چالش‌های پیش روی بغداد در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی به بررسی چالش های موجود در عراق در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، صباح زنگنه در پاسخ به این سوال که دولت الکاظمی با چه چالش هایی برای برگزاری یک انتخابات سالم روبرو است گفت: انتخابات پارلمانی عراق زودتر از موعد و موقعش برگزار می شود. امدن الکاظمی بر سر کار برای تحقق این موضوع بود تا تدابیر لازم را برای انجام انتخابات زودهنگام فراهم کند. مقدمات زیادی انتخابات عراق لازم دارد. یکی از آنها بحث قانون انتخابات است که تغییراتی نسبت به قبل پیدا کرد و تقسیمات حوزه های انتخابیه مد نظر شد که به جای انتخابات لیستی و فهرستی،  انتخاب بر اساس تک تک افراد صورت بگیرد. طبیعتا این اثار و پیامدهایی خواهد داشت و برخی از احزاب و گروه ها که از طریق لیست می توانستند ارا بیشتری جلب کنند، با این تغییر عملا کار به سمت احزاب کوچک تر و جریان های کوچک تری می رود که به وجود آمده اند. تامین کارت های انتخاباتی بایومتری یک مشکل دیگر بود که تعدادی یا درصدهایی از جمعیت دارای حق انتخاب آن را دریافت کردند اما تعداد زیادی هم هنوز دریافت نکردند. این مشکل در مورد شمارش ارا مشکل ایجاد می کند.وجود برخی جمعیت ها که در هک کردن ارا و صندوق ها تخصص دارند و از حمایت برخی از کشورهای منطقه مثل امارات و... برخوردارند هم هست. اینها بحث هایی است که صحت و سلامت انتخابات را مخدوش می کند.از طرف دیگر مردم عراق نسبت به عملکرد پارلمان و دولت های فعلی یا گذشته ناراضی اند. اگر این نارضایتی همچنان ادامه پیدا کند و مرجعیت وارد کار نشود و نخواهد که مردم به صورت واجب عینی رای بدهند، احتمالش زیاد است که تعداد شرکت کنندگان بسیار پایین باشد و این یعنی پیروزی برخی از گروه ها و جریان های جدید التاسیس.

وی در پاسخ به این سوال که الکاظمی چه آینده سیاسی را پیش رو خواهد داشت گفت: اقای الکاظمی گرچه در محافل عمومی اعلام می کند که مایل به نامزدی برای انتخابات نیست اما در محافل خصوصی دیده شده که بی میل نیست که در انتخابات ورود پیدا کند. اگر خودش هم وارد نشود، تعدادی از جریان های دو سال اخیر می توانند عملا به نفع او کار کنند و تعدادی از منتخبین در انتخابات آتی طرفدار او باشند و سیاست هایش را دنبال کنند. البته حضور سازمان ملل و اتحادیه اروپا به عنوان ناظر در انتخابات هم بحث دیگری است که می تواند با برخی از نمایش ها مثل کاری که نماینده دبیرکل سازمان ملل انجام میداد و از گروه ها و جریان هایی حمایت می کرد، مطرح باشد که معلوم نیست تا چه حد بتوانند بی طرفی شان را حفظ کنند. همه اینها عواقبی است که تاثیرگذار هستند.

زنگنه در خصوص تهدید تروریسم برای این انتخابات نیز گفت: بحث تروریسم و احتمال بروز برخی از حوادث در برخی نقاط عراق دور از ذهن نیست. این موضوع هم می تواند در فضای انتخابات تاثیرگذار باشد. اینکه دولت می تواند امنیت فضای انتخاباتی را تامین کند یا نه سوالی جدی است که باید در عمل دید.

مشروح گفتگو را ایــــنــــــجـــــــــــــــــــــــا بخوانید.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1560124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =