بایدها و نبایدهای مهم استفاده از اینترنت در کلاس‌های آنلاین

با شیوع بیماری کرونا، سبک زندگی همه مردم دچار تغییرات محسوسی شده است. این موضوع در رابطه با نوع آموزش و تحصیل دانش آموزان نیز تغییراتی ایجاد کرده؛ به‌طوری‌که مانند گذشته برای دریافت درس، در کلاس‌های فیزیکی حضور پیدا نمی‌کنند.

در این شرایط استفاده از کلاس‌های آنلاین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ و کامپیوتر امکان‌پذیر شده است. دانش آموزان و دانشجویان با خرید بسته اینترنت همراه اول و یا بسته اینترنت ایرانسل، کلاس‌های درسی را به‌صورت آنلاین دریافت می‌کنند و امور درسی خود را پیش می‌برند.

اگرچه استفاده از کلاس‌های آنلاین و فضای اینترنت، راه حل مناسبی برای گریز از بیماری کرونا و جلوگیری از بروز آن است؛ اما درعین‌حال برای استفاده بهینه از این فضا باید نکات مهمی را رعایت کرد. در غیر این صورت احتمال دارد که آسیب‌های جدی به دانش آموزان وارد شود. با توجه به اهمیت استفاده بهینه از اینترنت برای دانش آموزان، در این صفحه قصد داریم، بایدها و نبایدهای مهم در این زمینه را بررسی کنیم.

امنیت در استفاده از اینترنت چقدر مهم است؟

اینترنت در تعاملات همه ما تغییرات شگفت‌انگیزی ایجاد کرده است. با یک کلیک ساده وارد دنیای نامحدودی از اطلاعات مختلف سرگرمی، رسانه‌های اجتماعی و... می‌شویم. باوجود اینکه با تهیه یک بسته اینترنت می‌توانیم آگاهی خود را نسبت به محیط اطراف افزایش دهیم؛ اما درعین‌حال خطرات جدیدی نیز در این فضا وجود دارد که برخی افراد مانند دانش آموزان را بیشتر تهدید می‌کند.

شاید در گذشته به دلیل خطرات این فضا، فرزندان خود را در استفاده از اینترنت محدود می‌کردیم؛ اما بعد از شیوع کرونا، همه والدین، با خرید بسته اینترنت همراه اول و یا بسته اینترنت رایتل و ایرانسل، دانش آموزان را به این دنیای نامحدود دعوت می‌کنند. این موضوع نیز نگرانی‌هایی را برای همه ایجاد می‌کند و احتمال خطرات را افزایش می‌دهد.

مزاحمت‌های سایبری، هک اطلاعات شخصی در گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ، شکارچیان اینترنتی و مواردی ازاین‌دست، خطراتی هستند که نوجوانان والدین آن‌ها را نگران می‌کند. در این میان باید معلمان، والدین و سازمان‌های دولتی، دانش آموزان و نوجوانان را از خطرات اینترنت آگاه کنند و با آموزش راهبردهای مقابله‌ای از قربانی شدن آن‌ها در این فضای نامحدود جلوگیری کنند. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه  راهکارهای موثر برای استفاده بهینه از اینترنت را بررسی می‌کنیم.

بایدها و نبایدهای مهم استفاده از اینترنت در کلاس‌های آنلاین

۷ توصیه مهم در استفاده بهینه از اینترنت برای دانش آموزان

۱)  یکی از موضوعاتی که در فضای نامحدود وب به میزان زیادی یافت می‌شود، اطلاعات مختلف است. این اطلاعات برخی اوقات کاملا کذب و غیرواقعی هستند. شاید اطلاعات از راستی این اطلاعات برای والدین کار ساده‌ای باشد؛ اما دانش‌آموزان و نوجوانان بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند و امکان دارد که آن‌ها را باور کنند. دراین‌بین اگر تبلیغات دهان‌پرکن و دروغین باشد، ممکن است اتفاقات بدی برای سلامت و امنیت مالی دانش آموزان رخ دهد. برای کاهش خطر در ای زمینه، بررسی واقعیت‌ها راهکار اصولی است. با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توان به راست و یا دروغ بودن بسیاری از اطلاعات دست یافت و از بسیاری خطرات در این فضا در امان ماند.

۲) یکی از جذابیت‌های اتصال به وب و بسته اینترنت نامحدود، این است که به حجم گسترده‌ای از اطلاعات درسی و غیردرسی دست پیدا می‌کنید. در گذشته، یادگیری تا این حد در دسترس نبوده؛ اما با افزایش استفاده از اینترنت، گسترش فناوری تلفن‌های هوشمند و شیوع بیماری کرونا، می‌توانید به منابع بی‌پایانی از آموزش‌های درسی دست پیدا کنید. به‌عبارت‌دیگر با داشتن این فضا، دیگر نیازی به حمل کتاب‌های سنگین نیستید و فقط کافی است وارد دنیای دیجیتال شوید تا هزاران کتاب مختلف به‌صورت رایگان و یا با قیمت‌های بسیار ناچیز در اختیار شما قرار گیرند.

۳) برای محافظت از نوجوانان و کودکان از مزاحمت‌های سایبری، بهتر است از آن‌ها بخواهید که هنگام درس خواندن در فضای مشترک خانه مانند هال و پذیرایی باشند. تنها گذاشتن دانش آموزان در اتاق‌خواب و عدم نظارت، ممکن است خطراتی را برای آن‌ها ایجاد کند.

۴) بهتر است والدین نیز نحوه کار با سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی را بیاموزند تا در کنار فرزندان خود، خطرات این محیط را بهتر تشخیص دهند و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

۵) با توجه به اینکه در حال حاضر استفاده از فضای وب و خرید بسته اینترنت ایرانسل، همراه اول و یا رایتل، تبدیل به یک موضوع کاملا عادی و روزمره شده است؛ بهتر است والدین با فرزندان خود درباره محیط آنلاین و موضوعات خطرآفرین آن صحبت کنند.

۶) به فرزندان خود آموزش دهید که به‌هیچ‌وجه به تهدیدات  و مزاحمت‌های سایبری به‌صورت آنلاین پاسخ ندهند و حتما شما را در جریان مسائل بگذارند. درعین‌حال بهتر است هیچ‌کدام از پیام‌های دریافتی مانند آدرس ایمیل در این زمینه را حذف نکنید. همچنین فراموش نکنید که تمامی پیام‌های دریافتی در این زمینه را ذخیره و چاپ کنید و با پلیس سایری تماس بگیرید.

۷) دانش آموزان نیز باید مراقب باشند که اطلاعات شخصی مختلف مانند نام و نام خانوادگی، آدرس محل زندگی و یا شماره تلفن را بدون اطلاع والدین در محیط وب به اشتراک نگذارند. همچنین موارد کاملا پنهان مانند رمز عبور و گذرواژه‌ها در این فضا به اشتراک نگذارید تا بسیاری از خطرات این محیط از شما دور بماند.

بایدها و نبایدهای مهم استفاده از اینترنت در کلاس‌های آنلاین

در حال حاضر بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه برای رفاه دانش آموزان و کاهش هزینه‌های خانوار، طرح بسته اینترنت مقرون به صرفه را در اختیار قرار می‌دهند. با استفاده از این طرح‌های جذاب می‌توان تا حدود زیادی در هزینه‌های مصرف اینترنت صرفه‌جویی کرد. اما درعین‌حال باید مراقب باشید که موضوع امنیت، مهم‌ترین فاکتور برای استفاده بهینه از اینترنت است.

شاید تا ۲۰ سال گذشته، استفاده از اینترنت تا این حد، غیرقابل‌تصور بود. اما با رشد فناوری دیجیتال و البته بروز بیماری کرونا، استفاده از کلاس‌های آنلاین و فضای وب به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. مطمئنا فناوری دیجیتال و اینترنت با سرعت شگفت‌انگیز خود، اتفاقات خوبی در زمینه علمی و بالا بردن اطلاعات ما فراهم می‌کند.

اما در این میان، باید اقدامت احتیاطی را جدی گرفت. به‌خصوص اینکه باید استفاده نوجوانان و کودکان از اینترنت را به شکل اصولی تنظیم کرد تا در کنار بهره بردن از مزایای این فضای نامحدود، از خطرات مختلف آن ایمن بمانند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1564604

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =