گزارشی از کنفرانس اندیشه ها و میراث ماندگار امام خمینی (ره) در سالروز رحلت امام خمینی در مرکز اسلامی انگلیس

به گزارش سایت مرکز اسلامی انگلیس در بیست و دومین سالروز ارتحال بزرگمرد تاریخ اسلام و جهان حضرت امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، جمع کثیری از روحانیون ، اندیشمندان، جوانان ،علاقمندان و پیروان آن امام راحل از دیگرکشورهای اسلامی ، مسئولان و کارکنان نهادهای ایرانی و ایرانیان مقیم انگلیس در روز یکشنبه پانزدهم خرداد ماه 1390 برابر با پنجم ماه ژون 2011 در مرکز اسلامی انگلیس حضور یافتند ویاد وخاطره آن امام عزیز را گرامی داشتند و با آرمان های حضرت امام خمینی تجدید میثاق کردند.

کنفرانس بررسی اندیشه ها و میراث حضرت امام خمینی که با همکاری گروه دانشجویان مسلمان پیرو اهل بیت (ع) و به زبانهای انگلیسی و فارسی برگزار گردید، شاهد حضور بی شمار پیروان و بویژه جوانان علاقمند به حضرت امام خمینی بود که از شهرهای دیگری بریتانیا آمده بودند تا ضمن بیعتی دوباره با اهداف و راه آن امام راحل ،به جهانیان ابراز نمایند که راه وهدف امام خمینی برای همیشه زنده است و روزبروز در جهان در حال گسترش است.

سخنان ریس مرکز اسلامی انگلیس

سپس حجت‌الاسلام و المسلمین معزی نماینده مقام معظم رهبری و رییس مرکز اسلامی انگلیس به عنوان اولین سخنران این کنفرانس طی بیاناتی با عرض تعزیت بیست و دومین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به مسلمانان جهان و ملت غیور وشجاع ایران و حاضرین در مجلس و همچنین یادآوری واقعه تاریخی 15 خرداد سال 1342 در قم، عنوان صحبت خود را "تدابیر و روشهای امام در مبارزه" قرار دادو اظهار داشت : شخصیت با عظمت امام خمینی دارای ابعاد مختلفی در زمینه های فقهی ، اسلام شناسی ، فلسفه ، عرفان ، کلام ، معارف بلند اسلامی و سیاست و موضعگیری های سیاسی و ایجاد حرکت بزرگ تاریخی و رهبری امت اسلامی برای تشکیل نظام وحکومت اسلامی و تدوین برنامه زندگی برای مسلمانان جهان است ، که هرکدام از این ویژگیهای شخصیتی امام باید جداگانه توسط صاحبنظران مورد بحث وبررسی قرار گیرد.

رییس مرکز اسلامی انگلیس ضمن بررسی ویژگیهای شخصیتی امام در حرکت سیاسی آن حضرت ، افزود: یکی از ویژگیهای بارز امام ایمان وباور عمیق او بر همه جانبه بودن دین مبین اسلام در تامین زندگی مسلمانان در این دنیا و زندگی ابدی در آخرت بود. او به عنوان مجتهد وفقیهی جامع الشرایط با شناخت عمیق خود از اسلام معتقد بود که اسلام دینی است که هم با ابعاد دنیایی زندگی انسانها وهم با با آخرت آنان سازگاری دارد وبه عنوان دینی سیاسی می تواند حکومتی را مدیریت کند وبه پیش ببرد.

وی با تاکید براینکه باور امام براین بود که هشتاد درصد فقه دارای ابعاد سیاسی وتامین کننده عدالت اجتماعی و رفاه مسلمین و حرکت جامعه به سوی کمال انسانهاست ، گفت: او ایمان داشت که در برابر ظلم باید بپاخیزد ومبارزه کندو فقها وعالمان نیز نباید در این خصوص ساکت بنشینند؛ از اینرو خود بی وقفه مبارزاتش را از سال 1322 تا بهمن 1357 ادامه داد تا سرانجام به پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران و برقراری حکومت اسلامی انجامید.

حجت الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزات خود در برابر همه گروههای منحرف از قبیل متدّینین متحجّر و سیاستمداران دغل باز ایستاد و بر مواضع خود که برپایه قرآن ، پیامبر اسلام و ائمه هدی اتکا داشت ، پافشاری نمود ، اظهار داشت : امام این ایمان وباور خود را در عمل به جهانیان اثبات کرد. چراکه او معتقد بود تنها ایمان کارساز نیست و عمل نیز لازم است .از اینرو از سال 1341 تا زمان ارتحال خود در سال 1368 یک لحظه در عرصه عمل کوتاه نیامد . امام خمینی به پیروی از حضرت ابراهیم پیامبر بزرگ خدا ؛در راه وهدف خود و صحنه های سیاسی انجام تکلیف الهی را ابراهیم گونه وظیفه خودمی دید و برای همین نیز بود که عمل او خالصانه وصادقانه بود و بدون هیچ چشمداشتی در راه خدا حرکت می کرد و جز برای رضایت حق تعالی تلاش نمی نمود.

رییس مرکز اسلامی انگلیس قاطعیت واستواری امام خمینی در مسیر اعتقادی خود را یکی دیگر از ویژگیهای بارز آن حضرت دانست وافزود : در دوران مبارزات ، تبعید و تا لحظه ورود به ایران مردم جهان هیچگاه تزلزل وسستی را در او مشاهده نکردند و همواره ایستادگی واستواری او را در راه اعتقادات خود ستودند. او آنچنان در راه خود مصمم بود که به صراحت اعلام نمود؛شاه باید برود و رفت ، نظام شاهنشاهی 2500 ساله باید ساقط شود که شد . به او توصیه نمودند به ایران سفر نکند؛ با کمال شجاعت و بدون هیچ واهمه ای وارد ایران شد و در مورد تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد بدون هیچ کلمه ای پیش ویا پس نظام باید نظامی جمهوری اسلامی و برگرفته از اسلام ناب محمدی باشد. این استواری و رهبری قاطعانه از ویژگیهای بارزو بزرگ امام بود که نشاندهنده باورمندی او به دین اسلام بود و او در راهی قدم گذارد که راه بزرگان واولیاء خدا بود.

حجت الاسلام والمسلمین معزی در پایان سخنان خود با تاکید براینکه امام علاوه برآنکه ساقط کننده نظام 2500 ساله شاهنشاهی بود ، نظام ساز نیز بود ونظام و حاکمیتی را برپایه ولایت فقیه که ریشه در تاریخ اسلام دارد، بنا نهاد ، اضافه کرد: امام از راه ایجاد حکومت اسلامی ، طرح وبرنامه گسترده ای برای همه سرزمینهای اسلامی داشت ، که هم اکنون شاهد گوشه ای از این بیداری اسلامی در سرزمین های تونس ، مصر ، لیبی و غیره هستید. از اینرو در چنین کنفرانسهایی ما تنها گردهم جمع نمی شویم که یاد وخاطره او را گرامی بداریم بلکه باید تلاش کنیم تا راه و هدف او را بدرستی بشناسیم و راه او را ادامه دهیم وبه آن عمل کنیم. چراکه حرکت امام برپایه مردم وامت اسلامی بودو اگر شما مردم نباشید راه ورسم امام ادامه نخواهد داشت.

دومین سخنران این نشست شیخ شبیر حسنعلی از روحانیون خارجی مدرسه علوم اسلامی در قم بود که پیرامون ریشه های انقلاب اسلامی سخن گفت .

وی با تاکید براینکه برای انجام هرکاری دستورالعمل مشخص وتدوین شده ای وجود دارد و در دین اسلام نیز این دستور العمل کتاب خدا یعنی قرآن و گفته های پیامبر گرامی او حضرت محمد(ص) برای راهنمایی وهدایت مردم قرارداده شده است ، گفت: لذا اگر مسلمانان به این دستورات و راهنمایی ها عمل ننمایندبه خود وجامعه انسانی ضرر رسانده اند.

شیخ شبیر حسنعلی حضرت امام خمینی را بت شکنی از تبار حضرت ابراهیم برشمرد و گفت : او انسان وارسته ای بود که با اتکال به خدا و به پیروی از قرآن وپیامبر او ،حرکت و مبارزه خود را برمبنای یکی از دستورات الهی یعنی امر به معروف ونهی از منکر آغاز کرد و در این راه حاضر بود هرگونه سختی و دشواری راکه در راه است ، بپذیرد. امام خمینی به رهبر وپیشوای خود حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) اقتدا کرد و همچون او که در صحرای کربلا و در روز عاشور اعلام نمود برای امر به معروف ونهی از منکر قیام کرده ام و تا پای جان ایستاده ام ، عمل نمود.

وی افزود : امام خمینی حرکت ومجاهدت خود را برپایه اسلام نهاد و با جدا ندانستن دین از سیاست و در راه انجام وظایف خود وبرای رضای خداوند بزرگ ، و با اعتقاد عمیق به قدرت اسلام برای تعالی انسانها ، یکی از بزرگترین انقلابهای تاریخ بشریت را رقم زد .
سخنران بعدی این کنفرانس حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهمن پور رییس کالج اسلامی لندن بود که تحت عنوان: " ولایت فقیه " صحبت کرد.

سخنان رییس کالج اسلامی لندن

رییس کالج اسلامی لندن با تشریح مفهوم ولایت فقیه به عنوان یکی از دست آوردهای بزرگ حضرت امام خمینی ،به ریشه های تاریخی این موضوع در تاریخ اسلام از زمان شیخ مفید و نظرات مراجع و علما در خصوص آن اشاره داشت و به بحث وبررسی وظایف مسلمانان و مسئولیت آنان در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهمن پور به دو جنبه سیاسی و فقهی مساله ولایت فقیه تاکید کردو هنر بزرگ امام خمینی را در قرار دادن این دوجنبه بصورت یک سیستم در درون یک نظام اسلامی دانست و اظهار داشت : این دومعنا در قالب ولایت فقیه می تواند به بهترین شکل ممکن یک حکومت اسلامی را همچون نظام اسلامی در ایران اداره ومدیریت نماید.
وی اضافه کرد: امام خمینی نه تنها یک رهبر مقتدر برای حرکت اسلامی مردم ایران ، بلکه فقیهی معتقد به کارآمد بودن دین اسلام برای مدیریت یک حاکمیت ونظامی اسلامی مبتنی بر اصل ولایت فقیه بود. و ما در 32 سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، شاهد عملی شدن نظریه مهم امام خمینی بر مبنای ولایت فقیه هستیم.

رییس کالج اسلامی لندن با اشاره به موضوعات و وقایع مهمی که در طول 32 سال گذشته در ایران اسلامی اتفاق افتاده است ، به نقش مهم ولی فقیه در این حوادث تاکید داشت و گفت : حکومت اسلامی ایران در سالیان گذشته توانسته است کارآیی و نقش اساسی ولایت فقیه را در آن به اثبات برساند. چرا که اگر نظامی مبتنی بر نظام ولایت فقیه در ایران حاکم نبود ، شاید انقلاب اسلامی تا کنون تدوام نمی یافت و این از تدابیر بسیار هوشمندانه امام راحل وبزرگوار است.

حجت الاسلام شیخ میرزا عباس یکی دیگر از روحانیون مدرسه علومی اسلامی نیز عنوان سخنان خود را جهاد با نفس قرارداد واظهار داشت : از دیدگاه امام خمینی مبارزه با نفس در اسلام، اصلی اساسی است که باید در تمام دوران زندگی انسانها مدّ نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه هدف تمامی انبیاء واولیاء خداوند، تربیت و تزکیه انسانها بوده است که به توحید و وحدانیت خدا دست یابند ، افزود: برای دست یابی به جهاد با نفس ،تمرین وممارست لازم است و این مهم تنها در پرتو انس با قرآن و انجام وظایف عبادی و دینی و پیروی از احکام اسلامی میسر است وبهترین زمان برای شروع آن نیز از عنفوان جوانی است.

حجت الاسلام میرزا عباس با ذکر گونه هایی از روشهای امام خمینی در مبارزه وجهاد با نفس خویشتن ، اظهار داشت : هدف امام خمینی در جهاد با نفس ، رسیدن به حد تعالی و کمال درک مراتب توحیدی و وحدانیت پروردگار متعال و تامین رضایت حق تعالی بود و این مساله را ما در تمامی کتابهای اخلاقی امام راحل شاهد هستیم. امام خمینی در کتابهای اخلاقی خود روشها ونکات عملی مختلفی را برای جهاد با نفس اشاره می کنند که مهمترین آنها مراقبه ومحاسبه است.

وی افزود : اگر کسی همچون امام خمینی در تزکیه نفس خود عمل کند ، فنای در توحید الهی خواهد شد و از اولیاء الله خواهد بود و اینچنین می شود که پیروان او در سراسر جهان عشق و علاقه به امام خمینی را عشق به همه خوبی ها می دانند.
دکتر یعقوب زکی کارشناس مسائل اسلامی وتاریخ دان از دیگر سخنرانان کنفرانس اندیشه ها ومیراث امام خمینی بود که با عنوان : "بیداری" به سخنرانی پرداخت.

وی در سخنان خود به مفهوم جهاد اکبر و جهاد اصغر در اندیشه های امام خمینی اشاره داشت و گفت :حضرت امام خمینی با تکیه بر جهاد نفس که در حقیقت جهاد اکبر است ، توانست در مقابل دشمنان اسلام که در راس آنها استکبار جهانی یعنی آمریکا وصهیونیزم بین الملل یعنی اسراییل است ؛ بایستد.

دکتر یعقوب زکی به مفهوم بیداری بویژه بیداری در جهان اسلام اشاره کرد وافزود : مسلمانان بعد از گذشت سالیان دراز از کابوس وحشتناکی که دنیای اسلام و سرزمینهای اسلامی را فرا گرفته بود بیدار شدندو این به برکت قیام وحرکت تاریخی امام خمینی بویژه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بوده است.

وی ضمن ارائه تحلیلی از اوضاع کشورهای خاورمیانه و بیداری اسلامی در میان مردم این منطقه ؛ اظهار داشت : در آینده نزدیک جهان شاهد وقایع مهم و سقوط رژیم های ظالمی در این منطقه خواهد بود که امام خمینی در اندیشه ها و گفته های خود آن را پیش بینی کرده بود.

دکتر یعقوب زکی در تحلیل خود در رابطه با اوضاع منطقه خاورمیانه ،به واکنش رسانه های غربی در خصوص این بیداری مردم اشاره کرد و گفت : آنها به اشتباه از نگاه لیبرالی و مارکسیستی به این حوادث می نگرند و به بعد بیداری اسلامی آن توجه ندارند.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به سخنان امام خمینی مبنی بر نیاز به جهاد اصغر واکبر تواماً در مبارزات ، به مسلمانان جهان توصیه نمود که مراقب حفظ وصیانت از انقلابها وبیداری اسلامی خود باشند ، چرا که دشمنان اسلام در کمین نشسته و مترصد فرصتی برای ربودن این ارزشها از میان آنان هستند.

سخنان رییس ارتباطات خارجی سازمان حقوق بشر بحرین

در ادامه برنامه کنفرانس پیام ویدئویی خانم مریم الخواجه رییس ارتباطات خارجی سازمان حقوق بشر بحرین به عنوان یکی از فعالان سیاسی بحرین پخش گردید.
وی در این پیام خود ضمن ارائه گزارشی از حوادث پیش آمده در بحرین و رفتار ظالمانه رژیم این کشور با مردم مسلمان بحرین که تنها برای احقاق حقوق از دست رفته خود به پا خواسته اند،به آمار کشته شدگان ودستگیرشدگان در بحرین اشاره کرد و از همه انسانهای آزاد اندیش و بویژه مسلمانان جهان درخواست کرد تا برای یاری مردم مظلوم این کشور بپاخیزند و برای نجات این مردم ،اقدام های انسان دوستانه خود را عملی سازند.

سخنان معاون قوه قضاییه ورییس دفتر تبلیغات

دیگر سخنران این کنفرانس حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی معاون قوه قضاییه ورییس دفتر تبلیغات وآثار برگزیده در ایران بود که ضمن تشکر از برگزاری این کنفرانس به تشریح حکومت اسلامی مبتنی بر نظام ولایت فقیه و نقش امام خمینی در جامه عمل پوشاندن تئوری ولایت فقیه در مدیریت حکومت اسلامی و نظرات ودیدگاههای مختلف در خصوص آن پرداخت و افزود: نظام مبتنی بر نظام ولایت فقیه تنها نظامی است که به تمامی جوانب ونیازهای فطری انسان توجه کامل را دارد.

وی افزود : پیش از آنکه نظریه ولایت فقیه از سوی امام خمینی مطرح شود ، این نظریه فقط بصورت یک تئوری مطرح بود و امام خمینی توانست این دکترین را عملاً در یک جامعه اسلامی به عنوان یک نظام الهی پیاده نماید.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی نظام ولایت فقیه را حکومت مردم بر اساس اعتماد و انتخاب فقها ومجتهدین و متخصصینی که آشنا به قوانین اسلامی هستند دانست و اظهار داشت : مجتهدین منتخب مردم در مجلس خبرگان ولی فقیهی را انتخاب می نمایندکه بتواند کشور را به سوی برقراری احکام اسلام راستین هدایت کندو این نوع حکومت از بهترین حکومتهای مردمی است ودر دنیای کنونی تمامی مسلمانان مخلص وصادق جهان خواستار برقراری و حاکم شدن نظامی همچون حکومت اسلامی ایران هستند که در آن متخصص ترین و بهترین افراد در شناخت فقه وقوانین اسلامی حکومت آنان را اداره نمایند.

آخرین سخنران این کنفرانس آقای اسکندر خلیلی از دانش آموختگان مدرسه علوم اسلامی بود که سخنان خود را با عنوان : " عناصر مهم در اندیشه های امام " آغاز نمود.
وی اسلام را دینی فطری و دعوت کننده به سوی توحید وحق خواند واظهار داشت : یکی از عناصر اعتقاد به وحدانیت خدا و توحید ، پشت کردن به طواغیت ورد کردن آنان است و امام خمینی برمبنای این اعتقاد توحیدی خود با طاغوت مبارزه کرد.
آقای اسکندر خلیلی با اشاره به اینکه مبارزه امروز ما مسلمانان با طاغوتها وعواملی است که بصورت کاذب ودروغین در جوامع اسلامی حاکم شده ، افزود : امام خمینی رهبری بود که ما را باعوامل وعناصر دروغین وارزشهای کاذب آشنا ساخت و به ما آموخت تا چگونه با آنها برای برقراری عدل مبارزه کنیم.

وی امام خمینی را دانش آموخته مکتب امیرالمومنین علی (ع) وحضرت اباعبدالله الحسین (ع) دانست و گفت : او به ما آموخت که معنای واقعی انقلابی بودن با تقوی بودن و چشم پوشی از ارزشهای کاذب و دروغین است.
آقای خلیلی با تحلیلی از اوضاع جهان اسلام ، به اوضاع مخاطره آمیز مردم مسلمان بحرین اشاره کرد و گفت : عدم توجه و عدم حمایت از مردم مظلوم بحرین ، طرفداری و حرکت به سوی ارزشهای کاذب است و ما می بایستی به پیروی از امام خمینی که راه عملی مبارزه و برقراری عدالت را به ما نشان داد، به یاری مردم بحرین بپاخیزیم.

این گزارش همچنین حاکیست برگزاری کنفرانس بزرگ امام خمینی به زبان عربی از دیگر برنامه های مرکز اسلامی انگلیس در بیست و دومین سالگرد آن حضرت در روز شنبه چهارم ماه ژون 2011 بودکه باحضور جمعی ازپیروان وعلاقمندان به اندیشه ها وافکار آن امام راحل از مسلمانان کشورهای اسلامی وعربی مقیم بریتانیا برگزار گشت و چند تن ازشخصیتهای سیاسی و اندیشمندان در این برنامه سخنرانی کردند.

برپایه همین گزارش در کنار برنامه های بزرگداشت حضرت امام خمینی ، نمایشگاه عکسی از دوران جوانی امام تا آغاز نهضت وپیروزی انقلاب اسلامی و نهایتاً رحلت آن بزرگمرد تاریخ اسلام و همچنین کتابها و سی دی های متنوعی با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لندن در مرکز اسلامی انگلیس برپا شده بود که مورد توجه شرکت کنندگان در این کنفرانس قرار گرفت.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =