شروع هفتادوششمین دور نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل از امروز

ایسنا نوشت: دور جدید و هفتاد و ششم نشستهای مجمع عمومی سازمان ملل از امروز سه شنبه در حالی شروع می‌شود که قرار است رهبران زیادی به منظور شرکت حضوری در این نشستها به رغم شیوع جهانی سویه شدیدا عفونی دلتای کروناویروس، به نیویورک سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در نشستهای ۲۰۲۰ مجمع عمومی سازمان ملل هیچ مقام عالی رتبه‌ای شرکت نداشت و به جایش آنها پیامهای ویدیویی از پیش ضبط شده را برای مناظره عمومی این مجمع ارائه کردند اما امسال مجمع عمومی سازمان ملل طبق اعلام وولکان بوزکر، رئیس در حال کناره گیری این مجمع، دست کم از شرکت حضوری ۸۳ تن از سران دولتها استقبال می‌کند.

دبیرخانه سازمان ملل با این وجود تصمیم گرفته تا تعداد اعضای حاضر در هر هیات نمایندگی را محدود به شش تن کند تا سطح حضور را در مجتمع مقر این سازمان در میدتاون منهتن نیویورک کاهش دهد. سال گذشته میلادی تنها یک نماینده از هر هیات مجوز ورود به تالار مجمع عمومی سازمان ملل را پیدا کرد.

برخی از تدابیر به اجرا در آمده در ساختمانهای سازمان ملل شامل الزم واکسیناسیون برای همه کارمندان مشغول به کار در ساختمان، الزام به زدن ماسک، برگزاری بسیاری از نشستهای حاشیه‌ای در فرمت مجازی و تنها اجازه دادن به فعالیت خبرنگاران ساکن برای پوشش رخدادها است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل با اشاره به حکم اعلام شده در نیویورک در الزامی کردن ارائه مدرک واکسیناسیون برای ورود به رستورانها، کافی شاپها، موزه‌ها، سالنهای سینما، باشگاه‌های ورزشی و بسیاری از مکانهای سربسته دیگر گفت: به همه نمایندگانی که دارند می‌آیند گوشزد شده که اساسا در نیویورک برای انجام هر کاری شما لازم است که واکسینه شده باشید.

بر اساس فهرست مقدماتی سخنرانها مجمع عمومِی، انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشستهای امسال به صورت حضوری شرکت کند و طبق برنامه در تاریخ ۲۱ سپتامبر یعنی اولین روز مناظره عمومی در سازمان ملل سخنرانی خود را ایراد کند.

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است در ۲۱ سپتامبر به نیویورک برود تا سخنرانی خود را در هفتادو ششمین دور مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کند. کاخ سفید در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: روز سه شنبه ۲۱ سپتامبر، رئیس جمهور آمریکا به نیویورک سفر خواهد کرد تا به سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بپردازد.

هیات آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به تاریخ ۱۹ اوت ۱۹۲ هیات دیپلماتیک دیگر این سازمان ملل را تشویق کرده بود به این که به منظور جلوگیری از برگزاری یک رخداد "شدیدا شایع کننده بیماری" بیانیه‌های خود را به صورت ویدیویی به جای سفر حضوری به نیویورک ارائه دهند.

از جمله کشورهایی که رهبران ارشدشان به صورت حضوری در مجمع عمومی سازمان ملل امسال شرکت می‌کنند برزیل، کانادا، مصر، آلمان، هند، لیبی، مکزیک پاکستان، فلسطین، قطر، ترکیه، اوکراین، انگلیس و ونزوئلا هستند. مقامهای رژیم صهیونیستی نیز به صورت حضوری در این مجمع شرکت می‌کنند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سرپرست هیات این کشور بوده و در تاریخ ۲۵ سپتامبر سخنرانی می‌کند.

کره شمالی نیز اقدام سال گذشته خود را تکرار کرده و مقامی برای شرکت در مناظره عمومی نمی‌فرستد و سفیر این کشور در سازمان ملل به احتمال زیاد در مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد.

فهرست سخنران‌ها نشان می‌دهد که سه کشور افغانستان، گینه و میانمار که همگی در طی سال جاری میلادی دولتهای منتخبشان سقوط کردند قرار است منصوب شدگان مربوط به مقامهای قبلی این کشورها را بدون صحبت از تغییر حکومت بفرستند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1554659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =