ایجاد مرکز تجارت جهانی کریدور شمال-جنوب در منطقه آزاد انزلی در راستای توسعه همگرایی لجستیکی و ترانزیتی

مهندس علی اوسط اکبری مقدم، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان در آخرین روز همایش کریدورهای بین المللی فدراسیون روسیه که با حضور ۴۲ کشور آسیایی و اروپایی به مدت سه روز در شهر سن پترزبورگ برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین از انزلی، مهندس علی اوسط اکبری مقدم، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان در آخرین روز همایش کریدورهای بین المللی فدراسیون روسیه که با حضور ۴۲ کشور آسیایی و اروپایی به مدت سه روز در شهر سن پترزبورگ برگزار شد با ارائه پیشنهاد ایجاد ایجاد مرکز تجارت جهانی کریدور شمال-جنوب و برپایی نمایشگاه کشورهای عضو در منطقه آزاد انزلی؛ اشاره ای به ظرفیت ها و روند تحولات دریای کاسپین ظرف سالهای اخیر نموده و اظهار داشت:وجود بنادر مهم و استراتژیک انزلی،کاسپین،امیرآباد،آستارا،ماخاچ قلعه،آستراخان،اکتائو، ترکمن باشی در دریای کاسپین، با امکانات وسیع تخلیه و بارگیری و دسترسی به حمل ونقل ریلی،یقیناً نقش مهمی در تجارت و ترانزیت کالا با کشورهای فرا منطقه ای همانند چین، هند واروپا با استفاده از بندر اقیانوسی چابهار،بندر عباس،بندر امام خمینی در جنوب و شرق ایران و بنادرنووروسیسک،آستراخان وسنت پترزبورگ روسیه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آخرین حلقه از اتصال کریدور شمال- جنوب در منطقه آزاد انزلی، به پایان عملیات عمرانی خود نزدیک شده و در ماههای آینده با اتصال راه آهن سراسری ایران به بندر کاسپین در این منطقه و امکان پهلوگیری کشتی های رو- رو، فصل نوینی در تجارت منطقه ای و بین المللی و تحقق اهداف پیش بینی شده از ایجاد کریدور نوستراک آغاز خواهد شد؛ افزود: وجود منطقه آزاد انزلی در دریای کاسپین و منطقه آزاد چابهار در دریای عمان ومجاورت اقیانوس هند،مهمترین حلقه اتصال تجارت منطقه ای و بین المللی، بویژه ما بین کشورهای شمال –جنوب و قاره آفریقا میباشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تبیین مزایا و معافیت قانونی برای فعالیت سرمایه گذاری در منطقه متبوع خود، اضافه کرد: براین اساس و به منظور توسعه همکاریهای منطقه ای و بین المللی در دریای صلح و دوستی کاسپین پیشنهاد ایجاد دفتر مشترک همکاریهای لجستیکی ما بین بنادر فعال در دریای کاسپین؛ ایجاد مرکز تجارت جهانی برای استقرار شرکتهای بازرگانی،حمل ونقل و تولید کنندگان بزرگ کشور های حوزه دریای کاسپین و کشورهای فرا منطقه ای بویژه چین و هند برای دسترسی به اهداف پیش بینی شده از ایجاد کریدور نوستراک ارائه می شود.

وی با اشاره به لزوم ایجاد کنسرسیومهای تجاری و حمل ونقل با حضور شرکتها و بانکها و بیمه و استقرار نمایند گی های آنان در بنادر دریای کاسپین، خواستارتنظیم تعرفه های بازرگانی و حمل و نقل و گمرکی یکسان برای تبادلات تجاری مابین بنادر دریای کاسپین شد و افزود:برپایی نمایشگاههای بین المللی و منطقه ای بصورت دوره ای در کشورهای حوزه دریای کاسپین؛ تقویت اتاقهای بازرگانی عضوICBC برای توسعه بیشتر همکاریهای اقتصادی و تبادلات تجاری در دستور کار قرار گیرد و اعلام می دارم که منطقه آزاد انزلی آمادگی دارد اولین نمایشگاه مشترک معرفی توانمندیهای تولیدی و اقتصادی و لجستیک کشور های منطقه را در مرکز نمایشگاه بین المللی برگزار نموده و زمینه فعالیت و همگرایی بیشتر ما بین بخش خصوصی و دستگاههای پشتیبانی کننده دولتی در ایران را فراهم نماید.

گفتنی است برگزاری نشست های تخصصی با شرکت های بخش دولتی و خصوصی حاضر در پنل های تخصصی این همایش و بازدید از نمایشگاه حمل و نقل ولجستیک از دیگر برنامه های کاری هیأت اعزامی سازمان منطقه آزاد انزلی به همایش کریدورها بین المللی روسیه بود که مهمترین کریدور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته از سوی کشورهای اروپایی، مسیر تجاری شمال-جنوب بود.

ایجاد مرکز تجارت جهانی کریدور شمال-جنوب در منطقه آزاد انزلی در راستای توسعه همگرایی لجستیکی و ترانزیتی

ایجاد مرکز تجارت جهانی کریدور شمال-جنوب در منطقه آزاد انزلی در راستای توسعه همگرایی لجستیکی و ترانزیتی

کد خبر 1558019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =