مجید جویا: صاحبان فروشگاهها به مدد فناوریهای نوین به جنگ اینترنت میروند تا خریداران را از پای رایانههای شخصی بلند کرده و به فروشگاههای خود بازگردانند.
از این پس، آقایان میتوانند از گوشی همراه یا رایانه دستی خود به عنوان ناوبر ماهوارهای استفاده کنند تا با انتخاب آنچه میخواهند و تعیین مقدار پولی که میپردازند، مستقیما به فروشگاه درست هدایت شوند. بانوان نیز با یک آینه جادو و تنها با فشار یک دگمه روی نمایشگر رایانه، رنگ لباسشان را عوض میکنند. هر دو گروه از یک سرویس جدید پیام متنی در منطقه غربی لندن که به آنها در مورد فروشگاهها و اجناس ویژه آنها اطلاعات میدهد استفاده میکنند.
تاکنون پیشبینی میشد فناوریهای نوین و بخصوص فروشگاههای اینترنتی، ناقوس مرگ خردهفروشها را بهصدا درآورد. اما مغازهداران و خردهفروشها امیدوارند دستاوردهای جدید در جنگ با اینترنت به کمکشان بیاید. درحالیکه فروش اینترنتی در آبانماه امسال 16 درصد از سال قبل پیشی گرفت، فروشگاههای خیابانی 0.4 درصد افت فروش را تجربه کردهاند. این کاهش خرید باعث شده است برخی فروشگاهها برای بقای خود، خدمات فروش 24 ساعته ارایه دهند و برخی دیگر در آستانه سال نو تا 50 درصد و حتی بیشتر تخفیف بدهند.
ناوبری ماهوارهای خردهفروشی از فناوری اینترنت بیسیم برای هدایت خریداران به فروشگاههای عرضهکننده کالای مورد نظر استفاده میکند. سیستم شعبات متعدد خرید، Shopping Multi Agency System که اصطلاحا شوماس نامیده میشود، ترکیبی از راحتی خریدهای اینترنتی و لذت و تجربه خریدهای سنتی را ممکن کرده است. به راحتی میتوانید لباس موردنظر را پرو کنید، یا کالای دلخواهتان را برانداز کنید. استفاده از شوماس در چند فروشگاه در سالامانکا (اسپانیا)، ساسکس و بیرمنگام (انگلیس) با اقبال عمومی روبرو شده است.
بسیاری از افرادی که اینترنتی خرید میکنند، ابتدا کالای مورد نظر خود را، مثلا یک دوربین دیجیتال یا یک شلوار جین، از نزدیک در فروشگاهها میبینند و امتحان میکنند و درنهایت با هدف خرید ارزانتر، آن در شبکه جستجو میکنند. ولی آنهایی که از سیستم شوماس استفاده میکنند، بهجای آنکه منتظر باشند کالای خرید اینترنتی با پست به دستشان برسد؛ مستقیما به فروشگاهی در حوالی محل سکونتشان که همان کالا را با قیمت مطلوب ارائه میکند، راهنمایی میشوند. برای استفاده از سیستم شوماس کافی است نرمافزار آن را رایگان دانلود کرد؛ روی گوشی همراه مجهز به اینترنت یا رایانه قابلحمل نصب کرد و درنهایت با استفاده از اینترنت بیسیم به سرور مرکز خرید وصل شد. خریدار، نام محصول موردنظر را وارد میکند و شوماس، وی را به بهترین محل خرید راهنمایی می کند. این نرمافزار همچنین موقعیت فعلی خریدار را مشخص میکند و جهت حرکت را نیز نشان میدهد.
در حال حاضر، این سیستم فقط در مراکز خرید قابل استفاده است و به یک فرستنده رادیویی نیاز دارد که به مچ دست وصل میشود. اما مخترعان شوماس در حال افزایش قابلیتهای آن هستند.
پرو لباس در دنیای مجازی
به موازات این اقدامات، یکی از فروشگاههای بزرگ لندن بهنام سلفریج، Selfridge ، سرویس خیاطی الکترونیک ویژه بانوان را راهاندازی کرده است. این سیستم که بیومتریکس نام دارد، بدن را با استفاده از پرتوهای لیزر اسکن میکند و اطلاعات بدستآمده را به ماشینی میدهد تا شلوار را درست اندازه بدن بدوزد.
اما در آلمان، کارشناسان یک گام جلوتر رفتهاند و اتاق پرو مجازی بر اساس فناوری نمایشگرهای لمسی یا تاچاسکرین طراحی کردهاند. این سیستم پساز گرفتن یک تصویر سه بعدی از بدن، تصویر مجازی شما را روی نمایشگر نشان میدهد و لباسهایی را که انتخاب میکنید، بر آن میپوشاند.
شرکتهای زیادی نیز روی این فناوری کار میکنند که پیامهای تبلیغاتی را از طریق پیامک یا اینترنت به روی نمایشگر گوشی همراهتان بیاورند. یکی از شرکتهای تبلیغاتی در مرکز لندن، روی سیستمی کار میکند که پیامهای کوتاه تبلیغاتی شامل اطلاعات در مورد محصولات و فروشهای ویژه در فروشگاههای نزدیک به محل مشتری را به گوشی همراه او میفرستد. کارشناسان معتقدند این روش بهتر از ارتباط دائمی خریدار با مرکز خرید است، چرا که تمام اطلاعات روی یک پیام یا صفحه اینترنتی در دسترس است.
هیچچیز جای گشتن برای خرید را نمیگیرد!
ریچارد پارکر، رییس بخش تحقیقات خردهفروشی در موسسه تحقیقات بازار mintel اعتقاد دارد افزایش کارایی ممکن است برای برخی مشتریان جذاب باشد، ولی بقیه ترجیح میدهند مدت زیادی در بازار بگردند. او میگوید: «من فکر نمیکنم بیشتر مردم وقتی به خرید میروند، با خود بگویند خب، من چهار عدد پرتقال خریدم. حالا یک بلوز راهراه میخواهم. خیلی زود ارزانترین بلوز را به من نشان بده.»
مائورین هینتون، تحلیلگر ارشد یک موسسه مشاورهای در زمینه خردهفروشی معتقد است سیستم شوماس در میان مردها بسیار محبوب خواهد شد. او میگوید:«مردان تمایل دارند چیزی را که میخواهند، بهسرعت بیابند و آنرا بخرند؛ ولی بانوان دوست دارند اول کمی! بگردند»
نظر شما