فارس نوشت:

 در پی خروج دیکتاتور یمن به ریاض به بهانه درمان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم گفت‌وگوی محرمانه‌ای با معاون صالح و جانشین موقت او انجام داد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "الجزیرة "، کاخ سفید اعلام کرد که "جان برینن " مشاور ارشد "باراک اوباما " رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم صبح دیروز با "عبدربه منصور هادی " معاون دیکتاتور یمن تماس گرفته است.

"عبدربه منصور هادی " معاون رئیس جمهوری یمن به دلیل زخمی شدن عبدالله صالح و نخست وزیر مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری و فرماندهی نیروهای مسلح را برعهده گرفته است.

سخنگوی کاخ سفید توضیح بیشتری درباره جزئیات این گفت‌وگو ارائه نکرد. این در حالی است که یمن در سایه خروج دیکتاتور از این کشور و سفرش به ریاض در وضعیت بی‌ثباتی به سر می‌برد.

دفتر پادشاهی عربستان سفر صالح و تعداد زیادی از خانواده‌اش به ریاض را تایید کرد و پیش‌بینی می‌شود که وی به بهانه درمان برای همیشه به همتای تونسی خود در عربستان پیوسته باشد و دیگر به کشور بازنگردد.

یک مقام مسئول در دولت اوباما نیز اعلام کرد که واشنگتن معتقد است که عبدربه منصور هادی به این دولت دید مثبتی دارد.

جان برینن هفته گذشته برای رساندن پیام نگرانی اوباما درباره اوضاع بحرانی یمن هفته گذشته به عربستان و امارات عربی متحده سفر کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا دیروز همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر دخالت آمریکا در حمله علیه صالح را رد کرد و گفت: تمرکز آمریکا در شرایط کنونی بر همکاری با دولت یمن و رئیس‌جمهور این کشور برای اجرای روند انتقال دموکراتیک، منظم، منسجم، مسالمت‌آمیز و آرام قدرت در یمن است. این اقدام نیز باید از طریق امضای طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس توسط رئیس‌جمهور یمن صورت گیرد. مهار بحران امنیتی یمن تنها از طریق انتقال منظم و مسالمت‌آمیز محقق خواهد شد.

وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون " نیز تاکید کرد که نیروهای آمریکایی همچنان در یمن باقی خواهند ماند و خروج آنها از این کشور به اوضاع یمن بستگی دارد.

ژنرال "دیو لابان " سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود: ما اوضاع یمن را به دقت پیگیری می‌کنیم و ما هنوز در این کشور نیرو داریم و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام داده‌ایم.

وی هیچ اشاره‌ای به تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در یمن نکرد اما مقامات مسئول دیگر در گفت‌وگو با CNN اعلام کردند که تعداد این نیروها 100 نفر است که مسئول آموزش نیروهای یمنی و ارائه خدمات حمایتی به ارتش صنعا هستند.

ارتش آمریکا در زمینه آنچه مبارزه با تروریسم خوانده شد، به ارتش یمن کمک می‌کند اما پنتاگون تاکید دارد نیروهای یمنی تحت آموزشش به سوی شهروندان یمنی تیراندازی نمی‌کنند.
4949


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =