درامِ تلخِ «درخت گردو»، در تعقیبِ کمدی شیرینِ «دینامیت»

«دینامیت» با بیش از ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش در ۶۰ روز اکرانش، هفته گذشته، ۷۴۰ میلیون تومان از گیشه درآمد به دست آورده که اگرچه برای شرایط کرونایی بد نیست، ولی نشان دهنده افت فروش این فیلم کمدی، به نسبت ماه نخست اکران فیلم است. «درخت گردو» هم که ۱۲ روز است روی پرده آمده، هفته پیش، ۴۴۸ میلیون تومان فروخته که برای یک درام تلخ، عدد خوبی است.

 مهسا بهادریسه روز پیش، فیلم سینمایی «کله پوک» با کارگردانی جواد مزدآبادی روی پرده سینما رفت و هفته قبل هم فیلم «گیسوم» با کارگردانی نوید به‌تویی و فیلم «درخت گردو» با کارگردانی محمدحسین مهدویان به صورت رسمی اکران خود را آغاز کردند.  احتمال داده می‌شود که فیلم سینمایی «مورچه‌خوار» نیز، در هفته پیش رو اکران خود را آغاز کند. 

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به فروش تمام فیلم‌های سینمایی که روی پرده هستند.

«درخت گردو» در رقابت با «دینامیت»

فیلم سینمایی «دینامیت» با کارگردانی سیدمسعود اطیابی، دو ماه است که در سینماها اکران می‌شود. این فیلم با بازی پژمان جمشیدی، نازنین بیاتی، احمد مهرانفر و زیبا کرمعلی که در شصت روز گذشته صدر نشین گیشه بوده، تا کنون رقم ده میلیارد و ۵۸۵ میلیون تومان را برای خود به ثبت رسانده است. «دینامیت» در هفته گذشته ۷۴۰ میلیون تومان فروش داشت و با اختلاف ۳۰۰ میلیون تومانی از «درخت گردو» همچنان صدرنشین جدول فروش باقی ماند. 

پس از «دینامیت» جایگاه دوم جدول فروش، به فیلم سینمایی «درخت گردو» پنجمین فیلم محمدحسین مهدویان می‌رسد. این فیلم دوازده روز است روی پرده سینما رفته و پیش‌تر هم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده و توانسته سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد با بازی پیمان معادی را کسب کند.

فیلم سینمایی «درخت گردو» با بازی پیمان معادی، مینو شریفی، مهران مدیری و مینا ساداتی، اولین‌بار در آبان ۱۳۹۹ و در ۲۸ سانس، به صورت ویژه برای مردم کردستان به نمایش در آمد و فروش یازده میلیون تومانی را برای خود ثبت کرد. پس از آن نیز اعلام شد این فیلم از نهم تیر و همزمان با اکران «دینامیت» روی پرده سینما می‌رود، اما این کار انجام نشد و در نهایت «درخت گردو» پس از دو ماه، از هشتم شهریور روی پرده سینما رفت.

این فیلم که داستان بمباران شیمیایی سردشت را به تصویر می‌کشد، در هفته گذشته، فروش ۴۴۸ میلیون تومانی را برای خود ثبت کرد و توانست در مدت دوازده روز، فروش ۶۵۰ میلیون تومانی داشته باشد.  

«درخت گردو» در مقایسه با «دینامیت» در مدت زمان مشابه فروش کم‌تری را تجربه کرد و به نظر می‌رسد طرفداران کمدی بیش‌تر از درام است.

فیلم سینمایی«گیسوم» با کارگردانی نوید به‌تویی، تهیه کنندگی سعید سعدی و بازی پگاه آهنگرانی، رضا داوودنژاد، مارال بنی‌آدم، حسین صوفیان، شبنم گودرزی و شاهرخ فروتنیان از دهم شهریور روی پرده سینماها رفت، در هفته گذشته دوازده میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در مجموع ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را به خود اخصاص داده است.

«گیسوم» که در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر توانست به بخش سینمای سعادت راه پیدا کند، روایتگر داستان زنی جوان است که پس از مرگ مادرش متوجه می‌شود، پدرش زنده است. او به دلیل کنجکاوی مجبور می‌شود، از فرانسه به ایران بیاید تا پس از ۳۰ سال او را پیدا کند. او به همراه همسرش و گروهی از دوستان قدیمی برای یافتن پدرش به شمال ایران سفر می‌کند. اما به تدریج، در طول این سفر، همسر این زن جوان و دوستانش می‌فهمند که او رازهای نگفته بسیاری دارد.

وضعیت اکران‌های تازه سینما

 مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش، دو هفته پیش اعلام کرد دو فیلم سینمایی «مورچه‌خوار» و «کله پوک» باید ۱۰ قرارداد از سینماهای تهران را به شورای صنفی نمایش ارائه دهند و اجازه اکران بگیرند که در نهایت «کله‌پوک» با کارگردانی جواد مزدابادی و تهیه کنندگی سیدمحمد قاضی، این کار را انجام داد و اکران خود را از ۱۷ شهریور، آغاز کرد.

در فیلم «کله‌ پوک»، هنرمندانی چون یوسف تیموری، جواد هاشمی، مرحوم سیروس گرجستانی و عزت‌اله رمضانی‌فر ایفای نقش کرده‌اند. داستان این فیلم طنز، درباره انتخابات شوراها در یک روستاست که اتفاقات جالبی در حواشی آن رخ می‌دهد. «کله پوک» تا کنون شش میلیون و ۵۰۰ هزارتومان فروخته است.

 مزدآبادی پیش از این فیلم سینمایی «ورود زنده‌ها ممنوع» را در سال ۱۳۸۹ با بازی مجید صالحی، علی صادقی، بهنوش بختیاری و علیرضا خمسه ساخته بود.

«درخت گردو» رکورد «دینامیت» را می‌شکند؟
فیلم سینمایی «درخت گردو»

«هفته‌ای یکبار آدم باش» سومین فیلم گیشه

فیلم سینمایی «هفته‌ای یکبار آدم باش» با کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و بازی پژمان جمشیدی و پژمان بازغی از ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ روی پرده سینما رفته، در هفته گذشته با ۱۶میلیون و ۷۰۰ هزارتومان برای سومین هفته متوالی، جایگاه سوم گیشه را به خود اختصاص داد. این فیلم پس از پنج ماه اکران در سینماها، با ۶۶ هزار مخاطب، مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را به دست آورد.

در هفته‌ای که گذشت، فیلم سینمایی «مدیترانه» با کارگردانی هادی حاجتمند، با فروش نه میلیون تومانی نسبت به هفته گذشته اُفت فروش چهار میلیون تومانی را تجربه کرد این فیلم با بازی پوریا پورسرخ و مهرآوه شریفی‌نیا پیش از اکران «درخت گردو» با فروش ۱۸ میلیون تومانی در جایگاه دوم قرار داشت اما در حال حاضر جایگاه پنجم جدول فروش را به خود اختصاص داده است. «مدیترانه» اکران را از چهار مرداد آغاز کرد و تا کنون ۱۱۲میلیون تومان را برای خود در گیشه ثبت کرده است.  

فروش نا امیدکننده «قصه عشق پدرم»

فیلم سینمایی «سیاه باز» با کارگردانی حمید همتی، یک ماه و سه هفته است که روی پرده سینما رفته و تا کنون ۷۴میلیون تومان را به خود اختصاص داده است. این فیلم با بازی شاهد احمدلو، المیرا دهقانی، آتیلا پسیانی و افسانه بایگان، در هفته گذشته موفق شد فروش پنج میلیون تومانی را برای خود ثبت کند. این فیلم قرار بود در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شود، اما در نتوانست در جمع ۱۶فیلم منتخب برای نمایش در جشنواره حضور پیدا کند.

در جایگاه بعدی هم فیلم «قصه عشق پدرم» با کارگردانی محمدرضا ورزی قرار دارد. این فیلم که اکران خود را از ابتدای تیر آغاز کرده است، در هفته گذشته با کاهش دو میلیون تومانی در فروش یک میلیون تومان را برای خود و در مجموع ۳۰ میلیون تومان را در گیشه به نام خود ثبت کرده است مرحوم چنگیز جلیلوند، مهرآوه شریفی‌نیا و مصطفی زمانی از بازیگران این فیلم ملودرام هستند.

«آیدین» اندازه «خورشید» فروخت

در هفته سوم شهریور، سینمای هنر و تجربه، فروش نسبتا خوبی را تجربه کرد. مستند«آیدین» با شش میلیون و ۵۰۰هزار تومان و با ۴۰۰ مخاطب برای دومین هفته صدرنشین گیشه شد.«آیدین» مستندی از اشکان مهیار است که زندگی آیدین نیکخواه بهرامی، بسکتبالیست تیم ملی را که در سال ۱۳۸۶ بر اثر سانحه رانندگی درگذشت، به تصویر می‌کشد. این مستند در هفت روز گذشته افزایش فروش دو میلیون تومانی را تجربه کرد و در مجموع نیز فروش هفت میلیون تومانی را برای خود ثبت کرده است.

«آیدین» در بیست روز توانست دوازده میلیون تومان بفروشد. فیلم «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری نیز با فروش سه میلیون ۲۰۰ هزار تومانی در هفته گذشته،کار خود را پایان داد. فیلم «بوتاکس» با بازی سوسن پرور و مهدخت مولایی اولین‌بار در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در آمد و اکران عمومی خود را در ششم مرداد آغاز کرد و تا قبل از اکران «آیدین» به مدت سه هفته صدر نشین جدول فروش سینمای هنر و تجربه بود. این فیلم جایزه بهترین فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر را به خود اختصاص داده و با وجود درگیری این فیلم با مسئله قاچاق، تا کنون ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را برای گیشه خود ثبت کرده است.

کمدی همچنان پرمخاطب‌ترین ژانر است
فیلم سینمایی «بوتاکس» با کارگردانی کاوه مظاهری

فیلم‌های هنر و تجربه و فروش زیر یک میلیون تومان

فیلم سینمایی «آبجی» با کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و بازی گلاب آدینه، پانته‌آ پناهی‌ها، علیرضا استادی، معصومه قاسمی‌پور، حمیدرضا آذرنگ، شیرین یزدان‌بخش و بابک حمیدیان، در هفته گذشته با فروش ۵۰۰ هزار تومانی جایگاه سوم جدول فروش را به خود اختصاص داد. طلا و عطی (آبجی)، مادر و دختری هستند که سالیان سال در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند؛ اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسند. این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که آبجی به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و طلا در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده دخترش است. فیلم سینمایی «آبجی» که از اواسط خرداد اکران خود را آغاز کرده، با هزار و ۲۹۰ مخاطب فروش ۲۹ میلیون تومانی را برای خود رقم زده است.

فیلم سینمایی «پسر» با کارگردانی نوشین معراجی کار خود را از ابتدای تیر آغاز کرده و تا کنون نه میلیون تومان فروخته است. از این مبلغ ۳۴۰ هزارتومان سهم هفته اخیر است. این فیلم با بازی سهیل قنادان، ناهید حدادی، مجتبی فالحی و اتابک نادری روایت زندگی پسری ۴۰ ساله و گریزان از تنهایی است که سعی دارد خود را تکیه‌گاه مادر نشان دهد اما با فوت مادرش اوضاع وخیم‌تر می‌شود چون او توانایی برقراری ارتباط درست با دیگران را ندارد.

«فوق ماراتن» با کارگردانی سعید کشاورز اکران خود را از سوم شهریور در گروه هنر و تجربه آغاز کرد. این فیلم که اولین‌بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد تا کنون ۴۴۰ هزار تومان و در هفته گذشته۳۰۰ هزار تومان را برای گیشه خود ثبت کرد. این فیلم روایتگر داستان فردی به نام قدرت است که کارگر یک کشتارگاه است و می‌خواهد طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد.

«دشت خاموش» با کارگردانی احمد بهرامی که برنده بهترین فیلم افق‌های جشنواره ونیز ۲۰۲۱ شد، به شرایط دشوار کارگری و رنج زندگی و روابط انسانی پیچیده چند خانواده فقیر در کوره‌پزخانه‌ای دورافتاده می‌پردازد لطف‌الله (علی باقری)، مردی تنها است که به‌عنوان سرکارگر در یک کوره آجرپزی کار می‌کند و او واسط و رابط میان صاحب کوره (آقاخان) و کارگران است. آقاخان (فرخ نعمتی) روزی همه کارگران را جمع کرده و خبری را به آن‌ها می‌دهد که زندگی همه کارگران را دچار دگرگونی می‌کند.

این فیلم قرار است از ۲۲ شهریور در سینماهای هنر وتجربه اکران شود.

        در این‌باره بیش‌تر بخوانید: 

      ◾️«درخت گردو» با ستاره‌هایش جای «دینامیت» را می‌گیرد؟

      ◾️«درخت گردو» رکورد «دینامیت» را می‌شکند؟

۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1553532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =