شما نظر دادید/ شجریان؛ آوازخوانی بی‌نظیر که بر گردن ادبیات حق داشت  

برخی از کاربران خبرآنلاین، با نوشتن مصرع‌ها و ابیاتی از حافظ، سعدی و هوشنگ ابتهاج و اشاره به حقی که محمدرضا شجریان بر گردن ادبیات ایران دارد از او یاد کردند و برخی دیگر از ورود یا عدم ورود هنرمندان به فضای سیاسی گفتند.  

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک سال پس از درگذشت یکی از مهم‌ترین چهره‌های موسیقی ایرانی؛ محمدرضا شجریان، از شما خواسته بودیم نظر خود را درباره او با ما در میان بگذارید. نظراتی که شما در قالب ۹۷ کامنت منتشرشده و ۱۴ کامنت غیرقابل انتشار با ما در میان گذاشتید. برخی از شما با نوشتن اشعاری از صفای اصفهانی، حافظ، سعدی و هوشنگ ابتهاج از خسروی آواز ایران یاد کردید و برخی دیگرتان بر نقش تاثیرگذار محمدرضا شجریان در تحول موسیقی ایرانی در کنار شناخت او از ادبیات فارسی تاکید کردید و تعدادی دیگرتان از بایدها و نبایدهای ورود هنرمندان به عرصه سیاست گفتید.  

یادی از شجریان با اشعاری از حافظ، سعدی و هوشنگ ابتهاج  

از جمله نظرات منتشرشده می‌توان به اشعاری اشاره کرد که دوستداران و علاقه‌مندانِ محمدرضا شجریان با نوشتنِ آن‌ها یادِ خسرو آواز ایران را زنده کردند.

کاربری به نام «هفدهم مهر» بخشی از شعر «دل بُردی» سروده صفای اصفهانی را در کامنت این نظرعکس نوشت: «عشق تو در دل نهان شد، دل زار و تن ناتوان شد/ رفتی چو تیر و کمان شد، از بار غم پیکر من/ می‌سوزم از اشتیاقت، در آتشم از فراقت/ کانون من، سینه من، سودای من، آذر من»

کاربری بی‌نام نیز در پاسخ به انتقادات برخی دیگر از کاربران، بیتی از حافظ نوشت: « حسد چه می‌بری ای سست‌نظم بر حافظ/ قبول خاطر و لطف سخن خدادادست»

کاربر بی‌نام دیگری هم بیتی از سعدی نوشت: «عشق در دل ماند و یار از دست رفت/ دوستان دستی که کار از دست رفت»

«صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را/ تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید» از سعدی را هم کاربر بی‌نام دیگری نوشته بود.

«رفتی ای جان و ندانیم که جای تو کجاست» از هوشنگ ابتهاج را هم یک کاربر بی‌نامِ دیگر نوشت.

شما نظر دادید/ شجریان؛ آوازخوانی بی‌نظیر که بر گردن ادبیات حق داشت  

خواننده‌ای که بر گردن ادبیات حق داشت

بخش دیگری از کاربران خبرآنلاین، بر نقش تاثیرگذار محمدرضا شجریان در تحول موسیقی ایرانی در کنار شناخت او از ادبیات فارسی تاکید کردند.

«محبی» نام کاربری بود که در این مورد چنین نوشت: «ایشان علاوه بر موسیقی حق بزرگی بر گردن ادبیات ما هم دارند. شما هیچ شخصیت ادبی را نمی‌توانید پیدا کنید که به اندازه استاد شجریان توانسته باشند شعر و ادبیات غنی ایران را به مردم معرفی کنند.»

کاربری بی‌نام هم نوشت: «روانشاد مرحوم فریدون پوررضا، استاد آواز گیلانی سال‌ها پیش به بنده گفتند استاد شجریان جمع آواز، موسیقی و حافظ در یک زمان هستند و کسی به پای ایشان نمی‌رسد.»

«به قول ابتهاج اگر حافظ می‌توانست از قبر بیرون بیاید با صدای شجریان، او را غرق در بوسه می‌کرد. شجریان و تسلطش بر شعر و موسیقی، بالا و پایین‌هایی که روی شعر می‌گذاشت فوق‌العاده بود. از زمستانش که سرما و یخ‌زدن را در آن حس می‌کنی، تا گنبد مینا که بلندشدن را در شعر و موسیقی‌اش می‌بینی، تا شب، سکوت، کویر که ستاره‌ها و سکوت کویر را می‌بینی وقتی آلبوم را می‌شنوی.» این نظر یک کاربر بی‌نام دیگر بود.

«شایسته» هم در بخشی از نظر بلندش چنین نوشت: «در حالت اجرای شعر و زندگی بخشیدن به اشعار، شجریان به نوعی یک اپرای خیالی اجرا می‌کرد و این برای شجریان اثر انگشتی است که دیگران نمی‌توانند تکرارش کنند.»

کاربری بی‌نام هم نوشت: «صدایی پرطنین که دائم گلچهره را در گوشم می‌خواند و یاد ایامی که در هوای او هم‌نفس بودم. لحظه‌لحظه زندگی‌ام صدای ملکوتی او در جانم زمزمه می‌کند.»

موافقان و مخالفان ورود به سیاست

«هنرمند نباید موضع‌گیری سیاسی داشته باشد»، «هنرمند نیز چون هر انسان دیگری از حق آزادی‌ بیان برخوردار است و بی‌شک می تواند در مورد هر مسئله‌ای موضع‌گیری کند»؛ بخشی از نظرات کاربران خبرآنلاین در قالب کامنت‌های موافق و مخالف نیز در این مورد بود.

از جمله کاربری به نام «وحید» که چنین نوشت: «ای کاش فقط در عرصه موسیقی که استادش بود می‌ماند و هیچ‌وقت در عرصه سیاست که هیچ از آن نمی‌دانست وارد نمی‌شد.»

«صابری ج» در جواب «وحید» نوشت: «ایشان مثل هر شهروندی حق نظردادن سیاسی داشتند. اتفاقا کمترین نظر سیاسی‌شان را به زبان آوردند.»

کاربری بی‌نام نیز در جواب «وحید» نوشت: «اتفاقا دلیل این که خیلی از سیاسیون چشم دیدنش را نداشتند این بود که هیچ‌وقت حاضر نشد مجیزگوی سیاسیون شود و در محفل ریاکارانه آن‌ها حضور داشته باشد و مدح‌شان را بگوید. چون سمت مردم ایستاد عزیز دل میلیون‌ها نفر از مردم ایران و دنیا است و حرص حقیران عالم سیاست و قدرت را درآورده است.»

«آزادی بیان کمترین حق هر انسانی است.» نیز نظر «مصطفی» بود.

       این مطالب را هم بخوانید: 

    ◾️ محمدرضا شجریان، از هنر تا سیاست/ یک‌سال پس از درگذشت او 

    ◾️ محمدرضا شجریان، چگونه استاد آواز ایران شد؟ 

    ◾️ عبدالحسین مختاباد: صدای شجریان مانند یک سازِ خوب است اما... 

   ◾️ هنرمندی که حوزه موسیقی آوازی را متحول کرد 

   ◾️ شجریان استاد موسیقی ایران است

 ۵۸۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1562608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یکم مهر IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    101 2
    تشکر فراوان از عزیزان بخش فرهنگی خبرآنلاین در رابطه با پوشش خبری سالگرد درگذشت استاد شجریان. غم زمانه خورم یا فراق یار کشم // به طاقتی که ندارم کدام بار کشم نه دست صبر که در آستین عقل برم // نه پای عقل که در دامن قرار کشم
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 142
    من خود از دوستدارانش بودم ولی: کسیکه رفته و با وطن فروشان و خائنین "من و تو" هم پیاله شده و به حرمت و فداکاریهای جوانانش بی احترامی کرده، هرکه باشد خود را بی ارزش نموده هرچند صورتی زیبا داشته باشد ولی سیرتی زشت را پنهان نموده است.
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      8 2
      تو اصلا نمیدونی وطن فروشی یعنی چه.
    • حامد IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      15 1
      در قلب همه جا داری .ای اسطوره صداقت و پاکی هیچ کس مثل شما با موسیقی زیبا واشعار پرمغز به مردم صفای قلب را هدیه نکرد .سخن کوتاه میکنم در این دنیا کمتر کسی هست که از خدا راضی باشه خدا به اون بزرگی وحکیمی .اگر کسی تو را دوست ندارد بیخیال .ما که عاشقت هستیم .
    • فضل IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      2 7
      بخاطر یک مش دلار البته مزد هم از اینجا گرفتند با مخارج بیمارستان خارج و داخل از بیت المال، هم از بی بی سی
  • محمد IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    32 4
    روحت استاد شجریان شاد دل بردی از من به یغما...
  • Mr IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    27 3
    باز هم یاد و خاطره شاهنامه موسیقی آواز ایران مرحوم محمد رضا شجریان را گرامی می داریم خدا بیامرزد
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 47
    پس از پیروزی انقلاب تقریبا تمام خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی که میتوانستند رقیب جدی برای این جناب شجریان باشند یا از ایران کوچ کردند و رفتند یا ممنوع الکار شدند. در نتیجه فقط یک نفر باقی ماند به اسم شجریان و شاگردانش که همگی مقلد او بودند و شبیه او میخواندند. در نتیجه او شد خسرو آواز ایران.
  • خرد TR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    49 5
    درود. درست 1000 سال بعد از فردوسی بزرگ استاد شجریان امد ، اتفاقینیست واقعا قرن ها باید بگذرد تا چنین افرادی متولد شوند، استاد شجریان آنکه تو را شناخت جان را چه کند فرزند وعیال وخانمان را چه کند
  • عبدالکریم IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    8 2
    حضرت استاد نه تنها برگردن ادبیات که بر گردن فرهنگ و هنر این مرز و بوم دارای حق است. حالا امثال این روبوتها که خود رو معین ضعفا و رعایای خیالی میدونن هرچه دل تنگشون میخواد میتونن بگن. بهرحال از بازنده‌ها جز مجیزگویی و لغرخونی هبییییییییچ انتظار دیگه‌ای نمیره.
  • قرباتعلی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    2 2
    استاد شجریان با تسلط بی نظیر خود بر ادبیات و شعر آثار گرانقدر به یادگار گذاشت. روحش شاد
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    4 2
    فخر ایران زمین روحت شاد۱۸
  • وحید IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 2
    استاد شجریان.خسرو نه من شیری ایران
  • عدل IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    4 1
    درود در موسیقی و ادبیات که اصل مطالب گفته شده.جهت فهم و بیان شعر مدتها شاگردی استاد دادبه کرده بودند همانطور که گفته شد هر انسانی هم حق دارد حرف دلش را بگوید خفقان که وجود دارد استاد شجاعانه پشت سر مردم ایستاد و خود را چند قبضه سفارشی ، جاودانه کرد
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    4 1
    بسیار عالی صدای شجریان ،صدای مردم است چون کسی بود که دردِ مردم را لمس میکرد وبا مردم درد می کشید . روحش شاد یاد گرامی ونامش جاویدان
  • علی IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    2 1
    هر گز نمیرد انکه دلش زنده شد به عشق ثبت است در جریده عالم دوام ما استاد شجریان در همه عمر خودش یک اهنگ مبتذل نخواند چه قبل از انقلاب و چه بعد این نشان دهنده وقار و معرفت او بوده و هست نحوه اجرا و اشنایی او دا دستگاه موسیقی از هیچ کسی برخواسته نیست
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 1
    اگر امکان هدیه عمرم به استاد شجریان عزیز امکان پذیر بود حاضر بودم تمام عمرم را به زیستن بیشتر ایشان در این دنیا تقدیم کنم تا مردم بیشتر از ایشان بهره مند میشدندنامت جاودان روحت شاد ای ابرمرد بااحساس ونمونه کامل نوعدوستی ووطن پرستی و مسلمان واقعی سرزمین نازنین مظلومم ایران
  • محمد حسین IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    5 1
    واقعا من از طریق آوازهای استادی ب حافظ و سعدی وخیام..... بردم. روح آن مرد بزرگ شاد.
  • علیرضا IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 1
    شجریان زنده است تا ابد....
  • معلم IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    6 1
    روحش شاد. ولعنت بربدخواهان کج فهم
  • P IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    5 1
    درود بر تو ای مرد بزرگ ای همراه مردم ای گنج جادوان موسیقی
  • فاطمه GB ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    5 1
    استاد شجريان نازنین، نه فقط بر گردن ادبیات بلکه بر گردن انسانیت ما حق دارند، وآفتاب وجود بی مثالشان هرگزبه هیچ گلی اندود نخواهد شد، چه بگویم که گفتار و نوشتار، ناتوان از بیان احساس من و جایگاه بزرگمرد سرزمینم است.
    • علی IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      0 4
      این شجریان یا هر خواننده ی دیگری نیست که به گردن ادبیات حق دارد بلکه برعکس ادبیات فاخر ماست که باعث تربیت اینچنینی افرادی نظیر استاد شجریان شده و در کل باید گفت ادبیات و موسیقی ما خدمات متقابل به هم داشته اند و خدمات ادبیات بیشتر و روشنتراست و البته ادبیات ماهمیشه از موسیقیمان جلوتر بوده است.
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    روحش شاد
  • محمد AF ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 7
    حالا خودمونینیم چندان مالی هم نبودن این جناب استاد
  • آب IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 8
    این شخص رو بت نکنید لطفا
  • رویا IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    2 0
    حضرت استاد ما تو را به یاد سپردیم نه به خاک ☘️روحت شاد و راهت پر رهرو باد
  • رویا IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    1 0
    حضرت استاد ما تو را به یاد سپردیم نه به خاک ☘️روحت شاد و راهت پر رهرو باد
  • کوروش IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    3 0
    دقیقا اینطوره زمانی که داشت موسیقی سنتی ما که اشعار فاخر را ضمضمه میکند داشت فراموش میشد این شجریان و هم فکرانش بودند که نجاتش دادند و شجریان پرچم دارشان بود
  • رضا IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    2 1
    شاهکار موسیقی ایرانی برای قرن ها