«درخت گردو» با ستاره‌هایش جای «دینامیت» را می‌گیرد؟

در هفته‌ای که گذشت برخی از فیلم‌های سینمایی با کاهش فروش مواجه شدند. چند روز پیش شورای صنفی نمایش اعلام کرد که قصد دارد «درخت گردو» را روی پرده سینماها بفرستد. انتظار می‌رود با اکران این فیلم وضعیت سینماها با بهبود نسبی مواجه شود.

مهسا بهادری: از ۲۳ تا ۳۰ مرداد و همزمان با دهه اول محرم و افزایش آمار فوتی‌ها، انجمن سینماداران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «با تشدید موج پنجم کرونا در کشور و قرمز شدن تمامی شهرها، اعضای انجمن سینماداران به احترام کادر درمان که در این مدت متحمل فشار زیادی هستند و همچنین به احترام ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) تصمیم به تعطیلی یک هفته‌ای سینماها گرفتند. بر همین اساس، سینماهای کشور از شنبه ۲۳ مرداد تا پایان روز شنبه ۳۰ مرداد تعطیل بوده و فعالیت کلیه سینماهای کشور از یکشنبه ۳۱ مرداد ازسرگرفته خواهد شد.»

با اعلام این خبر، گمان زده‌می‌شد که آمار فروش فیلم‌ها نسبت به هفته‌های قبل کاهش داشته باشد چرا که در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۳ مرداد (یک هفته قبل از تعطیلی سینماها) آمار فروش فیلم‌های سینمایی نسبت به گذشته، کاهش داشت.

البته این گمانه‌زنی‌ها تا حدودی درست به نظر می‌آید چرا که در مدت شش روز یعنی از یکشنبه ۳۱ مرداد تا شنبه ۵ شهریور، فروش فیلم‌ها نسبت به هفته‌های اخیر افت کوچکی داشته است هرچند این موضوع درباره همه فیلم‌ها صدق نمی‌کند به طور مثال تغییری در فروش«مدیترانه» ایجاد نشده  و «هفته‌ای یکبار آدم باش» نیز افزایش فروش داشته است.

تاثیر تعطیلی یک هفته‌ای روی فروش «دینامیت»

فیلم سینمایی «دینامیت» با کارگردانی سید مسعود اطیابی که یک هفته قبل از تعطیلی سینماها ۵۷۷ میلیون تومان فروش داشت، در شش روز اخیر تنها ۴۱۶ میلیون تومان فروخت در صورتی که در ۱۸ ماه اخیر، تنها فیلمی که توانست فروش گیشه خود را به نه میلیارد تومان برساند، فیلم «دینامیت» بود.

با توجه به این تغییر در فروش به نظر می‌رسد که نیاز است فیلم‌های تازه‌ای روی پرده سینما بیاید که بتواند یک تغییر در وضعیت گیشه به وجود آورد.

فیلم سینمایی «مدیترانه» با کارگردانی هادی حاجتمند با اختلاف ۴۰۰ میلیون تومانی و فروش ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، جایگاه دوم گیشه را به خود اختصاص داده است. فیلمی با بازی پوریا پورسرخ و مهرآوه شریفی‌نیا که اکران را از چهار مرداد آغاز کرد و در این یک ماه، توانست، فروش ۸۹ میلیون تومانی داشته باشد. البته تعطیلی سینماها تاثیر چندانی بر فروش «مدیترانه» نداشت چون دو هفته پیش نیز این فیلم با رقم ۱۸ میلیون تومان، در جایگاه دوم جدول فروش قرار داشت.

از زمانی که اکران «مدیترانه» آغاز شد، فیلم سینمایی «خورشید» با کارگردانی مجید مجیدی، در فروش گیشه، پابه پای «مدیترانه» پیش آمد و همیشه جایگاه دوم جدول فروش را به خود اختصاص می‌داد تا زمانی که اکران آنلاین آن آغاز و بعد هم قاچاق شد. همه این عوامل در کنار هم باعث شد تا «خورشید» نسبت به دو هفته گذشته کاهش فروش هفت میلیون تومانی را تجربه کند و با فروش ۱۳ میلیون تومان کار خود را در هفته گذشته به پایان برساند و این‌بار در جایگاه سوم گیشه قرار بگیرد.

فیلم‌هایی که زیر ده میلیون تومان فروختند 

تنها فیلمی که نسبت به دو هفته اخیر، افزایش فروش داشته، فیلم سینمایی «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» با کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و بازی پژمان بازغی و پژمان جمشیدی است که در هفته اخیر ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان فروخته است. درصورتی که آخرین فروش هفتگی این فیلم قبل از تعطیلی سینماها هفت میلیون تومان بود.

فیلم سینمایی«سیاه‌باز» با کارگردانی حمید همتی، این روزها روی پرده سینماهاست؛ فیلمی که قرار بود در سی‌و نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شود، اما به هدفش نرسید و حمید همتی، کارگردان این فیلم نیز معتقد است که بخاطر سیاست‌های جشنواره این اتفاق رخ داد و گرنه «سیاه باز» پتانسیل حضور در جشنواره را داشت. این فیلم با بازی شاهد احمدلو، سام قریبیان، افسانه بایگان، آتیلا پسیانی و المیرا دهقان، در هفته گذشته، حدود هشت میلیون تومان فروخت و اینگونه در جایگاه پنجم جدول فروش قرار گرفت. البته این فیلم از زمان آغاز اکران تا کنون ۶۲ میلیون تومان فروخته که تقریبا رقم کمی است.

در جایگاه بعدی هم فیلم «قصه عشق پدرم» با کارگردانی محمدرضا ورزی قرار دارد. این فیلم تقریبا ۴۰ روز است که اکران شده و در هفته گذشته تنها با سه میلیون و ۶۰۰ هزارتومان کار خود را به پایان رسانده است. مرحوم چنگیز جلیلوند، مهرآوه شریفی‌نیا و مصطفی زمانی از بازیگران این فیلم ملودرام هستند. این فیلم سینمایی که اکران خود را از آخرین روز تیر آغاز کرد، تا کنون، در مجموع ۲۷ میلیون تومان فروش داشته است.

«درخت گردو» با ستاره‌هایش جای «دینامیت» را می‌گیرد؟

فروش زیر پنج میلیون تومانی فیلم‌های هنر و تجربه

 در هفته ابتدایی شهریور، سینمای هنر و تجربه، فروش بهتری را تجربه نکرد. صدر نشین جدول فروش این سینما، فیلم «بوتاکس» با کارگردانی کاوه مظاهری و بازی سوسن پرور و مهدخت مولایی است. فیلمی که اولین‌بار در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اکران شد و بعد از آن نیز در ششم مرداد به صورت عمومی اکران خود را آغاز کرد. فیلمی که در یک ماه اخیر ۲۳ میلیون تومان و در هفته اخیر سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروش داشته که با این میزان صدر نشین گیشه است. 

فیلم «بوتاکس» حدود یک ماه است که به صورت غیر قانونی دست به دست می‌شود اما با این حال کاوه مظاهری اعلام کرده که در حال مذاکره برای اکران آنلاین این فیلم است.

پس از فیلم سینمایی «بوتاکس» مستند «آیدین» در یک هفته گذشته، جایگاه دوم گیشه سینمای هنر و تجربه را از آن خود کرده است. این فیلم با کارگردانی اشکان مهریار، درباره آیدین نیکخواه بهرامی بسکتبالیست تیم ملی است که در سال ۱۳۸۶ بر اثر سانحه رانندگی درگذشت.

 این فیلم پنج روز است که در سینماهای هنر و تجربه اکران می‌شود و تا کنون توانسته فروش سه میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی را برای گیشه خود ثبت کند.

فیلم سینمایی «آبجی» با کارگردانی مجان اشرفی‌زاده و بازی گلاب آدینه، پانته‌آ پناهی‌ها، علیرضا استادی، معصومه قاسمی‌پور، حمیدرضا آذرنگ، شیرین یزدان‌بخش و بابک حمیدیان نیز با فروش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی جایگاه سوم جدول فروش را به خود اختصاص داده است. طلا و عطی (آبجی)، مادر و دختری هستند که سالیان سال در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند؛ اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسند. این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که آبجی به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و طلا در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده دخترش است.  «آبجی» از اواسط خرداد اکران شده و  تا کنون رقمی حدود ۲۹ میلیون تومان فروخته است.

فیلم سینمایی «پسر» با کارگردانی نوشین معراجی که کار خود را از ابتدای تیر آغاز کرده و تا کنون هشت میلیون و ۷۰۰هزار تومان فروخته است و از این مبلغ ۴۶۰ هزارتومان سهم هفته اخیر است که با ۲۶ مخاطب رقم خورده است. «پسر» با بازی سهیل قنادان، ناهید حدادی، مجتبی فالحی و اتابک نادری روایت زندگی پسری ۴۰ ساله و گریزان از تنهایی است که سعی دارد خود را تکیه‌گاه مادر نشان دهد اما با فوت مادرش اوضاع وخیم‌تر می‌شود چون او توانایی برقراری ارتباط درست با دیگران را ندارد.

«درخت گردو» با ستاره‌هایش جای «دینامیت» را می‌گیرد؟

«درخت گردو» بالاخره اکران می‌شود

در جلسه فوق‌العاده بررسی آسیب‌های کرونا در سینما به منظور تشویق صاحبان فیلم‌های دارای قابلیت جذب مخاطب برای اکران در سینماهای کشور، که نهم تیر برگزار شد طرح شورای صنفی نمایش مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مقرر شد به صاحبان فیلم‌های با قابلیت جذب مخاطب که از این پس اکران می‌شوند پس از آنکه فروش آنها از مبلغ دو میلیارد تومان عبور کرد، یک میلیارد تومان به عنوان کمک پرداخت شود و پس از فروش پنج میلیارد تومان، کمک یک و نیم میلیاردی (مجموعا دو و نیم میلیارد تومان) پرداخت شود.

همان زمان قرار شد «دینامیت» و «درخت گردو» به عنوان فیلم‌های جدیدی که پس از سه ماه روی پرده می‌روند معرفی شوند. پخش کننده «دینامیت» اکران را پذیرفت اما علی سرتیپی، پخش کننده «درخت گردو» از این موضوع صرف نظر کرد و اینگونه «دینامیت» کار خود را آغاز کرد و تا توانست از دهم تیر تا ششم شهریور، ۹ میلیارد تومان را در گیشه، برای خود ثبت کند.

حالا پس از گذشت دو ماه علی سرتیپی، پخش کننده فیلم سینمایی «درخت گردو» در تاریخ دوم شهریور، نامه‌ای به شورای صنفی نمایش ارسال و برای اکران این فیلم اعلام آمادگی کرده است و قرار است «درخت گردو» با بازی ستاره‌هایی چون مهران مدیری، پیمان معادی، مینا ساداتی و مینو شریفی از دهم شهریور روی پرده سینماها برود.

مرتضی شایسته، سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز اعلام کرده است که قرار است یکشنبه( ۷ شهریور) درباره دو فیلم‌ «مورچه‌خوار» و «گیسوم» که پیش از این اعلام آمادگی کرده بودند، تصمیم‌گیری کند.

«درخت گردو» با ستاره‌هایش جای «دینامیت» را می‌گیرد؟

راه نجاتی برای سینماها باقی مانده ؟

با توجه به افت فروش فیلم‌های سینمایی، به نظر می‌رسد که سینما دوباره با بحران فروش و کاهش مخاطب در شرایط کرونای مواجه شده است. از زمان اکران «دینامیت» به مدت دو ماه این مشکل کم‌تر به چشم می‌آمد اما هفته پیش با افت فروش این فیلم، بحث کمبود مخاطب در سینماها دوباره اوج گرفت و اهالی سینما امیدوارند با اکران «درخت گردو» و تصمیم‌گیری درباره اکران دو فیلم«مورچه‌خوار» با کارگردانی شاهد احمدلو و «گیسوم» با کارگردانی نوید به‌تویی دوباره سالن‌های سینما، شاهد افزایش مخاطب باشند.

      در این‌باره بیشتر بخوانید:

    ◾️رقابت جواد عزتی با «خورشید» و پژمان جمشیدی با «دینامیت»

    ◾️فروش فیلم‌ها نصف شد / «خورشید» هنوز مخاطب دارد

۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1549012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    بعضی فیلما فروششون در حدیه که آدم شرمنده میشه!