۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
پیش بینی روند شاخص کل بورس در نیمه دوم سال

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک کارشناس بازار سرمایه نوشت: بورس تا رسیدن عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها در حال درجا زدن است و نباید از آن توقع مثبت بودن داشته باشیم.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ریزش شدید روز گذشته بازار گفت: این انتظار که بازار در این شرایط مثبت باشد، اشتباه است و معمولا قیمت سهام بعد از فصل مجامع  تا ۳۱ شهریور ماه که  سود و زیان و عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها منتشر شود، در سکون است. بعد از آمدن عملکرد تولید و فروش شرکت ها هر سهمی که پتانسیل رشد را دارد، مثبت می شود.

علت ریزش شدید امروز بازار چیست؟ / دلایل ریزش شدید بازار سرمایه را بشناسید

این انتظار که شاخص باید همیشه مثبت باشد غلط است!

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: این انتظار که باید همیشه و مداوم بورس مثبت باشد انتظار غلطی است، روز گذشته جمع معاملات بورس و فرابورس ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که به این معنی است که پول در این بازار وجود دارد  و  اگر کسی فروشنده  باشد، برای فروش سهام خود با مشکل مواجه نمی شود، به دلیل اینکه مشکل بازار پول و نقدینگی نیست.

وی ادامه داد:  بازار باید منتظر دو اتفاق مهم باشد، اولی رسیدن عملکرد تولید و فروش و سود و زیان شرکت‌ها که برای 6 ماه اول در انتهای تابستان منتشر می شود  و دومی  تغییرات مدیریتی که در وزارتخانه‌ها در حال رخ دادن است. تعدادی از مدیرعامل هلدینگ‌ها و  ساختار مدیریت شرکتی‌هایی که تحت پوشش هستند عوض می‌شود و در هنگامی که این تغییرات در حال رخ دادن است،  نباید از بازار انتظار رشد و مثبت بودن داشته باشیم.

در نیمه دوم سال، بازار سرمایه روی مثبت خودش را به سهامداران نشان می دهد!

صفاری تشریح کرد: بازار تا انجام این تغییرات بعضی از روزها را مثبت و بعضی از روزها را منفی سپری می‌کند. بنابراین  پس از منتشر شدن عملکرد و انجام تغییرات در نیمه دوم سال، بازار مثبتی  را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که مشخص نبودن رئیس کل بانک مرکزی تا چه میزان در ریزش روز گذشته بازار نقش داشت؟ بیان کرد: کلا تیم اقتصادی مهم است و رئیس کل بانک مرکزی نیز یکی از ارکان  مهم اقتصادی است. معاونین و  وزرا، رئیس سازمان بورس، هلدینگ‌ها باید عوض شود، در این یک ماه باید انتظار تحول داشته باشیم و احتمالا نیمه دوم سال، بازار مثبتی را خواهیم داشت. با این وجود در حال حاضر نباید توقع ریزش زیادی را داشته باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: منفی بازار تا حدودی طبیعی بوده و بیشتر به علت انتظار بازار و سهامداران  برای منتشر شدن عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها است که در پایان شهریور  ماه منتشر می‌شوند. البته مشخص نبودن رئیس بانک مرکزی نیز به بازار ریسک هایی را  وارد می‌کند و حتی بعد از مشخص شدن  رئیس بانک مرکزی تعیین نرخ بهره نقش مهمی را در وضعیت بازار سرمایه ایفا خواهد کرد.

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1556149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =