۲ نفر
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
واکنش بازارها به انتخاب سکاندار جدید بانک مرکزی

هفته گذشته در حالی آغاز شد که ارسال دو سیگنال مهم، بازار ارز و سکه را تحت تاثیر قرار داد. سکاندار جدید بانک مرکزی که وعده ایجاد ثبات در بازار ارز، جلوگیری از افزایش پایه پولی، نظارت بر شبکه بانکی داده است و احتمال شروع مذاکرات هسته ای در آینده ای نزدیک که فعالیت فروشندگان در بازار ارز را افزایش داد.

بدین ترتیب با شروع هفته دلار وارد فاز نزولی شد و توانست مرز ۲۸ هزار تومان را از دست داده و به ۲۷۹۳۰ تومان رسید. این در حالی است که در هفته های پیشین اخبار منفی عدم امکان احیای توافق برجام، قیمت دلار را وارد کانال ۲۸ هزار تومان کرده بود. همچنین افزایش عرضه ارز در سامانه های رسمی و سخنرانی مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر احتمال ایجاد توافق مجدد برجام سینگال انتظارات کاهشی را به بازار مخابره نمود. سکه نیر نتوانست مرز حمایتی ۱۲ میلیون تومان را حفظ نماید و به تبعیت از قیمت دلار در روز چهارشنبه قیمت ۱۱۸۹۰ هزار تومان را به ثبت رساند. به طور کلی پیش بینی ها حاکی از آن است اثرات انتخاب رییس جدید بانک مرکزی در هفته های آتی تاثیرگذاری بیشتری بر بازار خواهد گذاشت و احتمال کاهش قیمت دلار به زیر مرز ۲۷۸۰۰ تومان وجود دارد که در این صورت معامله گران در موقعیت فروش قرار گرفته و کاهش تقاضا قیمت را کاهش خواهد داد.

بازار سهام در هفته های پیشین به دلیل کاهش نرخ سود اوراق بدهی باعث تحرک تقاضا و ورود معامله گران در این بازار شد. در هفته ای که گذشت افزایش قیمت فلزات اساسی، باعث رشد ۳.۵ درصدی شاخص کل شد و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۸۸ هزار واحدی صعود کرد. میزان دخالت بانک مرکزی در قیمت گذاری ها و افزایش نرخ سود اوراق تعیین کننده میزان تقاضا برای سهام خواهد بود. ابلاغیه مربوط به تخفیف نرخ ارائه خوراک به پالایشی ها و افزایش قیمت جهانی انواع نفت باعث افزایش ورود محتاطانه معامله گران به این بازار شد. زمزمه های حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی آن با نرخ ارز نیمایی و انتظار رشد قیمت برای کالاهای مصرف کننده این ارز، تقاضا در این بازار را افزایش خواهد داد. به طور کلی انتظار انتشار گزارش عملکرد فصل تابستان از وضعیت مالی و مقایسه درآمدها و هزینه های شرکتها، ابهام در متغیرهای کلان اقتصادی و نامشخص بودن وضعیت مذاکرات هسته ای، نمی توان با قطعیت از صعودی ماندن بازار سهام صحبت کرد با این حال نگرش ها در میان معامله گران این بازار مثبت ارزیابی شده است.

در هفته گذشته اختلال در عرضه، قیمت نفت خام آمریکا را به نقطه ۷۹ دلار رساند که بالاترین سطح در ۷ ساله بوده است. نفت برنت نیز با عبور از کانال ۸۲ دلار در بالاترین سطح ۳ ساله قرار گرفت. علیرغم اینکه انتظار می رفت اوپک پلاس میزان تولید را افزایش دهد اعلام نمود که تا ماه ژوئیه ۲۰۲۲ تنها ۴۰۰ هزار بشکه در ماه افزایش خواهد داد در حالی که پیش بینی ها بر آن است که افزایش تولید ۶۰۰ هزار بشکه در روز نیز نمی تواند پاسخگوی نیاز جهانی باشد. از طرفی چنانچه افزایش قیمت گاز طبیعی تداوم یابد بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی انرژی استفاده از نفت را به عنوان جایگزینی برای گاز طبیعی مدنظر قرار می دهند که در نهایت با کاهش عرضه مجددا قیمت نفت در مسیر صعود قرار خواهد گرفت.

قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده قیمت ۱۷۵۹ دلار تا ۱۷۶۲ دلار در نوسان بود. بالاترین قیمت طلا در روز دوشنبه و با شروع هفته رقم خورد و به ۱۷۶۸ دلار رسید. با توجه به انتظارات تورمی سرمایه گذاران پیش بینی می شود تا قیمت جهانی طلا افزایش یابد. شاخص دلار آمریکا در شروع این هفته کانال ۹۴ واحد را از دست داد. در ادامه هفته اما شاخص دلار به بالای مرز ۹۴ واحد برگشت. شاخص دلار آمریکا هفته کم نوسانی را گذراند و در ۹۴.۱۸ واحد رسید. چنانچه گزارش اشتغال ماهانه آمریکا منتشر گردد و نتایج حاکی از رشد اشتغال و دستمزدها باشد احتمال افزایش شاخص دلار بالا رفته و می¬تواند تقاضای طلا به عنوان دارایی امن را تحت تأثیر قرار دهد.

بیت کوین برای دومین هفته مهرماه روند رشد ۱۲ هزار دلاری را به ثبت رساند و از مرز ۵۵ هزار دلار عبور کرد. با اعلام آمریکا مبنی بر عدم اعمال محدودیت بر رمزارزها و همچنین به رسمیت شناخته شدن این ارزها در کره جنوبی به عنوان دارایی هایی مالی دلیل رشد قیمت این رمز ارز در هفته گذشته بوده است. افزایش انتظارات تورمی تمایل سرمایه‌گذاران به تقاضای بیت کوین به عنوان دارایی امن را افزایش خواهد داد. آمارها نیز از رشد تقاضای بیت کوین در کشورهای اروپایی حکایت دارد.

بازار فلزات اساسی در هفته گذشته و همزمان با کاهش شاخص دلار در اوایل هفته رشد مثبت را به ثبت رساند. به طوریکه نیکل با ۵.۹۶ درصد بالاترین رشد و مس با ۲.۳۳ درصد کمترین رشد را به ثبت رساندند. . رشد انتظارات تورمی و گمانه‌زنی¬ها از رشد پایین¬تر از انتظار اشتغال آمریکا از جمله دلایل رشد قیمت فلزات بوده است. رشد قابل توجه قیمت نفت نیز نگرانی¬ها از بازیابی تقاضا برای کامیودیتی¬ها را کاهش داد و این موضوع تأثیر مثبت بر قیمت فلزات داشت.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1562351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =