۶ نفر
۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
اقتصاد زیربناست یا روبنا؟

در آغاز پیروزی انقلاب یکی از نزاع های ایدئولوژیک بین اسلام و مارکسیسم این بود که آیا اقتصاد زیربناست یا روبنا؟

مارکسیستها اقتصاد را زیربنا و انقلابیون مسلمان اغلب آن را روبنا می دانستند و از اهمیت و برتری فرهنگ و سیاست و اخلاق و معنویت بر اقتصاد سخن می گفتند. 

شاید تحت تاثیر این نزاع بود که اهمیت اقتصاد و رشد و پیشرفت مادی و بهبود وضعیت زندگی مردم ـ علی رغم وعده های داده شده در قبل و آغاز استقرار جمهوری اسلامی ـ به اولویت درجه 2 و 3  رهبران انقلاب تبدیل شد و برخی آرمانهای سیاسی نظیر صدور انقلاب و مبارزه با استکبار جهانی و مقابله اسلام و کفر، و در سیاستهای داخلی، مبارزه با شل حجابی و پرداختن به ظواهر و مناسک مذهبی، در صدر اولویتهای جمهوری اسلامی نشست و عرصه را بر تحقق قسط و عدالت و رشد و رفاه اقتصادی جامعه روز به روز تنگ تر کرد. 

امروز به جایی رسیده ایم که به دلیل برخی سیاستهای متوهمانه انقلابی بویژه در سیاست خارجی و ضعف تعامل با دنیا، بخش وسیعی از جامعه و مردم ایران را با فقر و فلاکتی کمرشکن ـ که همه ارزشهای اخلاقی و معنوی و دینی جامعه را به چالش گرفته ـ روبرو کرده ایم و تاکنون هیچ نقد و هشداری از سوی نخبگان و دلسوزان نتوانسته نهادهای بالادستی نظام را نسبت به بازبینی این سیاستهای فقر و فلاکت آفرین متقاعد کند.

بازگردیم به این سئوال که آیا اقتصاد زیربناست یا روبنا؟ مارکسیستها چون ماده گرا بودند و قائل به معنویت و امر متعالی نبودند، اعتقادشان مبنی بر زیربنا بودن اقتصاد، مورد نقد و رد اسلام گرایان قرار می گرفت اما اگر از منظر دینی و پاره ای از تعالیم قران و سنت، موضوع را بررسی کنیم، در می یابیم که اقتصاد از جهت وجودی و زمینه ای، مقدم بر فرهنگ و معنویت بوده و زیربناست هر چند به لحاظ رتبه ای و ارزشی متاخر است. 

مقصود اصلی و نهایی ما از یک باغ، بهره وری از میوه های آن است اما بدون شک تا زمینی نباشد درختی پا نمی گیرد و میوه ای حاصل نمی شود. در این مثال زمین، اقتصاد، و میوه، فرهنگ و اخلاق و معنویت است. 

قران هدف رسالت انبیاء را اقامه قسط (که هدفی عمدتا اقتصادی و در مورد توزیع عادلانه ثروت است) می داند (حدید/25) و در آیه ای دیگر مال و ثروت را مایه قوام و برپایی جامعه دانسته و به مردم سفارش می کند که مدیریت آن را به دست سفیهان و بی خردان ندهند (نساء/5) و در آیه ای دیگر از ضرورت آباد کردن زمین سخن می گوید (هود/61).

روایات عدیده ای نیز ضمن تاکید بر قسط و عدالت و این که حیات و برپایی احکام الهی به عدالت وابسته است، به خطر فقر و این که می تواند به کفر و انکار امر معنوی و متعالی منجر شود، تصریح کرده اند و در روایتی نیز صریحا از تقدم معاش بر معاد سخن رفته است. 

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله در آخرین خطبه اش به زمامداران بعد از خود هشدار داده است که مبادا حکمرانی شان به فقر مردم بیانجامد، زیرا در این صورت به ورطه کفر کشانده می شوند.(کافی، ج 1، ص 406) 

اکنون با این مقدمات، معلوم نیست چرا جمهوری اسلامی، امر رشد و پیشرفت مادی و اقتصادی جامعه ایران را از اولویت خود خارج کرده و سیاست خارجی دشمن بنیاد و ستیزه گر با بخش اعظم و پیشرفته دنیا را چنان نصب العین خود قرار داده که جامعه بالقوه ثروتمند ایران را به جامعه ای فقرزده و با دهها میلیون جمعیت زیر خط فقر تبدیل کرده است و در سیاست داخلی نیز با پرداختن بعضا افراطی و یا نمایشی به شعائر و مناسک دینی و یا جبهه ای و دفاعی، سعی در راضی و در صحنه نگهداشتن اقلیتی دارد که حامیان پروپا قرص نظام به شمار می روند. 

البته در این میان نباید از این نکته غافل شد که بسیاری از نظریه پردازان و سرداران و روحانیان و مدافعان چنین سیاست داخلی و خارجی ای خود غرق در مواهب مادی و دنیایی بوده و لحظه ای از ارتقای داشته ها و ذخائر و ثروت مادی خود غافل نیستند.   

برخی این پدیده را چنین تحلیل می کنند که در فقر و فاقه نگهداشتن جامعه و نیازمند کردن اکثریت به قوت لایموت و حداقل های زندگی، بستری مناسب برای حفظ قدرت است و برخی از نظامهای سیاسی، ارتقای مادی و رفاهی مردم را زمینه ای برای آگاهی و مطالبه گری و اعتراض می بینند و لذا ترجیح می دهند بر جامعه ای فقرزده، کمرشکسته و خوار و خفیف شده حکمرانی کنند تا اکثریت و توده ها درسودای مشارکت در قدرت با حلقه محدود و بسته حاکم و مسلط بر نیایند.
اما اگر این فرمول حفظ قدرت، درست و کارآمد هم باشد، روشن است که ابدی و حتی طولانی نخواهد بود و نطفه افول و سقوط را در خود پرورش داده و به اجل محتوم خود می رسد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1561440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    6 0
    به اُمید تعجیل در اجل محتوم‌ ...
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 3
    بحث مفصلی دارد. موضوع علم بهتر است یا ثروت است. سئوال های احمقانه
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    9 0
    با توجه به سابقه تون هنوز در باور به این مطالب کاملا درست و منطقی که نوشتید به شخصه شک دارم. نمیدونم باورتونه یا مثل خیلی کسان دیگر سوپاپ و شیر اطیمنان بالای دیگ جوشان. ولی هر چه که هست صحبتهای دقیق و واقعی این نوشتاره. ولی متاسفانه تصمیم گیران و تصمیم سازان و کارگزاران این نظام یاواقعا در توهم و دنیای خیالی خودشون دارن زندگی میکنن یا با توجه به ظرفیت و توانایی واقعی که از خودشون سراغ دارن میدونن که در یک نظام و سیستم سالم و شفاف و بر اساس شایسته سالاری هیچ محلی از اعراب حتی در حد یک مدیر میانی یک اداره را هم نمیتونن داشته باشن. واقعا این جماعت رو کی حاضر بپذیره و فبول کنه. اون سبک زندگیشون اون نگاه ایدئولوژی پوسیده زنگ گرفته شون اونم از مدیریت و حکمرانی شون. فقط و فقط تنها چیزی که دارن ادعا ادعا ادعا گنده گویی و توهم از خود مچکری. همین
  • ایرانی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    12 0
    آیا کسی در نظام این سخنان را می‌شنود یا بر می‌تابد؟
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    8 0
    هیچکدوم مال خر است
  • سید حسینی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    4 0
    راستشو بخوایین مثل....پشیمونیم! چون انقلاب واسلام را به گند کشوندند هیچ مردم را فراری از دین ووطن کردند ....سرمایه هاما همه گی دود شدند هم مادی هم معنوی،به لطف حکمرانی آقایان مدعی!!!
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 0
    آقای نصیری خودشو مشغول کرده.
  • مازیار IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    9 0
    بدترین روش برخورد با مسایل همین دیدگاه آقای نصیری است...اینکه ما بر اساس احکام یک دین قوانینی وضع و روش هایی انتخاب و سالها بر اساس آن عمل کنیم و زمانی که غلط بودن آن روشها اثبات شد به جای اینکه کل آن مجموعه را نقد کرده و کنار بگذاریم بگوییم برداشت ما از آن احکام اشتباه بوده است ولی خود آن احکام همچنان درست است...این غیر صادقانه ترین و غیر شرافتمندانه ترین کاری است که می توان کرد...واقعیت این است که بر اساس احکام دینی اقتصاد زیربنا نیست و اصلا دین برای دادن دستورات اقتصادی اختراع نشده است...زمانی که بطلان نظریه استفاده از دین برای سر و سامان دادن به اقتصاد اثبات می شود باید از این عرصه به طور کامل کنار گذاشته شود نه اینکه بگوییم تحت تاثیر مارکسیست ها برداشت ما از دین اشتباه بود...ممنون
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    5 0
    ظاهرا اقتصاد مال خر است
  • شهریار IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    3 2
    من تحلیلهای جناب نصیری خیلی به دلم میشینه، واقع بینانه و دلسوزانه، کاش مسئولین و دلسوزان نظام و ایران بشنون و پند بگیرن
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    مردم ما برای اسلام حاضرن بمیرن.حتی ۲۰میلیون هم بمیره برای پیشبرد اهداف اسلام و نظام اهمیتی نداره.در عوض وارد بهشت خواهند شد . از صاحبان چنین تفکری انتظار اصلاح و تغییر روش میشه داشت؟
  • بهروز مطیعی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    با سلام و تشکر از نویسنده محترم این مقاله به نظر من مسیولین ارشد کشور باید پاسخگوی چنین مقاله ای باشند اما به نظر بنده مهم نیست که چه کسی چه گونه در قالب محدود کلمات این موضوع را توضیح دهد. واقعا بهبود اقتصاد و معیشت مردم در صدر اهداف هر کشوریست. اما در جمهوری اسلامی که برخواسته از یک انقلاب ارزش گرا است یک پارامتر دیگر هم به اهداف نظام اضافه شده و آن ظلم ستیزی و حمایت از مستضعفین جهان است که لازمه اش استقلال در حفظ مواضع اصولی و عقلانی حتی اگر مغایر با خواست قدرت های جهان باشد.من به شخصه به چنین سیستم مستقل و اصول گرایی میبالم ولی لازمه دوام چنین نظامی, سلامت درونی ارگانها و رعایت عدالت در داخل کشور است. بنابراین به نظر بنده در جمهوری اسلامی حتی با ایستادگی برمواضع مستقل و اصولی انقلاب هم میتوان معیشت خوبی برای همه ملت ایران تامین کرد اگر با معضلات داخلی از قبیل فساد و رانت در هر سطحی قاطعانه مقابله شود. در این راه پرهیز از اشرافیگری و برخورد شدید با سواستفاده گران از امکانات بیت المال و استفاده از نیروهای پاک دست و متعهد به جای مدیران رانتی و نوکیسه باعث دلگرمی مردم میشود.