مهد کودک‌ها در کدام شهرها می‌توانند بازگشایی شوند؟

ایسنا نوشت: رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه این سازمان متولی تربیت کودکان صفر تا شش سال است گفت: برنامه ریزی برای کودکان باید متناسب با زمانه و شرایط موجود باشد، قطعا باید به روز باشیم و امر تربیت کودکان را متناسب با یافته‌های جدید پیش ببریم.

 علیرضا حاجیان زاده در نشستی خبری با بیان اینکه هفته ملی کودک برای توجه دادن موضوع کودکان در میان مردم و مسئولان تعیین شد و همه ساله نهادهای مربوط برنامه هایی را اعلام و اجرا می‌کنند تا زمینه ای برای توجه جدی تر به امر تربیت کودکان فراهم شود گفت: کودکان به عنوان آینده سازان ایران باید مورد توجه جدی قرار بگیرند. آنها نباید به علت سن کمی که دارند از مرکز توجه در جامعه خارج شوند. در سال های گذشته این حوزه دارای فراز و فرودهایی بوده و کودکان متولی مشخص و روش تربیتی تعریف شده‌ای نداشتند.

وی افزود: در سال ۹۹ با فرمایشات رهبری، مهدهای کودک، پیش دبستانی ها و کودکان زیر شش سال مورد توجه قرار گرفتند و ایشان فرمودند تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال باید برعهده آموزش و پرورش باشد که در نهایت با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شکل گرفت.

حاجیان زاده با بیان اینکه این سازمان متولی تربیت کودکان صفر تا شش سال است گفت: این دوره شش ساله در اساسنامه به دو دوره سه ساله اول و دوم تقسیم شده است. از جمله مهمترین اهداف مدنظر، ساماندهی و مدیریت یکپارچه، ارتقای شایستگی ها و حمایت از خانواده و تربیت مربیان کودک، آموزش های مناسب برای کودکان و آماده کردن آنها برای ورود به سیستم آموزش رسمی به ویژه در سنین پنج و شش سالگی اشاره کرد.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده کودکانی که دوره پیش‌دبستانی را گذرانده اند در دوران مدرسه موفقیت بیشتری داشته اند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تاکید بر اینکه اثرات ناشی از باور کودکان به عنوان با ارزشترین سرمایه ملی در آینده خودش را نشان می دهد عنوان کرد: انتظاری که از همه دستگاه‌های حاکمیتی و وزارت آموزش و پرورش داریم ایجاد یک عزم و هم افزایی برای تحقق این اهداف و همراهی خانواده ها است. همچنین از هنرمندان، متخصصان و صاحب‌نظران دعوت به همکاری داریم. ایجاد یک جریان هماهنگ، متنوع و گسترده با یک نقشه راه مدنظر ما و در برنامه ماست. 

حاجیان زاده با اشاره به اینکه برنامه کوتاه مدت سال ۱۴۰۱ و برنامه پنج ساله سازمان به زودی نهایی و اعلام می‌شود اظهار کرد: مواردی چون رشد دینی و اخلاقی، تربیت معنوی کودکان، رشدکلامی برای برقراری ارتباط کودکان با یکدیگر، مهارت های ارتباطی، رشد شناختی و مهارت ها زبانی، مهارت تفکر، جست وجوگری، رشد عاطفی و اجتماعی، پذیرش دیگران، احساس مسئولیت و همفکری و... را مدنظر داریم.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه بیش از ۸ میلیون کودک زیر شش سال داریم که بخشی از آنها در ۵۰ هزار مهدکودک و پیش دبستانی حضور دارند گفت: بیش از ۲۰۰ هزار مربی و کادر اجرایی در این مراکز خدمت رسانی می‌کنند. در برنامه های خود ایجاد ۲۰ هزار مهدکودک روستایی و مناطق محروم را پیش بینی کرده‌ایم. نیاز به ایجاد مراکز و تربیت خانواده‌ها در این مناطق جدی تر است و توسعه فعالیت در این مناطق را مدنظر داریم.

حاجیان زاده درباره روند فعالیت مهدهای کودک و صدور مجوزها گفت: تا دستورالعمل ها و استانداردهای جدید تصویب و تایید نشده با همان دستورالعمل های قبلی کارشان را ادامه می‌دهند و مجوزهایشان نیز تمدید می‌شود. تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مجوزشان تمدید می‌شود تا دستورالعمل های جدید تصویب و به تایید هیئت امنا برسد.

وی درباره بازگشایی مهدکودک ها نیز گفت: مهدهای کودک از نظر ستاد ملی کرونا قبلا جزو گروه ۳ شغلی بودند و اخیرا در گروه ۲ قرار گرفته اند و می‌توانند در شهرهای نارنجی فعالیت کنند. در شهرهای قرمز هم با ضوابط خاص می‌توانند بازگشایی شوند، زیرا عموما مهدهای کودک کلاس های کم جمعیت دارند و مشکلی از نظر فاصله گذاری اجتماعی ندارند.

وی درباره توسعه تربیت کودکان زیر شش سال در روستاها عنوان کرد: ۷۰۰۰ مهدکودک در روستاها داریم. دو مسئله در مهدکودک های روستایی داریم، نخست حمایت های مالی و اعطای یارانه از سوی دولت است، زیرا توان مالی خانواده ها در مناطق محروم طوری نیست که خودشان بتوانند شهریه مهدکودک را بپردازند. پیگیری هایی در این زمینه داریم. دوم آموزش و فرایندهایی تربیتی است که برنامه های پیش بینی شده شامل مهدهای روستایی نیز شده و از آن بهره مند می شوند.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1563463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =