۱۷ نفر
۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
وسایلی که در پرواز ممنوع است!

زمان بستن چمدان‌هایمان بهتر است که چه وسایلی را جا بگذاریم؟

شما می‌دانید که وسایل ممنوعه به پرواز کدام‌ها هستند؟ به‌صورت کلی اقلام ممنوعه یا موادی هستند که باعث به‌خطر افتادن سلامتی و ایمنی مسافران می‌شود یا ممکن است به هواپیما آسیب برساند. پس بهتر است در همان ابتدای جمع‌آوری وسایل‌تان پیش از سفر مطمئن شوید که وسایل‌تان جزء وسایل ممنوع پرواز نباشند.

این فهرست که شامل موارد ریزی می‌شود؛ شاید از نظر شما هیچ مورد یا اشکالی نداشته باشد اما با قرار دادن آن‌ها در کیف و چمدان خود در دردسر بزرگی خواهید افتاد. در این مقاله فلایتیو برای شما این فهرست را به صورت کامل دسته‌بندی کرده‌ایم. با اینکه این فهرست در بسیاری از ایرلاین‌ها با هم مشترک است اما با این‌حال پیش از ورود به هواپیما با شرکت‌های هواپیمایی موردنظر خود وسیله یا ماده موردنظر خود را از طریق تلفن چک کنید.

حمل وسایل آرایشی

سوال بسیاری از مسافران این است که آیا شیشه ادکلن یا وسایل آرایشی را می‌توان را همراه با کیف دستی به داخل هواپیما ببرند یا نه؟

در پاسخ باید بگوییم که اگر شیشه ادکلن، اسپری و ریمل شما کمتر از ۱۰۰ گرم باشد، می‌توانید آن را همراه خود ببرید؛ اما در غیر این صورت باید آن را در چمدان خود قرار داده و به قسمت بار تحویل دهید. برخی موارد آرایشی و شخصی را هم نمی‌توانید به داخل هواپیما ببرید، مثل کرم، لوسیون، شامپو، حشره‌کش، میل بافندگی و ریش‌تراش. این وسایل را حتما داخل یک کیف‌ زیپ‌دار قرار دهید.

· انواع کرم و لوسیون                                       

· انواع ژل،اسپری و عطر

· شامپو                                                           

· لاک ناخن و پد لاک پاک کن

· خمیر دندان                                                 

· انواع ابزار آرایشی

· موچین                                                          

· وسایل بهداشتی مانند صابون و...

حمل خوراکی‌ها

از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران بردن خوراکی‌ها و مایعات در هواپیما است؛‌ زیرا که بهترین سوغاتی‌ها همیشه خوراکی‌ هستند! در ابتدا باید بدانید که خوراکی‌هایی مانند

کلوچه، کیک، بیسکوییت، ساندویچ را می‌توانید داخل ساک دستی خود به داخل کابین هواپیما ببرید. پس اگر به پایتخت شکلات جهان سفر کردید، نگران خرید انواع شکلات‌ها نباشید، به هر میزانی که دوست دارید این سوغاتی خوشمزه را تهیه کنید. ولی به یاد داشته باشید؛ خوراکی‌های مایع یا ژله قوانین متفاوتی دارند. برای مثال حجم اقلامی که به شکل مایع هستند، نباید بیش از ۱۰۰ میلی لیتر یعنی نیم لیوان باشد. این اقلام شامل مواردی مانند شیر خشک، شیر مادر، مربا، ژله، سس، روغن، سرکه، تمام داروهای مایع از قبیل قطره چشم، قطره بینی یا سرم است. در این‌صورت باید آن را به قسمت بار هواپیما بفرستید.

با اینکه خوراکی‌هایی نظیر میوه، گوشت و سایر محصولات کشاورزی امنیت مسافران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. اما بسیاری از ایرلاین‌ها این خوراکی‌ها را هم در فهرست اشیای ممنوعه در کابین هواپیما قرار داده‌اند. برای مثال در بسیاری از مقاصد مانند کانادا و آمریکا مسافران اجازه هیچ محصول کشاورزی حتی تخم گیاه به هواپیما را ندارند. در غیر اینصورت باید جریمه چند صد دلاری بدهند. به همراه داشتن دارو با نسخه پزشک مانعی ندارد و مجاز است.

وسایل برقی

یکی دیگر از سوال‌های مسافران درباره حمل لپ‌تاپ و تبلت است؛ باید بدانید که بردن‌ این وسیله‌ها به داخل کابین بدون مشکل است. در مورد وسایل برقی نیز ممنوعیت خاصی وجود ندارد. شما می‌‎توانید وسایلی مانند موزیک پلیر، تبلت، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، موبایل و هر نوع وسیله برقی را همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرید. البته در هنگام پرواز بهتر است وسایلی همانند تلفن همراه و تبلت  را در حالت پرواز قرار دهید. زیرا که امواج بی‌سیم ممکن است روی عملکرد دستگاه‌های برقی هواپیما تاثیر داشته باشد.

با این حال حواستان به باتری و وسایل باتری‌خور باشد. حمل اشیایی که درون آن‌ها باتری وجود دارد در کابین هواپیما غیر مجاز است. به عنوان مثال اگر وسایلی مانند مسواک برقی را در کیف خود حمل می‌کنید، مطمئن شوید که باتری نداشته باشد.

حمل لباس و وسایل ورزشی

بردن لباس به هواپیما مانعی ندارد. شما می‌توانید در ساک دستی خود چندین دست لباس قرار دهید. ورود لباس در کابین هواپیما جزء وسایل غیرمجاز در هواپیما به شمار نمی‌رود. اما لوازم ورزشی مانند چوب بیسبال، چوب بیلیارد، باتوم اسکی، تیر و کمان، هاکی، چوب گلف و هر وسیله ورزشی دیگری که دارای چوب یا باتوم باشد، جز لوازم غیرمجاز در هواپیما هستند و باید قبل از شروع پرواز آن‌ها را به قسمت بار تحویل دهید.

وسایل آتش‌زا و تیز

به یاد داشته باشید که لوازم تیز و برنده مانند چاقو، قیچی یا کاتر را نمی‌توانید به داخل کابین ببرید. شاید به نظرتان این موضوع طبیعی باشد اما بسیاری از مسافران برای سوغاتی یا مصرف شخصی خریده و در آخرین مرحله فراموش کرده‌اند آن را داخل بار اصلی بگذارند.

وسایل دیگری مانند پیچ گوشتی ساده تا یک چکش یا دریل برقی تقریبا جز لوازم غیرمجاز در کابین هواپیما هستند. این وسایل در هر شکل و اندازه باید به قسمت بار تحویل داده شوند.

وسایل دیگری مانند فندک یا کبریت هم به علت آتش‌زا بودنشان غیرمجاز هستند. همراه داشتن این لوازم برای ورود به هواپیما امکان دارد دردسرساز باشد. حتما می‌دانید که در پرواز حمل وسایلی مانند ترقه، دینامیت، ماده منفجره پلاستیکی یا غیر پلاستیکی، باروت، بمب، مواد مشتعل، کلر، کیسه هوای اتومبیل، ایربگ، وسایل رادیواکتیو، وسایل عفونی، مواد آلی و انواع سموم در هر شرایطی ممنوع است.

بار مجاز در هواپیما

به صورت‌کلی شما مقدار مجازی که می‌توانید در کیف دستی خود به داخل کابین ببرید، چیزی در حدود ۵ تا ۳۰ کیلوگرم است. این چک لیست را پیش از بستن چمدان خود حتما مرور کنید تا در فرودگاه برای شما مشکلی به وجود نیاید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1556450

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =