروازند، از بلندپروازی دراماتیک و تفاوت محرومند. تازه‌ترین نمونه این رویکرد را می‌توان در سریال «خاتون» به‌ کارگردانی تینا پاکروان دید که نمایش آن در شبکه نمایش خانگی آغاز شده است.

شاید سکانس ابتدایی «خاتون» چکیده آن چیزی است که سریال از اساس هست و در ادامه خواهد بود. زنی اسلحه‌ای را مسلح می‌کند، مردی در لباس نظامی وارد اتاق می‌شود و زن اسلحه را به‌ سمت مرد می‌گیرد. از مرد تاریخ را می‌پرسد، او را وادار به زانو زدن می‌کند و سپس مرد در یک حرکت اسلحه را از زن می‌قاپد و ماجرا ناگهان خصوصی، زن و شوهری و به اصطلاح «عشقی» می‌شود، با همان گلایه‌ها و گفت‌وگوهای مرسوم ملودرام‌های تلویزیونی. این تمام داستان آن سر زدن به دوره‌های حساس و پر رنج و خون تاریخی است، باز تعریف یک داستان عاشقانه که به خون و تاریخ تنها «مزین» است و به اشک‌ها و نفرت‌ها خواهد انجامید و تمام الگوهای داستان‌گویی ملودرام را تکرار خواهد کرد. پیش‌بینی‌پذیری این ساختار چنان زیاد است، که بعید می‌نماید «خاتون» بتواند با این دست فرمان، صرفاً با بلندپروازی‌های تولیدی و داشتن یک ساختار بصری منسجم و طراحی با کیفیت صحنه و لباس، توجه بینندگان را جدی‌تر از نگاهی گذرا به خود جلب کند.

 خاتون بختیاری با بازی نگار جواهریان تیراندازی ماهر است؛ با وجود اینکه در تاریخی زندگی می‌کند که زنان از حقوق اولیه خود محروم هستند، دارای استقلال و اعتماد به نفس است؛ نسبت به بستر اجتماعی خود متفاوت عمل می‌کند، متفاوت می‌پوشد و متمایز می‌اندیشد؛ به فرانسه کتاب می‌خواند و مقتدرانه در برابر همسرش که نظامی وظیفه شناس و میهن پرستی است، ابتکار عمل دارد. این هم همان تضاد سنت و مدرنیته است که با وجود تمام خصوصیاتی که برشمرده شد همچنان پاگیر درگیری با مادرشوهر سنتی، مستبد و ناجنس است! تاریخ در این میان مثل همیشه تفننی است برای سخن وری، شبیه تقویم تاریخ صبحگاهی، یا خلاصه‌ای از وضع جهان میان دو نیمه فوتبال. سیاست در چنین اثری وسیله‌ای است برای بازی کردن با احساسات مرتبط با میهن، ساختن آدم‌هایی خوب و بد در بستر قضاوت هایی کلی و اسطوره‌ای، در قالب عناوینی چون میهن پرست و میهن فروش؛ ساختن خیر و شر و قضاوت هایی که تاریخ خوانده‌ها می‌دانند تا چه حد مشکوک و غیرقابل اتکاست. این نگاه سال‌هاست که در آثار تراز اول نمایشی جهان از بین رفته است، چون دیگر کار نمی‌کند.

این نگاه نیازمند پیچیده‌سازی بیشتر و بلندپروازی در درام‌پردازی است. بلندپروازی و پیچیده‌سازی، در ساختن شمایل‌ها و مواضع شخصیت‌هاست، در به کار بردن بدیع الگوهای دراماتیک و داستان‌گویی و رفتن به زوایای پر ابهام و کمتر قضاوت پذیر. امروز آنچه بسیار متداول است نگاه تحقیقی در کنار فردیت در نگاه به تاریخ است. تحقیق اینجا به معنای پژوهش علمی نیست، بلکه به معنای رفتن به جزئیات برای یافتن خط‌هایی است تا سبب آشنایی زدایی از تواریخ آشنا و رسیدن به وقایعی شود که یک اثر نمایشی را تازه و پرکشش می‌کند. فردیت نیز تنها به معنای فردیت فیلمساز نیست که حاصل شدن آن در یک سریال عظیم بسیار دشوار است، مگر اینکه علی حاتمی یا ناصر تقوایی باشی! منظور از فردیت، اینجا داشتن موضعی بدیع و خاص است که بتواند تمایز و تفاوت ایجاد کند و معمولاً چنین چیزی در سریال محصول یک اتاق فکر و نویسندگانی است که برای کار رویکرد و دیدگاه ایجاد کنند.


کلیشه‌ها بطالت‌زا هستند و چه رنجی از این بیشتر؟ کلیشه‌ها در داستان گویی، کلیشه‌ها در روایت تاریخ، کلیشه‌ها در عشق، کلیشه‌ها در میهن دوستی و سیاست و به‌طور کلی کلیشه‌ها در نمایش مضامین اصلی زندگی انسان خلاف اصالت هنر درام هستند. کلیشه‌ها مفاهیم را از بین می‌برند، تاریخ را بی‌خاصیت می‌کنند و عشق را بی‌اشتیاق، کلیشه‌ها داستان‌ها را پیش از بازگویی، لو می‌دهند. اما در روزگاری که به دلایل مختلف سرگرمی اندک، فراغت با بطالت همراه و مشغولیات اغلب تلخ است، حتی مجمع کلیشه‌ها هم نگاه‌های بی‌تفاوت زیادی را به‌دست می‌آورد و شاید همین برای کلیشه پردازان کافی است.

۵۸۵۸

کد مطلب 1552119

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    17 1
    کلیشه همیشه هم بد نیست. خاتون تا اینجای کار ، اثر روان و ارزشمندیه. امیدوارم در ادامه هم همین طور بدون ادا و اطوار و روان پیش بره. اشکالش فقط اینه که گاهی پیغامش رو خیلی مستقیم می ده، ولی در کل همه چیزش مناسب و به جاست. مضمون عشق هم هرگز تکراری نمی شه.
    • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 3
      قسمت چهار و پنج به شدت نااميد كننده است چه از نظر برخورد با حوادث تاريخي چه از نظر بازي بازيگرها بويژه شخصيت اصلي . كافي است چهار خط تاريخ خونده باشي و چند فيلم تاريخي و به خصوص اين برهه زماني ديده باشي . مي بينيد كار نقص هاي بزرگ و بيشمار دارد . با اين أوصاف من اين سريال رو دنبال ميكنم
  • مهسا IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    17 2
    ما مگر فیلم غنی ایرانی دیدیم که بخایم ایرادات جزیی از این فیلم بگیریم. کدام فیلم کدام فیلم بی طرف سیاسی رو دیدیم تاحالا
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    19 2
    به این شوری هم نیست تازه هنوز برای قضاوت زود است
  • ع IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    14 0
    صدا و‌سیما‌در‌رابطه‌با‌پولهای‌نقت‌و‌دکلهای‌نفتی‌هم فیلم بسازید
  • ایلیا IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    7 7
    بازیگرای خانوم سریال به شکلی تیپ زدن آدم فکر میکنه سریال تو فرانسه اتفاق افتاده نه ایران
    • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 0
      مگه در ايران نيروي مقاومت در برابر اشغال متفقين به اين شكل و عملكرد داشتيم مثل نيروي مقاومت فرانسه در برابر آلمان نازي . ياد ناتالي و مونيك و آلبر در ارتش سري ميافتم . تازه اگه داشتيم كه به نظر من نداشتيم چرا اينقدر بد و سر دستي معرفي ميشه
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    12 4
    خاتون سریال خوبیه ... نقدش کنید اما تخریبش نکنید ... ابتدای سریال هم گفته شده که واقعی است .
  • زهرا IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    9 4
    اتفاقا خیلی عالی و بینظیر و عاشقانه است من که این سریالو دوستش دارم
  • ستاره IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    4 0
    این فیلم براساس واقعیته تا اینجا هم واقعا فیلم قشنگ و دلچسبی بوده
  • امیر IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    4 0
    فقط ما ایرانیا هستیم که هی از خودمون ایراد میگیریم. تا یه فیلم ایرانی و یا بازی ایرانی می‌بینیم فقط ایراداتش رو میبینم طوری که یه نکته مثبت توش نیست
    • IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 0
      چون كار ايراني برامون مهمه انتقاد ميكنيم وگرنه مثل سريال هاي ريز و درشت و چند صد قسمت تركيه اي سوتي ها و هندي بازي هاش رو به روي خودمون هم نمي آوريم . من مطئنم در همين سال هاي اخير بلاخره درصد بالايي از مردم ديگه خسته شدن از سريالهاي تركيه اي و دنبال كارهاي ايراني بودن . تلويزيون كه به تعداد انگشتان يك دست هم سريال خوب نداره . اميدوارم شبكه نمايش خانگي هم به جاده خاكي نزنه . و يك نكته براي هم تلويزيون و هم نمايش خانگي سعي نكنن تقليد و استدلاهاي سريالهاي تركيه رو به خورد مخاطب ايراني بدن . سريال ها مثل استاندارد ايران ١٣ يا ٢٦ قسمتي بهتر جواب ميده ولي متن و قصه ها بايد واقعي و منطقي بنظر برسه
  • فاطمه IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    سریال خاتون عالی عالی عالی و هنرپیشه ها و لوکیشن بی نظیر است
  • سمیه IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    سریال خاتون فوق ابعاده قوی و تاثیر گذار هست خوبه که با دقت نگاه کنیم هنرپیشه ها بسیار قوی بازی میکنند همگی و بدون در نظر گرفتن نقش های اول،دوم،سوم ویا منفی و مثبت و..... لوکیشن و دکور و لباس بی نظیر و جذاب سالها بود سریالی چنین دلچسب ندیده بودیم
  • اصغر IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    کاشکی صدا و سیما هم یاد بگیره از این سریالها پخش بکنه به جای سریالهای کم محتوای این چند سال اخیر و همه با مرگ و جنازه و گریه و آه و زاری و بدبختی نه لوکیشن،نه موضوع،نه گریم و لباس هیچکدام جذاب نیست البته تعدادی هنرمند فاخر در این سریالها هستند که عالی بازی میکنند و همگی به هنرشان اعتراف داریم اما تم غمباربرنامه های تلویزیون در این سالها آدم را دفع میکنه متاسفانه

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین