ادعای تازه آژانس درباره ایران؛ گروسی: تهران توضیح دهد

ایرنا نوشت:منابع خبری روز سه‌شنبه گزارش دادند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشات برجامی و پادمانی خود ادعا کرده که بازرسی‌های این سازمان از مراکز اتمی ایران به طور چشمگیری کاهش یافته و با محدودیت جدی مواجه است.

در این گزارشات که بخش‌هایی از آن در رسانه‌های خارجی انتشار یافته، ادعا شده که ایران مانع دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای شده و همچنان به توسعه فعالیت‌های اتمی خود ادامه می‌دهد. در این گزارش آمده است که ایران ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ذخیره کرده که فراتر از سقف مجاز در برجام است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بار دیگر ادعای کشف ذرات هسته‌ای اعلام نشده در ایران را تکرار کرده و از تهران خواسته تا بدون فوت وقت توضیحات لازم در این زمینه را ارائه کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو سال است که ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خوانده، مطرح کرده است. آژانس و ایران شهریور ماه سال گذشته توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کرده و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت و داوطلبانه توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

دو طرف اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد. مقرر شد که اگر تحریم‌های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

این مهلت سه ماهه یک بار نیز به مدت یک ماه دیگر تمدید و قرار شد تا ایران از پاک‌کردن فیلم‌ها خودداری کند. اما از سوم تیرماه ایران دیگر این مهلت را تمدید نکرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1552683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =