بهشتی‌پور: ایران از خطاهای گذشته درس بگیرد/ سایه تهدید بر کشور اثرات جبران‌ناپذیری دارد

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی در کلاب هاوس خبرآنلاین، با تاکید بر ضرورت تکرار اشتباه های گذشته ایران در موضوع هسته ای

به گزارش خبرآنلاین، حسن بهشتی پور در نشست کلاب هاوس خبرآنلاین که شب گذشته برگزار شد گفت: اگر به یاد داشته باشید نزدیک به دو دهه گذشته نماینده منافقین در نیویورک کنفرانس مطبوعاتی تشکیل داد و بنابر ادعاها اطلاعاتی که اسرائیلی ها در اختیارش قرار دادند در آنجا مطرح کرد که مربوط به تاسیسات نطنز و اراک بود. پس از این ماجرا بود که فضاسازی هایی شکل گرفت و مطرح شد که ایران به طور مخفیانه در حال فعالیت هایی است که نقض پیمان ان پی تی محسوب می شود. در حالی که واقعیت اینگونه نبود اما اهمیت ماجرا آنجا بود که حدود یک سال از ماجرای 11 سپتامبر گذشته بود و تأثیرات آن بر امنیت ملی ایران حس می شد. به خصوص آنکه آمریکا در آن برهه به افغانستان لشگرکشی کرده بود.

وی ادامه داد: بنابراین می توانست فضایی شکل بگیرد که افکار عمومی دنیا نیز علیه ایران شود. حدود یکسال به طول انجامید که البرادعی به ایران آمد و از تاسیساتی که کلی درباره آن تبلیغات منفی شده بود بازدید کرد. پیمان ان پی تی به ایران اجازه می داد که ایران فعالیت های هسته ای را انجام بدهد اما شش ماه از قبل از آغاز آن باید ترتیبات را به اطلاع آژانس برساند. نظنز و اراک در آن برهه اصلا افتتاح نشده بودند که ایران بخواهد موردی را مخفی کند. بنابراین بهانه ای برای فشار علیه ایران وجود نداشت. ایران در آن زمان سانتریفیوژی که تحویل گرفته بود آلوده به اورانیوم غنی شده به میزان 90 درصد بود. 6 سال طول کشید تا ثابت شود منشا این اورانیوم خارجی بوده است و اساسا ایران در آنجا غنی سازی نکرده است. چرا مهم بود؟ به این دلیل که ایران باید آژانس را مطلع می ساخت. و چون به اطلاع آژانس نرسانده بود تخلف آشکار محسوب می شود. بنابراین وجود این اورانیوم بهانه ای شد که خطا تبدیل به تخلف شود و جریان سازی شکل بگیرد. برای ایران بسیار مهم است که بار دیگر این خطا را تکرار نکند.

این کارشناس در پایان گفت: پس از این ماجرا شاهد ورود تروئیکای اروپایی به مساله بودیم که برای مذاکره با ایران اعلام آمادگی کردند. پس از آن یک امیدواری به وجود آمد که اروپایی ها بتوانند مساله را حل و فصل کنند. اما متاسفانه سو تفاهم برطرف نشد و در سال 1382 شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر کرد و برگ به برگ قطعنامه ها پرونده سازی علیه ایران بود. اما در آن برهه افرادی در کشور بودند که به این قطعنامه ها اهمیت نمی دادند و آن را کاغذپاره می دانستند. فرض را بر این بگیریم که سایه جنگ بر کشور نباشد اما همین قدر که کشوری در صحنه بین الملل تهدیدکننده صلح و امنیت باشد برای آن از لحاظ سیاسی، اقتصادی و سرمایه گذاری بسیار مضر خواهد بود.

مشروح گفتگو به زودی منتشر می شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1564884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    7 0
    واقعا این انرژی هسته ایی مگر چقدر ارزش دارد که مامردم این چند سال عمرمان را باید اینهمه سختی رنج عذاب تحمل کنیم
  • یاس IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    F. عزیزمن با تعهداتی که دولت های غربگرا مانند معاهده پاریس امضاء کردنداولا دیگه نمی توانیم گاز مصرف کنیم واکثر نیروگاههای ما گازی هستند ودرضمن وقتی به تمام دنیا قانون اجازه میده انرژی صلح آمیز هسته ای تولید کند چرا باید ما انرژی بومی که خودمان میخواهیم تولید کنیم را به ما اجازه ندهند یا ما عده‌ای بخواهیم که نداشته باشیم این حرف شما حکایت آقای هاشمی میشه که میگفت موشک را برای چی میخواهیم