۳ نفر
۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
وکیل خانواده کیست و چه وظایفی دارد؟

مهم ترین و اولین نهاد اجتماعی که اشخاص به آن وارد می شوند خانواده است. خانواده با ازدواج زن و مرد شکل می گیرد و خانواده با به دنیا آمدن فرزندان گسترده تر می شود. از این رواشخاص دارای حقوق  و تکالیفی می باشند که عدم رعایت آنها موجبات فرو پاشی خانواده ها می گردد.

نظر به مراتب فوق اشخاص جهت آگاهی از حقوق و تکالیف خود نیاز به وکیل خانواده دارند که در ادامه به بررسی وکیل خانواده و شرح وظایف وکیل خانواده  و دعاوی که در صلاحیت دادگاه خانواده است می پردازیم. برای کسب اطلاعات در این زمینه با ما همراه باشید.

 وکیل خانواده کیست؟

وکیل خانواده به وکیلی گفته می شود که در زمینه امور خانوادگی فعالیت و تجربه دارد به عبارتی متخصص در دعاوی خانوادگی است. دعاوی خانوادگی اختصاص به روابط  خانوادگی و شخصی میان افراد دارد. مانند طلاق، مهریه، نفقه، حضانت ... می باشد.

وظایف وکیل خانواده چیست؟

۱. مهم ترین وظایف وکیل خانوادگی تلاش برای تحقق عدالت و رعایت اصول اخلاقی و تمامی اقدامات لازم به منظور پیروزی در پرونده.

۲. دفاع از حقوق موکل

۳. پیگیری پرونده وگزارش اطلاعات  پرونده به موکل. وکیل خانواده باید پس از قبول پرونده ، در فرصت زمانی معقول و منطقی به سوالات موکل خود در زمینه پرونده پاسخ دهد و روال کار و رای دادگاه را برای موکل تشریح نماید.

۴. حفظ اسرار موکل  : وکیل دادگستری موظف به حفظ اسرار مربوط به موکل خود بوده و باید از تبانی با طرف مقابل پرونده خودداری کند. قابل اعتماد بودن وکیل و داشتن انصاف و رفتار صحیح در قبال موکل از دیگر تعهدات وکیل خانواده می باشد .

۵. حضور در دادگاه به عنوان نماینده موکل خود و دفاع از آنها

۶. ارائه مشاوره حقوقی خانواده تخصصی با توجه به شرایط موکل خود و تلاش برای صلح و مدارا میان زوجین بایستی ایفا نماید، مثلاً با توضیح کامل و تفهیم شروط ضمن عقد ازدواج، تعهدات، حقوق و تکالیف طرفین را برای آنان شفاف سازی نماید و از این طریق مانع بروز اتفاقات ناخوشایند و اختلافات را در آینده گردد.

اقسام دعاوی خانوادگی چیست ؟

ماده ۴ قانون حمایت از خانواده  دعاوی خانواده را که در صلاحیت دادگاه خانواده  است را تعیین کرده است. بر اساس این ماده ، دعاوی خانوادگی در صلاحیت دادگاه خانواده به شرح زیر هستند   :

نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن ؛ نکاح دائم ، موقت و اذن در نکاح ؛ شروط ضمن عقد نکاح ؛ ازدواج مجدد ؛ جهیزیه ؛ مهریه ؛ نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت ؛ تمکین و نشوز ؛ طلاق ، رجوع از طلاق ، فسخ و انفساخ نکاح ، بذل مدت و انقضای آن ؛ حضانت و ملاقات طفل ؛ نسب ؛ رشد ، حجر و رفع آن ؛ ولایت قهری ، قیمومت ، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان ؛ نفقه اقارب ؛ امور راجع به غایب مفقود الاثر ؛ سرپرستی کودکان بی سرپرست ؛ اهدای جنین و تغییر جنسیت .

وکیل خانواده کیست و چه وظایفی دارد؟

مهم ترین دعاوی خانواده که می توان از وکیل خانواده استفاده کرد؟

۱-طلاق توافقی : یکی از مهم ترین  و پر تکرار ترین دعاوی خانواده طلاق توافقی است.  طلاق توافقی، به طلاقی گفته می شود که زوجین باید در مورد همه حقوق مالی و غیر مالی ناشی از نکاح مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و زمان و نحوه ملاقات، جهیزیه و اجرت‌المثل و …   به توافق برسند تا بتوانند روند طلاق توافقی را به راحتی طی نمایند.

در طلاق توافقی دادگاه هر توافقی در این موارد را در حکمی که صادر می‌کند درنظر می‌گیرد و آن را در گواهی عدم امکان سازش که یکی از مهم‌ترین مدارک برای طلاق توافقی است، ذکر می‌کند. زوجین باید در حخصوص نحوه توافقات خود از مشاوره وکیل خانواده استفاده کنند زیرا توافقات اشخاص در طلاق توافقی خیلی مهم است.

۲-طلاق از طرف زن : مطابق مقررات قانون مدنی و مقررات فقهی، حق طلاق با شوهرمی باشد و شوهر می تواند با پرداخت کلیه حقوق مالی زوجه مانند مهریه، اجرت المثل زن در زندگی مشترک و شرط نصف دارایی و نفقه  ایام عده نسبت به طلاق اقدام نماید.

اما در طلاق به درخواست زوجه، زوجه برای گرفتن طلاق بدون رضایت شوهر راهی سخت و دشوار در پیش دارد. بدون شک سخت ترین و مهم ترین پرونده خانوادگی در دادگاه خانواده، درخواست طلاق از طرف زن می باشد. زن تنها با داشتن دلیل موجه و اثبات آن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند مانند اثبات عسر و حرج زن به استناد ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی  اعتیاد مضر شوهر، نپرداختن نفقه حداقل به مدت ۶ ماه، بچه دار نشدن زوج، ترک زندگی توسط زوج، ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول و غیره

۳-طلاق به درخواست مرد : مطابق مقررات کشور ما حق طلاق با مرد می باشد  و مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در قانون و پرداخت کلیه حقوق مالی زن را طلاق دهد  و نیازی به داشتن هیچ گونه دلیل نیست.

۴-مهریه : برای مطالبه مهریه در مرحله اول باید به دفتر ازدواجی است که عقد آنجا ثبت رسمی شده است مراجعه  و درخواست صدور اجراییه کرد. در مرحله بعدی پس از صدور اجراییه باید به اداره ثبت اسناد و املاک ( اداره اجرای پنجم مهریه) مراجعه و تقاضای  ممنوع الخروجی زوج و توقیف اموال را خواست. در خصوص پرونده مهریه باید از وکیل خانواده مشاوره بگیرید تا به یک نتیجه مطلوب برسید.

۵-اجرت المثل ایام زوجیت : مطابق تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.

 شرایط مطالبه اجرت المثل زن در زندگی مشترک این است که اولا زن باید ثابت کند که در منزل کارهایی را انجام داده که وظیفه او نبوده است ثانیا به دستور شوهر اقدام به این کارها می کرده است و ثالثا قصد اینکه به صورت رایگان باشد نداشته است. به تعبیر حقوقی تبرعی نبوده یعنی رایگان نبوده است.

۶-حضانت فرزند :  وظیفه حضانت فرزند بر عهده والدین است. حق و در عین حال تکلیفی است که قانون برای حفظ و نگهداری کودک به والدین سپرده است. مطابق قانون حضانت فرزندان تا سن هفت سالگی را بر عهده مادر و بعد از آن را به عهده پدرمی باشد.

حضانت فرزند دختر بعد از هفت سالگی تا ۹ سالگی با پدر  و حضانت فرزند پسر بعد از ۷ سالگی تا ۱۵ سالگی با پدر است و پس از آن به انتخاب خود ادامه زندگی با پدر و یا مادر را انتخاب می کنند.

۷- تمکین : تمکین دربه معنی اطاعت کردن زن از شوهر در انجام وظایف زناشویی و سکونت و ماندن در منزل مشترک و حسن رفتار می باشد. اگر زن از شوهر خود تمکین نکند مطابق قانون ضمانت اجرا هایی درنظر گرفته شده است که شامل عدم استحقاق نفقه، اجازه ازدواج مجدد به مرد ، محروم شدن زن از نصف دارایی مندرج در سند ازدواج  و طرح دعوای الزام به تمکین می باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1558234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =