روزنامه اخبار مسکو در تحلیلی به قلم فئودور لوکیانف نوشت اردوغان و مصطفی کمال پاشا هر دو بلند پرواز بودند اما در یک چیز با هم فرق می کنند.

این روزنامه با اشاره به اینکه  مصطفی کمال در سالهای حکومت خود الگوی جدید نظام دولتی را برای ترکیه و سراسر منطقه پیشنهاد کرده بود نوشته است: هدف نظریه مصطفی کمال، ورود به جامعه غربی با هدف به روز آوری بود. ولی هدف اردوغان تا حدی عکس نظریه اول است.

به نوشته نویسنده اخبار مسکو ادعاهای رجب طیب اردوغان کمتر  از آتاترک نیست اما آنچه او به دنبال آن است جدایی از غرب و ایجاد هویتی مستقل در جهان پسا غرب است.

این نویسنده معتقد است اردوغان می خواهد از غرب که رهبری استثنایی جهانی را از دست می دهد، جدا شده و در جهان «ما بعد غرب» که هم اکنون در حال تکوین است، مواضع محکم و مستقلی داشته باشد.

اخبار مسکو می نویسد : به نظر میآید که این بازی واقعاً پر ادعا است که معلوم نیست ترکیه برای شرکت در آن توان کافی دارد یا خیر. ولی اردوغان حاضر است خطر کند.

نظریه «نو عثمانی گری» که توسط احمد داووداغلو وزیر  خارجه ترکیه و اندیشمند برجسته این کشور پیشنهاد شد، ناظر بر افزایش حضور ترکیه در همه مناطق واقع در امتداد مرزهای این کشور ا زجمله خاورمیانه، شمال آفریقا، جنوب اروپا، قفقاز و آسیای میانه است.
4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دبیر گروه IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    0 1
    ترک ها همیشه بلند نظر بوده اند. انها یک زمانی نصف دنیا را زیر سیطره خود داشتند اما همیشه داغ داشتن ایران بر دلشان مانده بود حتی در اوج قدرت امپراتوری عثمانی
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
      0 0
      داداش سلجوقیا و غیره ها احیانا یادت رفته؟
  • تکاب افشار IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    1 0
    دوست من ترک های ایران (صفویه و افشار) مانع از بدست آوردن ایران توسط عثمانی هادر زمان اوج قدرتشان شدند.
  • ایرانی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    1 0
    رجب طیب اردوغان سیاستمداری است توانا که توانسته رشد اقتصادی ترکیه را از رکود به بیش از 8درصد برساند و در برخی سال ها بالاترین رشد اقتصادی جهان را از آن ترکیه نماید و در کنار رشد اقتصادی ، رشد سیاسی و فرهنگی ترکیه قابل تحسین بوده و ایشان از هر فرصتی برای رفاه و آسایش مردم ترکیه استفاده می کند طوری که با همه ی کشورهای جهان طرح دوستی ریخته بر خلاف مسئولان کشور ما!
  • ایوب IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    0 0
    فک کنم دبیر گروه مشکل تحلیلی دارن مطلب بالا چی میگه و ایشان چه میگن!! همین سطحی نگریها و تعصبات بی مورد باعث شده اینجا باشیم(ته معرکه)%
  • شایان IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۰
    1 0
    یاشاسین تورکیه
  • بدون نام IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 0
    آقاي عزيز اگه يك كمي فكر كنيد متوجه ميشويد كه چرا در زمان امپراتوري عثماني ، تركها نتوانستند بر ايران مسلط شوند . موفق باشيد
  • سيما IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 2
    تركيه هرچقدر دست و پا زد ، ديد در دنياي غرب و اتحاديه اروپا جايي نداره و اروپا هم تا تونست تحقيرش كرد پس تصميم گرفت تو جهان سلام و شرق جايگاه بلندي براي خودش جور كنه كه البته به نظر من موفق هم بوده
  • بدون نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 1
    دوست من،بلندنظری با بلند پروازی فرق دارد. آنها همیشه بلند پرواز بودند! بلند پروازی ریسک و خطر پذیری می آفریند که گاهی نابودی و گاهی هم موفقیت را در پی خواهد داشت . مثل اختراع هواپیما یا سفرماژلان و کریستف کلمب اما بلند نظری یعنی بزرگواری و فروتنی.
  • علی IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    0 1
    اردوغان دیگه اون محبوبیته لازم رو تو ترکیه نداره . ضمنا به نظر من موضع گیری هایه وی دزباره حوادث لیبی و سوریه و بحرین منفعلانه بوده و ان طور که باید باشه نبوده . همین اقا 2 ساله قبل راجع به حوادثه ایران هم اظهار نظری نکرد . می خوام به این نتیجه برسم که ایشون فقط به خاطر منافع شخصی از کسی حمایت می کنه . ضمنا با اون کسی که گفته بود چون ترکیه رو تو اروپا زیاد مورد لطف قرار ندادن اومده سمت شرق ، قبول دارم .