در حالی خبر می رسد که اوپک در نظردارد در نشست این هفته خود سقف تولید را 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد که در حال حاضر هر بشکه نفت اوپک به طور متوسط 109 دلار در بازار بفروش می رسد.

 این در حالی است که در آخرین گزارش سالانه کشورهای صادرکننده نفت قیمت واقعی هر بشکه نفت بنا بر نرخ تورم و نرخ ارزدر سال 2009، باید 97 دلار می بوده که در همان زمان هر بشکه نفت خام در جهان حدود 70 دلار معامله شده است.

براین اساس در صورت محاسبه نرخ تورم و ارز طی دو سال گذشته قطعا قیمت واقعی هر بشکه نفت از مرز 120 دلار فراتر خواهد رفت و قطعا اوپکی ها خود بیش از دیگران برآن واقفند.اما در حال حاضر رویکرد این سازمان در جهت حمایت از مصرف کنندگان در شرایطی که بازار با کمبود عرضه مواجه نیست در هاله ای از ابهام قراردارد.

این در حالی است که کشورهایی چون عربستان به دلیل فشارهای آمریکا در تلاشند تا اعضای این سازمان را برای افزایش تولید متقاعد کنند.اگرچه در این  میان برخی از کارشناسان بر کاهش تولید لیبی و الجزایر تاکید می کنند و این امر را دلیلی برضرورت افزایش تولید نفت اوپک می دانند اما آمارها از شرایط عرضه و تقاضا در بازار نشان از آن دارد که کاهش تولید این دو کشور تاثیرجدی در بازار نگذاشته و حتی در برخی از بازارها خبر از مازاد عرضه می رسد.

در این بین اظهارنظرهای مسوولان نفتی ایران نیز نشان از این نکته دارد که علی رغم تمایل مسوولان ایرانی اما این بار باید شاهد افزایش تولید اوپک بود.

چرا که تا پیش از این نماینده ویژه ایران در هیات عامل اوپک بارها تاکید کرده بود که در شرایطی که بازار با کمبود عرضه و یا افزایش تقاضا مواجه نشده افزایش تولید معنی ندارد و به طور یقین از سیاست مخالف این سازمان با افزایش تولید سخن می گفت اینبار در آستانه برگزاری نشستی دیگر معتقد است: براساس گمانه زنی ها نمی توان اظهار نظر دقیقی کرد.

بنابراین با توجه به افزایش فشارهای کشورهای غربی و آمریکا بر افزایش تولید از سوی اوپک این بار قطعا شاهد افزایش تولید این سازمان خواهیم بود و برگی دیگر به خیانت این سازمان به تولید کنندگان افزوده خواهد شد.چرا که در شرایطی که مصرف کنندگان با وجود پرداخت 109 دلار برای هر بشکه نفت اوپک هنوز هم قیمت واقعی آن را پرداخت نکرده اند سیاست افزایش تولید در راستای ایجاد آرامش در بازار نفت و کاهش قیمت، غیرکارشناسانه به نظر می رسد مگر آنکه سیاست این سازمان حمایت از مصرف کنندگان بدون توجه به تولید کنندگان باشد.

این در حالی است که نفت از جمله منابع هیدروکربوری محسوب می شود که بازگشت ناپذیر است و بنا بر آمارها تولید کنندگان هر کدام در سال های مختلفی که چندان هم دور نیست از رده تولید کنندگان خارج می شوند و تنها چند سالی فرصت دارند تا از این نعمت خدادادی درآمدی را جهت توسعه کشور خود کسب کنند.

در این بین در آستانه برگزاری این نشست یک مقام آگاه در گفت وگو با پایگاه اینترنتی داو جونز،تاکید کرده است: اوپک هم اکنون 1.5 میلیون بشکه در روز مازاد تولید در مقایسه با سقف تولید 24.845 میلیون بشکه در روز دارد و بهتر است وزرای نفت اوپک در نشست آتی خود در وین این مازاد تولید نفت را قانونی کنند. به‌نظر می رسد اوپک در این نشست سقف تولید رسمی خود را 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.

براساس اظهارات وی که نامش فاش نشده است: این تصمیم بهتر و آسانتر مورد قبول ایران نیز واقع خواهد شد. مقام‌های ایران به‌شدت مخالف افزایش عرضه و تولید نفت اوپک هستند. این تصمیم همچنین انعطاف‌پذیری بیشتری برای کشورهایی مثل عربستان که ظرفیت مازاد تولید دارند، خواهد داشت تا بتوانند سقف تولید خود را در صورت رشد تقاضا افزایش دهند. این بهترین راهکار دیپلماتیک خواهد بود./31221

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =