سازمان جنگل ها بایستی به عنوان طلایه دار، پرچمدار و پیشرو مدیریت حفاظت از عرصه های منابع طبیعی باشد

سرهنگ رضا اکبری امروز در مراسم روز تقدیر و تجلیل ازجنگلبان نمونه استان سمنان اظهار داشت: سازمان جنگل ها بایستی به عنوان طلایه دار، پرچمدار و پیشرو مدیریت حفاظت از عرصه های منابع طبیعی باشد و مسوولیت مسوول سازی، برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و راهبری کلان این موضوع را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان وی در ادامه به موضوع منابع طبیعی و حفاظت از این عرصه ها اشاره کرد و اظهار داشت: منابع طبیعی سرمایه ملی، راهبردی و میراث گرانبهایی است که ارزش استراتژیک دارد که مربوط به نسل حاضر و نسل های آینده است. 

وی تاکیدکرد: سازمان جنگل ها و منابع طبیعی باید یک نگاه ملی و حاکمیتی به این عرصه ها داشته و باید یک تفکر بر مدیریت راهبردی آن داشته باشد. 

اکبری به فرصت راهبردی مردمی سازی و مردمی کردن حفاظت از عرصه های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: باید به نقطه ای برسیم که هر یک نفر از جمعیت کشور به یک همیار طبیعت و دیده بان منابع طبیعی تبدیل شود. 

وی تاکید کرد:‌ اولویت اول برای مدیریت حفاظت از منابع طبیعی استفاده درست از ظرفیت تمام دستگاه ها و سازمان ها و سپس مردم محور باشد.

وی با بیان اینکه در مناطق غیرمسکونی که انسان ها حضور ندارند، دست اندازی ها بیشتر می شود، اضافه کرد: بایستی از تمام ظرفیت های استان به خصوص از ظرفیت عظیم نیروی انتظامی به خصوص در استان ها در این موضوع استفاده کنیم. 

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به کاهش آتش سوزی ها در اراضی ملی استان سمنان افزود: دلیل این موفقیت تلاش هوشمندانه اداره کل منابع طبیعی و آ بخیزداری استان سمنان در شورای تامین و یک مصوبه می باشد که فرمانداران مسوولیت حفاظت از عرضه های منابع طبیعی را برعهده داشته باشند. 

وی یکی از چالش های کنونی در دنیا را خشم طبیعت و آتش سوزی ها دانست و اظهار داشت: یکی از موضوعات اصلی برای حفاظت از منابع طبیعی میانداری و هدایت این موضوع می باشد. 

وی نقش شماره یک در حفاظت از منابع طبیعی را برای مردم دانست و گفت:‌اگر مدیران منابع طبیعی این دیدگاه را نداشته باشند به مشکل می خورند ضمن اینکه نباید از ظرفیت رسانه و مراجع دینی نباید غافل شد. 

اکبری به موضوع فرهنگ سازی به عنوان حلقه مفقوده در حفاظت از منابع طبیعی اشاره کرد و در ادامه با اشاره به اینکه سازمان جنگل ها از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۲۳ شهید و ۵۰۰ جانباز داشته، افزود: بایستی از جان فشانی این افراد که تا پای جان از عرصه های ملی کشور دفاع می کنند آثاری ماندگار برای آیندگان تهیه شود.

وی بیان داشت: طبیعت قابلیت بازسازی و احیای خودش را دارد ولی این نابودی منابع طبیعی و تخریب ها به دلیل دست اندازی انسان ها است که بهترین تصمیم گیری برای منابع طبیعی این است که تصمیمی برای آن ها گرفته نشود.  

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها جهت تجلیل از جنگلبانان نمونه استان و افتتاح پایگاه اطفای حریق مردمی به استان سمنان سفر داشتند.

تشدید اقدامات حفاظتی در جنگل‌ها و مراتع کشور  

سرهنگ رضا اکبری فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در جمع خبرنگاران شهرستان مهدیشهر گفت: پوشش حفاظتی سازمان جنگل‌ها اکنون به ۹۰ درصد ارتقا یافته و برای تقویت ضریب حفاظتی استفاده از بی‌سیم، راه‌اندازی مرکز کنترل و پایش اطفای حریق، نصب چی پی اس خودروها، نصب دوربین در مناطق بحرانی و منتهی به جنگل و غیره در بعضی ازاستانها دیروز همزمان با سازمان جنگلها افتتاح شد . 

سرهنگ رضا اکبری گفت: مردم و جوامع محلی، یگان حفاظت و حاکمیت به مفهوم عام را سه ضلع به هم پیوسته دانست که می‌توانند در کنار هم و با همکاری هم به حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست کمک کنند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها همچنین یادآور شد: وظیفه سازمان جنگل‌ها سازماندهی، برنامه‌ریزی و راهبری مجموعه کلان منابع طبیعی است و هیچ توسعه‌ای در کشور چه عمومی و چه عمرانی نباید بدون پیوست منابع طبیعی انجام شود.

اکبری دکترین حاکم بر یگان حفاظت را فرهنگسازی در بین اقشار مردم بویژه کودکان و دانش آموزان در کتاب های درسی برشمرد و گفت: اگر بتوانیم با روش‌ها و الگوهای آموزشی و فرهنگی حفاظت از منابع طبیعی را به یک اصل و فرهنگ در جامعه و افکار عمومی تبدیل کنیم دیگر نیازمند تشکیل پرونده تخلف، جریمه یا زندان برخی افراد متخلف در منابع طبیعی نخواهیم بود.

وی مشارکت مردم و فرهنگ‌سازی در این خصوص را نخستین رویکرد این سازمان در امر حفاظت از منابع طبیعی خواند و افزود: نوآوری، خلاقیت و اصلاح فرآیندها از شاخصه‌های لازم و ضروری است که یگان حفاظت می‌تواند در کنار تأمین و تجهیز امکانات با جرایم و تخلفات در عرصه های منابع طبیعی مقابله کند.

سرهنگ رضا اکبری بیان داشت: نظم و ساماندهی نیروهای حفاظتی در مأموریت‌ها، نظارت و بازدیدهای سرزده و مستمر به پاسگاه‌ها و کنترل محمولات جنگلی و مرکز پایش حریق می‌تواند در امر حفاظت بهینه بسیار مثمرثمر واقع شود.

سرهنگ رضا اکبری فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی را از مأموریت اصلی این سازمان دانست و افزود: هر کشوری برای دارا بودن استقلال نیازمند اقتصاد درون زا و امنیت غذایی و زیستی مناسب است که پایه و اساس این استقلال به منابع طبیعی وابسته است. 

وی افزود: منابع طبیعی سرمایه ملی، راهبردی و میراث گرانبهاست و حفاظت از این منابع مستلزم نگاه ملی و فراملی است. باید در کنار حفاظت به امر مدیریت در حفاظت توجه بیشتری کنیم و توجه به ظرفیت‌های مردم و جوامع محلی و سایر دستگاه‌ها و همیاران طبیعت در ادامه این مسیر بسیار مهم است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1555006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =