آمریکا: در ابتدای مسیر ترمیم روابط با فرانسه هستیم

ایرنا نوشت: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا روز سه شنبه با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در میان تنش ها میان واشنگتن - پاریس در پی پیمان "آکوس" دیدار و گفتگو کرد.

از زمانی که بحران زیردریایی های هسته ای میان فرانسه و آمریکا به وجود آمده، این نخستین بار است که یک مقام آمریکایی با  رئیس جمهوری فرانسه دیدار می کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی خود دیدار و گفتگو کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران، این دیدارها را بسیار سازنده با نگاهی رو به جلو توصیف اما خاطر نشان کرد هر دو طرف توافق کردند که برای بهبود روابط دوجانبه که به دلیل امضای قرارداد امنیتی دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا با انگلیس با استرالیا با تنش مواجه شده است، اقدام بیشتری باید انجام شود.

به گزارش سی ان ان، این مقام آمریکایی در توضیح این دیدار گفت: برای ترمیم این رابطه هنوز در اول مسیر و مراحل ابتدایی هستیم.

وی افزود: درباره وقایع منتهی به اعلام توافق نامه امنیتی بین آمریکا، بریتانیا و استرالیا که باعث خشم فرانسوی ها شد و میلیاردها دلار برای آنها هزینه داشت گفت و گو نشد. مذاکرات بر استفاده از این فرصت برای توسعه و اجرای تلاش های مشترک در مورد موضوعات مورد توافق متمرکز شد.

این مقام بدون اشاره به جزئیات گفت بلینکن و همتایان خود در مورد مجموعه ای از موضوعات از جمله مبارزه با تروریسم در ساحل آفریقا و تلاش ها در منطقه هند و اقیانوسیه که آمریکا و فرانسه در آنها دارای منافع مشترک هستند، گفتگو کردند.

بلینکن در دیدار با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی خود در راستای توافق جو بایدن و امانوئل مکرون رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه در تماس تلفنی روز ۲۲ سپتامبر، بر حفظ مشورت های نزدیک بین دو کشور توافق کردند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، طرفین توافق کردند درباره افغانستان به ارتباط نزدیک ادامه داده و بر لزوم پایبندی طالبان به تعهداتش تاکید کردند.

بلینکن و لودریان همچنین درباره زمینه‌های همکاری و هماهنگی نزدیک از جمله در حوزه اقیانوس هند - آرام و منطقه ساحل تبادل نظر کردند.بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا طرفین بر اهمیت همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا در دوران ریاست جمهوری آینده فرانسه در شورای اروپا، تقویت ائتلاف ناتو، حمایت آمریکا از طرح‌های امنیتی اروپایی و بحران آب‌وهوایی تاکید داشتند.

وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر گفتگوهایش با همتای فرانسوی خود را سازنده خواند و نوشت گفتگوی سازنده‌ای با وزیر خارجه فرانسه برای پرداختن به چالش‌های مشترک اقتصادی و توسعه‌ای از جمله مسائل منطقه‌ای در ایندوپاسیفیک، ساحل و افغانستان داشتم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای شرکت در نشست سازمان توسعه همکاری اقتصادی در پاریس به فرانسه سفر کرده است تا فرصتی برای کاهش نارضایتی کاخ الیزه از قرارداد زیردریایی آمریکا با استرالیا به دست آورد.

بلینکن از(چهارم تا ششم اکتبر )۱۲ تا ۱۴مهرماه در فرانسه و از (هفتم تا هشتم اکتبر)  ۱۵ تا ۱۶ مهرماه در مکزیک خواهد بود و در پاریس ریاست نشست شورای وزیران سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را بر عهده خواهد داشت که شصتمین سالگرد تاسیس خود را گرامی می‌دارد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۲۵ شهریور ماه در یک ویدئو کنفرانس از کاخ سفید با نخست وزیران انگلیس و استرالیا از مشارکت و همکاری امنیتی – نظامی جدید موسوم به آکوس (AUKUS) میان سه کشور خبر داد و گفت این مشارکت در مورد سرمایه گذاری بر روی بزرگترین منبع قدرت ما است.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این اقدام واشنگتن، توافق آکوس را اقدامی "بی‌رحمانه" و "خنجری از پشت" دانست و افزود: این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد.

فرانسه در اعتراض به این توافق سفیران خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند و یک مراسم  برای گرامیداشت روابط خود با آمریکا را نیز لغو کرد.

توافق امنیتی جدید سه جانبه میان آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به "آکوس" دولت فرانسه را از یک قرارداد نظامی ۹۰ میلیارد دلاری محروم ساخته است.
 

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1561263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =