بهبود وضعیت کسب وکار فصل تابستان دراستان چهارمحال

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١٤٠٠ توسط مرکز آمار ایران منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین از چهارمحال : رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اعلام این خبر گفت:  بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر استان چهارمحال و بختیاری در تابستان ۱۴۰۰  نشان می‌دهد که ۱۲.۴ درصد از جمعیت فعال استان، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل ( تابستان ١٣٩٩) ، ۳.۹  درصد کاهش یافته است. همچنین ۴۱.۸  درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر استان از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ به عبارت دیگر ۴۱.۸ در صد از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در گروه شاغلان یا بیکاران و ۵۸.۲ درصد در گروه غیر فعال قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی بیانگر آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩٩) با کاهشی اندک معادل ۰.۸درصد مواجه بوده است. تغییرات دو شاخص نرخ بیکاری و نرخ مشارکت موجب شده تا نسبت اشتغال در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان از ۳۵.۶ درصد در تابستان سال ۱۳۹۹ به ۳۶.۶ درصد در تابستان ۱۴۰۰ ارتقاء یابد.

علی شهریارپور ادامه داد: کاهش نرخ بیکاری و افزایش نسبت اشتغال استان در حالی است که  نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۰ در سطح کل کشور  با ۰.۱ در صد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۹.۶ درصد رسیده است. 

وی افزود: تامل در شاخص‌های نیروی کار استان نشان می‌دهد اگر چه هنوز هم نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری بالاتر است، لیکن تغییرات این شاخص نشان از بهبود شاخص‌های بازار نیروی کار استان و اثرگذاری سیاست‌ها و اقدامات اشتغال‌زایی در سطح دارد. 

لازم به ذکر است استان چهارمحال و بختیاری در تابستان ۱۳۹۹ با نرخ بیکاری ۱۶.۳ درصد و با فاصله زیاد از میانگین کشوری، بالاترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور داشته است؛ در حالی که در تابستان سال ۱۴۰۰ با کاهش فاصله نرخ بیکاری استان و کشور، پس از استان‌های هرمزگان، خوزستان، کرمانشاه، یزد و اصفهان از نظر نرخ بیکاری در رتبه ششم قرار گرفته است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1562991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =