امیرعبداللهیان تکلیف مذاکرات برجامی را مشخص کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تهران در حال بررسی رویکردها و مطالعه پرونده برجام است، اظهار داشت: ان شاءالله در اولین فرصت به میز مذاکرات بازخواهیم گشت، اما میز مذاکره ای که نتیجه بخش و ثمربخش باشد.

به گزارش ایرنا حسین امیرعبداللهیان در خصوص وضعیت ادامه گفتگوهای برجامی گفت: ما فعلا با اعضای ۱+۴ مذاکره نخواهیم داشت. بصورت فردی و دو طرفه با طرف های مختلف گفتگو کرده ایم. زمانی که بررسی ها در جمهوری اسلامی ایران و مطالعه پرونده برجام به نتیجه برسد، در میزمذاکره مطالب و دیدگاهها تبادل خواهد شد.

 امیرعبداللهیان این روزها در نیویورک در حال انجام دیدارهای دیپلماتیک پی در پی و فشرده با همتایان خود و مسوولان نهادهای بین المللی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل است، تا سیاست های دولت سیزدهم را تشریح و روابط خارجی را تنظیم کند.

با او در لابلای برنامه های بسیار فشرده اش، مصاحبه ای کوتاه درباره دو محور رویکرد دولت سیزدهم به همسایگان و برجام که محور عمده بحث ها و دیدارهایش با مقامات اروپایی و بین المللی است، در محل نمایندگی ایران در سازمان ملل داشتیم که با گشاده رویی پاسخ داد و بعد مصاحبه کوتاه ما دوباره به دیدار با همتای دیگری رفت.

حرف های وزیر خارجه جدید ایران به جوسپ بورل

وزیر امور خارجه دولت ایران در پاسخ به پرسشی درباره مذاکراتش با همتایان اروپایی و مسوولان بین المللی از جمله مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: ما به صراحت به آنها اعلام کردیم که دولت جدیدی که در ایران روی کار آمده، عملگراست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: در ملاقات هایم با وزیران خارجه انگلیس، آلمان و نیز آقای جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسوولان سازمان ملل و سایر کشورهای اروپایی که به نوعی درگیر این موضوع (برجام) هستند، به صراحت گفتم مناسبات با اروپا را محدود به اروپای متشکل از سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه نمی دانیم.

 امیرعبداللهیان تاکید کرد: به صراحت به طرف های مقابل این مساله را گفتیم که دولت جدید ایران قائل نیست مذاکره برای مذاکره داشته باشد. برای ما دستاورد ملموس مهم است.
وی تصریح کرد: آنها باید چند نکته را درک کنند . نکته اول اینکه باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند به برجام و تعهداتشان برگردند؟  در عمل جز بخش بسیار کوچکی از تعهداتی که در برجام پذیرفته بودند آنهم در مقطعی خاص، اتفاق دیگری رخ نداده است. بازگشت آنها به تعهدات باید همراه با ابتکاراتی از طرف مقابل باشد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: من به آقای جوسپ بورل مقام عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتم که بالاخره مردم ما می پرسند که این همه مذاکره و گفتگو شد، طولانی ترین سند، طولانی ترین مذاکره در طول تاریخ معاصر در حوزه دیپلماسی، حالا آورده اش و در واقع دستاورد اقتصادی آن برای کشور چه چیزی بود؟

بورل دیدگاهها و انتقادات را منتقل می کند

امیرعبداللهیان افزود: در عین حال انتقاد کردم، مگر می شود آقای بایدن از یک طرف از ایران بخواهد به میز مذاکره برگردد، گاهی اوقات پیام هایی را ارسال کنند که ما حاضریم دو جانبه با هم گفتگو کنیم و همزمان در حالی که آمریکا مدعی است می خواهد به تعهداتش و برجام بازگردد، تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی و مردم کشورمان اعمال می کنند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این مطالب را در نیویورک به طرف های مذاکره کننده می گویم و آقای جوسپ بورل هم قرار شد این مطالب را منتقل کند که بالاخره حرف ایران منطق دارد. ایشان پذیرفت که این استدلالی که شما در این موضوع دارید ، استدلال درست و حرف منطقی ای است و آمریکایی ها باید تکلیف خودشان را با این موضوع روشن کنند.

رفتار آمریکا پارادوکسیکال است

امیرعبداللهیان اظهار داشت: رفتار آمریکا پارادوکسیکال و متعارض است. از یک طرف دعوت و درخواست برای بازگشت به برجام و از طرف دیگر اعمال تحریم های جدید و بعضا هم ادبیات منفی که در رسانه ها و مصاحبه هایشان بکار گرفته می شود.


شکست سیاست انزوای سیاسی و دیپلماتیک آمریکا

رئیس جدید دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: اما نکته مهم این است جمهوری اسلامی ایران در دنیا به عنوان یک برند ( الگو) مطرح است. ما الان در نیویورک از کثرت ملاقات ها به دلیل محدودیت زمانی مجبور شدیم بعضی را بصورت کوتاه انجام دهیم و بعضی را عذرخواهی و به زمان دیگری موکول کنیم.

وی افزود: این نشان دهنده آن است که حتی سیاست آمریکایی ها برای انزوای سیاسی و دیپلماتیک ایران هم به نتیجه ای نرسیده و اندازه و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در نظام بین الملل را کشورها، دولت ها و حاکمیت ها به خوبی درک می کنند.

 وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: ایرانی ها با توجه به تاریخ و تمدن و ملت بزرگ ایران، ملتی نیستند که در دنیا دیده نشوند.آنها به رغم همه فشارهایی که دشمنان اعمال می کنند، در دنیا می درخشند.

مناسبات اقتصادی قوت خواهد گرفت؛ از میز مذاکره فاصله نمی گیریم

 امیرعبداللهیان گفت:  من خیلی خوش بینم که آینده، آینده روشنی است. مناسبات اقتصادی با سرعت خوبی ان شاء الله قوت خواهد گرفت و پیش خواهد رفت و تاثیرات آن را در داخل کشور خواهیم دید.

وی افزود: ما به دنبال این نیستیم که از میز مذاکره فاصله بگیریم. حتما مذاکره ای را که تامین کننده حقوق و منافع ملت مان باشد، دنبال می کنیم.
 

خط قرمز دولت اقای رئیسی

وزیر امور خارجه جدید ایران در عین حال اظهار داشت: اما از خطوط قرمز دولت آقای رئیسی هم این است که ما نمی خواهیم کشور را به برجام گره بزنیم. کشور را به مذاکرات وین گره بزنیم و هر بخشی در مسیر خودش برای توسعه، تعالی و پیشرفت کشور کار می کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: اگر در این مسیر، مذاکرات وین و برجام هم به نتیجه ای رسید، فبها المراد. تبدیل به کاتالیروزی می شود و روابط و پیشرفت های اقتصادی ما سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.

در میز مذاکره دیدگاهها مبادله خواهد شد

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا جوسپ بورل جواب طرف مقابل را قرار است به ما منتقل کند؟ گفت: طبعا اتحادیه اروپا یکی از وظایفش این است که دیدگاهها را در مذاکرات به هم نزدیک کند.

امیرعبداللهیان افزود: اما ما فعلا مذاکره با اعضای ۱+۴ نخواهیم داشت. بصورت فردی و دو طرفه با طرف های مختلف گفتگو کرده ایم. زمانی که بررسی ها در جمهوری اسلامی ایران و مطالعه پرونده برجام به نتیجه برسد، در میزمذاکره مطالب و دیدگاهها تبادل خواهد شد.

  رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در عین حال گفت: طرف های مقابل ما خیلی اصرار دارند که زمان بازگشت به میز مذاکره نباید طولانی باشد. من به آنها توضیح دادم علیرغمی که ما دولت جدید هستیم، با بحران افغانستان مواجهیم که بخشی ازمسائل مرزی کشور ما را تحت تاثیر خودش قرار داده است.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران افزود: در موضوع بازگشت به مذاکرات در حال بررسی رویکردها هستیم و ان شاء الله در اولین فرصت به میز مذاکره بازخواهیم گشت اما میز مذاکره ای که نتیجه بخش و ثمربخش باشد.
 

فرصت های جدیدی فرا روی ما و منطقه قرار داد

وزیر امور خارجه جدید ایران همچنین درباره گفتگوهایش با همتایان منطقه ای و همسایگان گفت: در گفتگوهایی که با کشورهای منطقه  داشتیم و همچنان ادامه دارد، حس کردم فضای جدیدی ایجاد شده است. کشورهای منطقه تمایل دارند با دولت جدید و رویکرد جدیدی که اولویتش را همسایگان اعلام کرده است، با انگیزه بیشتری نسبت به گذشته کار کنند.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: لذا فکر می کنم فرصت های جدیدی فرا روی ما و کشورهای منطقه قرار دارد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی به دیدارش  با وزیر خارجه قرقیزستان اشاره کرد و گفت: چند روزی از سفر آقای دکتر رئیسی به تاجیکستان می گذرد. ایران وارد پروسه عضویت دایم در سازمان شانگهای شده است، اولین سفر رئیس جمهوری به یکی از کشورهای همسایه شمالی ما بوده که اعضای شانگهای را در سطح سران کشورها دیدار کردند.  وزیر امور خارجه افزود: طبعا این سفر آثار مثبت خودش را بر دیدارهای ما در نیویورک گذاشته است.

امیرعبداللهیان گفت: در کشورهای همسایه احساس می کنند شعار و رویکرد دولت به همسایگان واقعی است و بخشی از آن توسط رئیس جمهوری عملیاتی شده و آنها علاقه مند هستند که تاکید کنند دراین حوزه هم مایلند روابط شان را با ایران توسعه دهند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1557869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =