شب ناآرام پیام‌رسان‌ها / قطعی دسترسی 3/5 میلیارد کاربر باعث سقوط سهام فیس بوک شد

ایسنا نوشت: فیس‌بوک «تغییر پیکربندی اشتباه» را عامل قطعی شش ساعته‌ای اعلام کرد که روز دوشنبه دسترسی ۳.۵ میلیارد کاربر به شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های پیام رسان این شرکت شامل واتس اپ، اینستاگرام و مسنجر را قطع کرد.

فیس‌بوک در پست وبلاگی که در ساعات پایانی روز دوشنبه منتشر کرد، به فردی که این تغییر پیکربندی را انجام داده و اینکه آیا این تغییر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اشاره‌ای نکرد. چندین کارمند فیس بوک که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند معتقدند علت این قطعی یک اشتباه داخلی در نحوه هدایت ترافیک اینترنت به سیستم‌های فیس‌بوک بوده است. این کارمندان گفتند: نقص کارکرد ابزارهای ارتباطی داخلی و سایر منابعی که به همان شبکه متکی هستند تا عمل کنند، این خطا را پیچیده کرد. کارشناسان امنیتی می‌گویند یک اشتباه ناخواسته یا خرابکاری داخلی هر دو محتمل هستند.با این حال فیس‌بوک در وبلاگ خود اعلام کرد: می‌خواهیم روشن کنیم که علت اصلی این قطعی یک تغییر پیکربندی اشتباه بوده است.قطعی فیس بوک بزرگ‌ترین قطعی رصد شده از سوی گروه مونیتورینگ وب داون دتکتور بوده است.
گفتنی است با سرازیر شدن کاربران به اپلیکیشن‌هایی مانند توئیتر و تیک تاک، ارزش سهام فیس‌بوک در جریان فروش گسترده سهام فناوری در روز دوشنبه، ۴.۹ درصد ریزش کرد که بزرگترین ریزش روزانه از نوامبر گذشته بود. پس از اینکه فعالیت سرویس‌های فیس‌بوک ازسرگرفته شد، سهام این شرکت در ساعات پس از معاملات رسمی نیم درصد افزایش یافت.
رسانه‌های بین‌المللی در ساعات اولیه این اختلال جهانی اعلام کردند بر اثر قطعی خدمات و قطع سراسری و همزمان سه رسانه اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس اپ، شرکت فیس‌بوک که مالکیت این رسانه‌ها را در اختیار دارد متحمل یک ضرر ۱۶۰ میلیون دلاری شده و ارزش سهام آن نیز ۵. ۵ درصد سقوط کرده است. مایک شروپفر، مدیر فناوری فیس بوک در توئیتی نوشت: خطاب به همه کسب و کارهای کوچک، خانواده و افرادی که به سرویس‌های ما وابسته هستند، متأسفم.وی افزود: ممکن است گاهی زمان ببرد تا به ۱۰۰ درصد برسیم.جوناتان زیترین، مدیر مرکز اینترنت و جامعه برکمن کلین سنتر هاروارد در توئیتی نوشت: فیس‌بوک کلیدهایش را در ماشین خود قفل کرد.
توئیتر روز دوشنبه با استفاده بالاتر از حد معمولی روبه‌رو شد که باعث شد بعضی از کاربران برای دسترسی به پست ها و ارسال پیام‌های مستقیم مشکلاتی پیدا کنند.طبق برآورد شرکت استاندارد مدیا ایندکس، فیس‌بوک که بزرگ‌ترین فروشنده تبلیغات آنلاین پس از گوگل است، در طول این قطعی هر ساعت حدود ۴۵۴ هزار دلار درآمد تبلیغاتی امریکا را از دست داد. با این حال در قطعی‌های گذشته شرکت‌های اینترنتی شاهد تأثیر بلندمدت اندکی روی رشد درآمدشان بوده‌اند.سرویس‌های فیس‌بوک شامل اپلیکیشن‌های مصرف کننده مانند اینستاگرام و ابزارهای محیط کاری که به شرکت‌ها می‌فروشد و برنامه‌های داخلی، ساعت ۱۲ به وقت منطقه شرقی امریکا قطع شده و ساعت 45و 5 دقیقه بعدازظهر به وقت منطقه شرقی دوباره وصل شدند.فیس بوک پس از آغاز قطعی، به کاربران درباره مشکل دسترسی به اپلیکیشن‌ها اطلاع داد اما به ماهیت این مشکل یا شمار کاربرانی که با قطعی دسترسی روبه‌رو شدند، اشاره‌ای نکرده بود. بر اساس گزارش رویترز، پیام خطا در صفحه وب فیس‌بوک، خطا در سیستم نام دامنه (DNS) را نشان می‌داد که به آدرس‌های وب اجازه می‌دهد کاربران را به مقصدهایشان هدایت کنند. قطعی مشابه در شرکت ابری آکامی تکنولوژیز در جولای باعث از کار افتادن وب سایت‌های متعددی شده بود.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1561301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =