واحد مرکزی خبر نوشت:

مجلس مشورتی عربستان روز دوشنبه اعلام کرد باید در آینده به زنان اجازه داده شود در انتخابات شهرداریها نامزد شوند و در رأی گیری شرکت کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز از جده، مقامات عربستان در ماه مارس اعلام کردند در آینده نیمی از اعضای شوراهای شهری از طریق برگزاری انتخابات وارد این شوراها خواهند شد که این اقدام گام بلندی در کشور عربستان محسوب می شود.

 با این حال مقامات عربستان با اشاره به دشوار بودن آماده سازی مراکز رای گیری که در آن زنان و مردان جدا از یکدیگر در رای گیری شرکت کنند، نامزد شدن یا شرکت کردن زنان در رای گیری را در انتخابات آینده بعید دانستند. در بیانیه ای که مجلس مشورتی عربستان روز دوشنبه منتشر کرد آمده است، این مجلس موافقت کرد که وزارت امور شهرداری ها و دهداری ها تدابیر لازم را برای شرکت کردن زنان در انتخابات شهرداریها طبق احکام شریعت اسلام اتخاذ کند. محمد المهنا سخنگوی مجلس مشورتی عربستان اعلام کرد توصیه این مجلس، توصیه ای کلی است و ارتباطی با انتخابات کنونی ندارد بلکه به دوره های آینده مربوط می شود. در عربستان سعودی حزب سیاسی یا پارلمان وجود ندارد و اعضای مجلس مشورتی را پادشاه کشور تعیین می کند.

هرچند تصمیمات این مجلس الزام آور نیست ولی این مجلس با حمایت ملک عبدالله که به دنبال اصلاحات سیاسی است به همایشی برای گفتگو تبدیل شده است. صدها زن در سراسر عربستان در اعتراض به محروم شدن خود از شرکت در انتخابات شهرداریها، کمپینی به نام بلادی از طریق شبکه اینترنت تشکیل دادند. در ماه آوریل گذشته دهها زن در شهرهای ریاض و جده و منطقه الشرقیه با حرکت به سمت مراکز ثبت نام از رای دهندگان، خواستار حق رای شدند ولی مسئولان عربستانی آنها را دور کردند.

در عربستان به زنان اجازه رانندگی داده نمی شود و آنها برای سفر یا کار یا حتی اجرای معاینات پزشکی خاص نیاز به اجازه کتبی مرد سرپرست خود دارند
5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
    0 0
    عربستان هنوز هم در عصر زنده به گور کردن زنان قرار دارد.