استخراج آب‌های ژرف در دستور کار/ وزیر نیرو چه وعده ای به مردم داد؟

احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید، اصلاح نظام حکمرانی آب، برخورداری ۹۰ درصد روستاها از آب شرب، استخراج آب دریا و شیرین کردن آن، از جمله وعده‌هایی است که در برنامه وزیر نیرو دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خاموشی‌های مکرر برق و بیان احتمالات درباره قطعی آب در تابستان، نشانی از وضعیت بغرض صنعت آب و برق در کشور است؛ تا جایی که یکی از وعده‌های وزیر نیرو دولت سیزدهم، حصول اطمینان از تامین آب و برق مطمئن و پایدار در جهت رفع نیازهای متعارف بخش‌های مختلف کشور است.

علی‌اکبر محرابیان در حوزه آب، بر ارتقای حکمرانی و بهره‌وری آب از طریق استقرار مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب مبتنی بر مدیریت تقاضا در سطح ملی، حوضه‌های آبریز و محلی و نیز اجرای طرح های توسعه و بازچرخانی پساب با رعایت اصول توسعه پایدار، آمایش سرزمین و هماهنگی متقابل بین سرمایه‌های مختلف تاکید کرده است.

همچنین وی اعتقاد دارد ارتقای تاب‌آوری شبکه برق کشور با تمرکز بر توسعه ظرفیت تامین برق پایدار، امنیت عرضه و تقاضا، بهبود کیفیت و حفظ محیط‌زیست با گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر امکان‌پذیر است.

با این حال، با توجه به وعده‌هایی که وزیر نیرو مطرح کرده، باید دید در آینده اوضاع این وزارتخانه پر مساله چگونه پیش می‌رود و آیا وعده‌های داده شده می‌تواند مرهمی بر خاموشی و بی‌آبی این کشور باشد یا خیر.

بیشتر بخوانید:

کابینه سیزدهم فراجناحی نیست، احمدی نژادی است/ توان و خواست کابینه فراگیر وجود نداشت؟

تغییر استراتژی صادرات برق/ وزیر نیرو چه وعده‌ای درباره خاموشی‌ها داد؟

او صراحتا اعلام کرده که دولت در زمانی کار خود را شروع می‌کند که قطعی‌های مکرر موجب اختلال در کار مردم شده و بخشی از ظرفیت صنایع و تولید متوقف مانده که این امر باعث بروز ضرر و زیان، بیکاری و افزایش نرخ کالاها شده است. البته وضعیت در موضوع آب نیز در برخی نقاط کشور بهتر از برق نیست.

وی اطمینان خاطر داده که وزارت نیرو در دولت کار و تلاش همت خواهد کرد تا دغدغه مردم را برطرف کند.

وزیر نیرو تاکید دارد؛ مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه اهداف خوبی را در نظر گرفت، اما این موارد محقق نشده است؛ بنابراین تلاش خواهیم کرد عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم تا در آینده شاهد قطعی نباشیم.

بخشی از مهمترین اهداف علی‌اکبر محرابیان در جدول زیر آمده است:

احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت نیروگاه خورشیدی طی ۴ سال با استفاده از ظرفیت مردمی.

مدیریت تقاضای برق با استفاده از سیاست‌های تشویقی برای ایجاد انگیزه در مردم که خود الگوی مصرف را اصلاح کنند.

اصلاح روابط مالی بین دولت، تولیدکننده و مصرف کننده به نحوی که باعث افزایش انگیزه سرمایه گذاری شود.

اصلاح نظام حکمرانی آب و نحوه تخصیص برمبنای ۳ اصل؛ عدالت، شفافیت و قانونمداری، که با استفاده از این الگو، اعتماد عمومی در جهت احقاق حقوق عامه مردم به عمل خواهد آمد.

در حال حاضر درصد برخورداری روستاها از آب شرب ۷۵ درصد است که طبق برنامه درصد برخورداری روستاها از آب شرب به ۹۰ درصد خواهد رسید.

طی ۴ سال آینده با اجرای برخی سدها که مطابق مطالعات به روز شده ضروری است به ظرفیت ذخیره آب سدها افزوده شود که ۶۰۰ میلیون مترمکعب آن برای آب شرب خواهد بود و باعث از بین رفتن تنش آبی می‌شود. همچنین ۶۰۰ میلیون مترمکعب دیگر برای صنعت خواهد بود که باعث ایجاد ۳۰۰ شغل خواهد شد و الباقی ذخیره آبی برای حوزه کشاورزی در نظر گرفته می‌شود. البته سهم محیط زیست محفوظ خواهد بود.

مهار روان‌آب‌ها در برخی نقاط بدون مناطق شمالی و ایجاد سبد تامین آب از آب دریاها برای صنایع

کشورهای خلیج فارس ۲۵ میلیون مترمکعب از آب دریا استخراج و شیرین می‌کنند. سهم کشور ما بسیار اندک است و بسیاری از شهرهای حاشیه دریا فاقد آب هستند. طی ۴ سال آینده با رعایت تمامی موازین زیست محیطی، استخراج آب دریا و شیرین کردن آن انجام می‌شود.

استخراج آب ژرف برای مصارف برخی شهرها.

احقاق حقوق مردم به خصوص مرزنشینان با فعال‌سازی دیپلماسی آب با همکاری وزارت خارجه.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1553908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =