استاندار یزد: به واسطه قراردادهای بلندمدت، قطع سهمیه آب چادرملو ممکن نیست

استاندار یزد در خصوص قطع سهمیه آب چادرملو از منابع داخلی استان گفت: قصد این کار را داریم اما به واسطه قراردادهای بلندمدتی که این شرکت‌ در گذشته منعقد کرده، دست استان از نظر حقوقی بسته است.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از یزد؛ محمدعلی طالبی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد، با اشاره به محدودیت‌های منابع داخلی آب استان تصریح کرد: باید نگاه اصلی ما به تامین آب از منابع خارج از حوزه باشد. انتقال آب خلیج فارس نه با ظرفیت کامل، اما انجام شد ولی متاسفانه برای همین ظرفیت محدود هم برنامه‌ریزی و محل مصرف را تعریف نکردیم. 

وی افزود: به همین دلیل نمی توانیم مطالبه آب بیشتری از این خط داشته باشیم چرا که این ظرفیت‌سازی چه در مجموعه چادرملو و چه در حوزه صنعت استان اتفاق نیفتاد.

استاندار یزد با تاکید بر تعیین محل مصرف آب انتقالی از دریای عمان یادآور شد: بر همین اساس ایجاد پهنه‌های صنعتی را مطرح کردیم تا محل مصرف آب را تعریف کنیم اما باید توجه داشت که دیگر نمی‌توان مانند سالهای قبل که در مورد انتقال آب اختلاف داشتیم، فرصت‌ها را از دست داد.

وی با اشاره به اینکه برای تامین آب بخش صنعت از همه ظرفیت های استان از جمله شورای تامین استفاده کردیم تصریح کرد: هر چند مصوباتی مبنی بر ایجاد محدودیت برای صنایع آب‌بر در دشت یزد اردکان وجود داشت اما آن جایی هم که لازم بود این حمایت را برای بخش صنعت به وجود آوردیم تا بتوانیم از ظرفیت های آن استفاده کنیم.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد در ادامه خاطرنشان کرد: مدیریت آب در استان و کشور مستلزم اصلاح قوانین از طریق مصوبات دولت و یا از طریق مجلس است تا دست استان باز باشد به همین دلیل از نمایندگان استان می‌خواهیم که در این مورد همکاری لازم را انجام دهند.

وی در خصوص قطع آب صنایعی مانند چادرملو که می‌توان آب مورد نیاز آنها را از خلیج فارس تامین کرد، گفت: این مهم نیازمند اختیارات بیشتر در استان است. قصد این کار را داریم اما به واسطه قراردادهای بلندمدتی که این شرکت‌ها در گذشته منعقد کرده‌اند دست استان از نظر حقوقی بسته است بنابراین لازم است تا این اختیارات از طریق اصلاح قوانین افزایش پیدا کند.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان با بیان اینکه در مورد تخصیص آب سیاستگذاری استان باید مورد توجه باشد عنوان کرد: برای عدم اختصاص آب به صنایع آب‌بر مستقر در دشت یزد اردکان توافق کردیم در استان پهنه‌های جدید صنعتی تعریف کنیم که جانمایی مناسبی هم صورت گرفته و هر دو محل نزدیک به خط عبوری خلیج فارس و خط پساب است.

طالبی با اشاره به طرح‌هایی که از ابتدای انقلاب تا امروز مجوز و زمین اخذ کرده اما پیشرفتی نداشته‌اند اظهار کرد: خلع ید واحدهای غیرفعال، حقوقی و زمان‌بر است اما این اقدام را آغاز و وارد فرایند ابطال تخصیص آب آنها شده‌ایم و حتی اگر نیاز به مصوبه شورای تامین هم باشد این آمادگی را داریم تا به آب منطقه‌ای کمک کنیم تا مجوزهای تخصیص آب ابطال شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1556468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =