گاردین: جنگ‌طلبان آماده اقدام علیه ایران می‌شوند

روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی نوشت در صورت عقب نشینی ایران از مذاکرات هسته ای، جنگ طلبان طرفین آماده حرکت می شوند. تهران می‌گوید که گفتگوها «به‌زودی» از سر گرفته خواهد شد، اما اسراییل طرح‌های حمله نظامی به ایران را «به‌شدت افزایش» داده است.

به گزارش خبرآنلاین، سیمون تیسدال در روزنامه گاردین نوشت: اگر تهران همزمان با انباشتن مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای همچنان در از سرگیری گفتگوهای هسته‌ای تعلل کند دولت‌های مخالف چه خواهند کرد؟ رهبران اسراییل، مثل همیشه، صراحتا از چرخش به گزینه‌هایی دیگر سخن می‌گویند چرا که به باور آنها دیپلماسی دیگر راه کارآمدی نیست.

با توجه به تلاش آمریکا برای رهایی از خاورمیانه و تمرکز روی چین، آخرین چیزی که بایدن می‌خواهد اقدام نظامی اسراییل علیه ایران است، اقدامی که کل منطقه را به آتش خواهد کشید. اما هراس اسراییل از پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران جدی است.

طبق نتایج پژوهشی تازه از سوی موسسه دموکراسی اسراییل، اغلب اسراییلی‌های یهودی – ۵۱ درصد – باور دارند که اسراییل باید سال‌ها پیش و زمانی که برنامه هسته‌ای ایران در مراحل اولیه بود به این کشور حمله می‌کرد.

خطرات شناخته شده هستند. آنچه کمتر روشن است واکنش ابراهیم رئیسی به فشار غرب است. دولت‌های غربی که مثل همیشه در وین برای پیشبرد گفتگوها تلاش می‌کنند اینبار با مانع اساسی‌تری روبرو هستند. برای رئیسی و وزیر خارجه‌اش لغو تحریم‌ها با احیای توافق هسته‌ای یک اولویت برتر نیست. دولت رئیسی باور دارد که ایران بدون لغو تحریم‌ها هم می‌تواند به راهش ادامه بدهد.

صاحب صادقی، تحلیگر مسائل سیاسی، می‌گوید: «دولت رئیسی روی راهبردی متمرکز شده که طبق آن خنثی‌سازی تاثیر تحریم‌ها از طریق تقویت روابط اقتصادی با همسایگان و کشورهایی مانند روسیه و چین در اولویت قرار گرفته است.» ایران باور دارد آمریکا که مصمم است ایران را محدود کند همواره دلایلی برای حفظ تحریم‌ها خواهد یافت، حتی اگر تمام مطالبات واشنگتن برآورده شود.

ناظران پیش‌بینی می‌کنند که رئیسی با مشارکت راهبردی با پکن که مشتاق نفت و گاز ایران است به مسیرش ادامه دهد. در سیاست «نگاه به شرق» ایران، گسترش روابط با کشورهایی مانند پاکستان و کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا در اولویت قرار دارد.

ایران به‌شدت به شرکای تجاری جدید نیاز دارد، اما هم‌زمان با بهبود اقتصاد منزوی و آسیب‌دیده از کووید-۱۹، از افزایش قیمت‌های بین‌المللی نفت سود چشمگیری می‌برد. وابستگی کشورهای منطقه‌ای مانند لبنان، که با کمبود شدید انرژی مواجه هستند به ایران نیز بیش از پیش افزایش می‌یابد.

این شرایط یادآور دومین ویژگی راهبرد رئیسی است: تلاشی قاطع برای ترمیم یا تحکیم روابط با کشورهای جهان عرب. وزیر خارجه ایران اخیرا با رهبران مصر، سوریه، لبنان و امارات دیدار کرده است. پس از ماه‌ها گفتگوهای سرّی با عربستان سعودی ممکن است روابط دیپلماتیک محدود به‌زودی بین دو کشور آغاز شود.

اگر این اتفاق روی دهد، گامی بزرگ در مسیر بازتوانی ایران خواهد بود. با پیروی سایر کشورهای عربی خلیج فارس از روند تحکیم روابط با ایران، چه‌بسا اتحاد ضدایرانی منطقه‌ای که تحت حمایت اسراییل و آمریکا است، دچار فروپاشی شود. در سایه بی‌توجهی واشنگتن و برغم «پیمان ابراهیم»، اسراییل بیش از پیش احساس ناامنی خواهد کرد و آسان‌تر از همیشه تحریک خواهد شد.

طبق سنجش‌های اندیشکده مرکز سیاست امارات (Emirates Policy Center) در ابوظبی، چرخش ایران به‌طور کامل مورد توجه و ارزیابی قرار نگرفته است. در حالی که ریاض و تهران منافع مشترکی در تامین امنیت مسیرهای دریایی و کاهش تنش‌ها در یمن دارند، پافشاری رئیسی برای ادامه حمایت از «جنبش‌های مقاومت» در سراسر منطقه، مانعی بزرگ برای هرگونه نزدیکی و ایجاد روابط دوستانه است.

ویژگی سوم راهبرد رئیسی این است که ایران به‌طور یکجانبه گفتگوهای وین را رها نخواهد کرد تا دستاویزی به دشمنانش ندهد بلکه مذاکره‌کنندگان ایرانی سرانجام پس از بازگشت به گفتگوها شرایط دشوارتری مانند امتیازات اقتصادی سنجش‌پذیر و کوتاه‌مدت را در ازای پذیرش توافق مطرح خواهند کرد.

تهران می‌گوید که گفتگوها «به‌زودی» از سر گرفته خواهد شد، اما اسراییل طرح‌های حمله نظامی به ایران را «به‌شدت افزایش» داده است.»

ایرانی‌ها روی جدا کردن پرونده هسته‌ای از مسائلی مانند موشک‌های بالیستیک یا امنیت منطقه‌ای پافشاری خواهند کرد. از سوی دیگر، با به تاخیر افتادن گفتگوها، توانمندی‌های هسته‌ای ایران بی‌امان گسترش خواهد یافت. سرانجام رهبران غربی، فرسوده و مایوس از پیشرفت گفتگوها، پایان مذاکرات را اعلام و خواستار اجرای «طرح B » خواهند شد.

نتیجه نامعلوم است، اما اخبار خوشایندی به‌گوش نمی‌رسد. با توجه به دشمنی تمام عیار (و کاملا متقابل) اسراییل، دوگانگی پیشین آمریکا و بی‌کفایتی و تزلزل اروپا، رویکرد رئیسی بر پایه نوعی منطق ترسناک شکل گرفته اما در این رویکرد شرایط ناخوشایند شهروندان ایرانی که به دلیل تحریم‌ها به دام فقر افتاده‌اند، نادیده گرفته شده است. در این رویکرد، ملاحظات اشاعه هسته‌ای نادیده گرفته شده است. این رویکرد از شکافی دائمی با دموکراسی‌های غربی خبر می‌دهد.

بدتر اینکه، این رویکرد درب را به روی تندروهای تمام طرفین باز می‌کند، تندروهایی که هنگام نبود راه‌حل‌های دیپلماتیک، بی‌محابا به دنبال راه‌حل‌های نظامی هستند. اگر جنگ با ایران تا کنون اتفاق نیافتاده به این معنا نیست که از این پس هم چنین جنگی در نخواهد گرفت.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1565212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 109
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داوود اسدی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    65 11
    این سیمون تیزدال هم همه‌اش از این چیزها می‌نویسه تو گاردین.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      هرگونه تجاوز به ایران را با مشت های پولادین پاسخ خواهیم داد!
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      35 3
      ایران بزرگ به اسرائیل کوچک هشدار میدهد که از ترس مرگ خودکشی نکند!
  • بنده خدا IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    83 21
    از ترس مرگ نباید خودکشی کرد.
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    غرب دیگه حال و حوصله جنگیدن نداره، ولی چند تا تحریم دیگه می کنه که البته مردم بیش از پیش تو فشار می روند ولی برای مسئولین چه اهمیتی داره؟!
  • اهل منطق IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    ما خواهان بکارگیری خرد برای طرفین هستیم که درآن ملت هم له نشوند
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      28 2
      نه الان دوره روحانیه و نه انتخاباتی در راهه! :))))
  • ابراهیم اصلانی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    78 76
    سلام چند ماه قبل اسراییل گوشمالی ۵۰ کیلومتری نزدیک نیروگاه اتمی خودش شده از شایعه پراکنی جنگ خوداری کنید
  • امیر IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    ایران حریف دست بسته ای جلوی اسراییل نیست درسته مردم دل خوشی از مسیولان نظام ندارند ولی تمام ملت آماده دفاع از کشور هستند
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      23 20
      تو فقط میتونی از طرف خود صحبت کنی نه ملت که هیچ علاقه ای به جنگ ندارند
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      40 42
      اسراییل سگ کی باشه؟ برای وطنم میجنگم.
    • US ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      41 27
      جنگ با اسراییل مثل جنگ با عراق نیست که با رشادت مردم بتوان کاری کرد.
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      4 2
      زرزر نکن لطفا ،هیچ کسی جنگ نمیخاد
  • سرباز سید علی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    89 91
    سگی که واق میکنه نمیگیره.
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      36 17
      حیفه سگ
  • محسن IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    با شروع جنگ اسرائیل در همان ساعت اول زمینی فتح خواهد شد انشاالله
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      28 32
      درسته در صورت جنگ ایران دست برتر رو خواهد داشت ولی دیگه اینجوریا هم نیست نباید دشمن رو دست کم گرفت مرگ بر اسراییل
  • جواد IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    جناب نگارنده . این موضوعات چیه که میزاری توسایت . آخه اسرائیل چقدروزن داره چقدر وسعت داره باکدام نفرات . اصلاغلت اضافی هستش که ابراز میکنند این یک جنگ روانی هستش . خود احمق ها میدانند کوچکترین جسارت همراه می شود باخاک یکسان شدن اسرائیل . ازصفحه روزگارمحو میشود
  • محسن IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    67 63
    همه استکبار باهم پس غزه بر نمیان حالا ایران سگ کی باشن.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    74 98
    بلوف بسه... اسرائیل عرضه داره خودشو جمع و جور کنه اتفاقا مانع اصلی حمله قدرت های بزرگ به ایران همین اسرائیله. کافی یه گلوله به ایران برسه اونوقت هزاران موشک از طرف حزب الله بر سرش می بارد. بقیه گروههای مقاومت و خود ایران بماند.
  • ناشناس IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    95 83
    پس مقام معظم رهبری فرمودند اسراییل تا ۲۵ سال دیگه نخواهد بود راس گفتند من به حرف این مرد بزرگ ایمان دارم اسراییل به نابودی خودش تلاش میکنه
  • داریوش IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    61 45
    آمریکا و ارتش آن سالهست پشت مرزهای ما نشسته و جرات جولان نداره حالا اسرائیل الکی واق واق میکنه ولی ایکاش کشور همزمان که بنیه دفاعی را تقویت میکرد در فکر تقویت بنیه اقتصادی هم بود متاسفانه برخورد ضعیف با مفسدین اقتصادی تاخت و تاز این افراد در جامعه‌ خصوصآ در ۸ سال گذشته دو چندان شده بود
  • ناشناس IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    77 68
    با این حساب نابودی اسرائیل نزدیک خواهد بود .
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    51 49
    جنگ بشه مردم نابود میشن کسبو کارها بهم میخوره ودولت هم دباره کم میاره مردم هم مالیات نمیدن به خاطر نبود کار کشور حرجو مرج راه میفته این اخر قظیه هست بعد دنبال اتش بس پس کاری که الان میتونید انجام بدید رو اخر سر باید انجام داد
    • ناشناس IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      37 38
      اولاً جنگی در کار نیست دوماً کار به آنجا نمی کشد که باکشور ما این کارها را بکنند اسرائیل اگر غلطی بکند تا ازاسرائیل به آسمان کشور ما برسد کشوری بنام اسراییل در روی زمین نخواهد بود ودر آسمان هم ما دست بسته نیستیم که او هرچه که دلش میخواهد بکند تا به مرزهای ما برسد پودر خواهد شد و تو هم بجای این همه نا امیدی اگر خیلی میترسی برو به پابوس اربابت تا اونجا بهت خوش بگذره ما مرد جنگیم ودر برابر تهدیدها کم نمی آوریم ودر برابر زیاده خواهان زانو نخواهیم زد مرگ بر آمریکا ومرگ بر اسرائیل
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      19 5
      عجب تحلیلی!!!
  • محسن IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    53 41
    کلا نظریه چرتی هست که اسرائیل میخواد با ایران جنگ کنه خیال خام
  • محمدعلی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    43 48
    فکر کنم‌سیلی میخوان
  • سلطان IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    69 16
    مرگ یک بار. شیون یک بار
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      15 14
      خدا روزی‌ات رو جای دیگه بده
  • محمد IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    56 57
    جنگ اسرائیل علیه ایران یعنی نابودی اسرائیل مگراینکه نخست وزیر اسرائیل خیلی کودن باشد زنده باد ایران قدرتمند وزنده باد رهبری
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    47 21
    جنگ مهم نیست هیچ چیزی برای از دست دادن نداریم
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      11 33
      تو نداری ما که داریم
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      7 2
      چطور جنگ مهم نیست، حتی در صورت برد که ایرانیان مردم میهن پرستی هستند، جنگ خانمان سوزه
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    45 62
    آمریکا با هر کشوری دوستی کرد نابودش کرد آمریکا برده ی اسرائیله و خود اسرائیل جرات جنگ نداره همش حرف چرته تمام دنیارو با این چرندیات رام خودشون کردن کم کم داره دستشون برای همه ی دنیا رو میشه اگر روحانی مث الان رئیسی وقت رو هدر نمیداد الان توافق خیلی بهتری داشتیم ولی اگر این راهو برن تا آخر حتما اوضاع ایران بهتر خواهد شد چون امتیازات بیشتری میگیریم
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      1 0
      بله شمامزه نداشتنو نچشیدی یعنی چه ماتا آخروایمیستیم بشرطیکه همه مسولین هم یک نواخت بشندوفقط بفکرمنافع خودشان وبچه های لوسشان نباشنداسراییلوجرخواهیمداد
  • اسکندرزاده IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    46 64
    جنگ اتفاق نخواهد افتاد اسراییل حقیرتر از آن است که توانایی درگیری با ایران را داشته باشد و اگر چنین اشتباهی از اسراییل سر بزند احتمالا آخرین اشتباه این غده سرطانی خواهد بود و علاوه بر آن رژیم های زیادی در منطقه در معرض تهدید و اضمحلال قرار خواهند گرفت و بدون شک امروز دیگر هیچکسی نمی‌تواند جلوی ساخت بمب اتمی ایران را بگیرد
  • حبیب IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    35 41
    این همه سر و صدا و شلوغ بازی مشخص هست میخواهد امیتاز بگیره ولی در عمل یواشکی شیطنت کنه از طریق دوستان همسایه ایران ولی بازی را باخته
  • دیوانه جنگ IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    42 64
    نان خشک میخوریم ولی ازحقمان نمیگذریم, مابایدجواب خون تک تک شهداروبدیم، انرژی هسته ای،. یاسلاح هسته ای بایدداشته باشیم
    • محمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      8 3
      دوسته عزیز آیا مسئولین هم بفکره خونه شهدا هستند یا فقط ملته بدبخت باید بفکره خونه شهدا باشن...
  • پاینده IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    52 69
    ان شا الله نابودی اسراییل ۱۴۰۰.
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      3 3
      1401 اتفاق خواهد افتاد!
  • حسین IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    35 53
    بسم الله ماسالهاست که منتظر هستیم اگه قراره جنگی باشه بسم الله اسراییل کارش تمومه موشکهای ایرانی منتظر پروازهستن آگه توان حمله دارید پس چرا لاف میزنید دنیا برای شما؟ دنیاپرستان؟؟اگه راست میگوئید مارا به امام حسین علیه السلام ملحق کنید
  • حبیب الله رحیمی IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    39 61
    منتظریم.بایدنابود بشید.هرچه زودتربهتر.مامنتظرهستیم.
  • معاد IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    49 60
    از قدیم گفتن سگی که پارس می کنه پاچه نمی گیره، اسراییل اگه بزن بود تا الان زده بود!
  • ایران IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    37 28
    از این غلطا نمی کنن چون خودشونا نابود می کنن
  • نادر اربابی IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    37 36
    آمریکا و اسرائیل هيچ غلطی نمی توانند بکنند.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    39 48
    اخه اسراییل بی هویت بی پشتوانه فرهنگی وبی اصالت چرا باید برا ایران با اون تمدن وعطمت شاخ وشونه بکشه مشکل کجاست در عقیده وفکر یه عده وطن فروش وخاین ا...اسراییل ،اسراییل شده وانقدر پررو وقیح حدی نیست که بخواد با ایران بجنگه گاردین خواسته فقط به اون داخلیهای خاین اینو القا کنه که جنگ با اسراییل خیلی سخت وترسناک فک کرده ایران دیگه سلیمانی نداره
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      5 4
      با نظرت موافقم کاملا ولی تمدن یهود اونقدرها هم ضعیف نیست... حضرت داوود و سلیمان یه نمونه اش
  • ابراهیم جعفری IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    34 57
    ایران و ملت ایران و نیروهای مسلح ایران اتفاقا تمایل خیلی زیادی به این دارن که یکی مثل اسرائیل جعلی او بدون هویت پیش قدم بشه واسه حمله به ایران شاید شروع کننده جنگ اونها باشن شک و تردیدی نیست ولی تموم کننده جنگ ماخواهیم بود مهم نیست هرچندتا کشور یا ائتلافی بخوان به ایران حمله کنن مهم اینه که با گردنی شکسته او چشمهایه کورشده او دست وپاهای خردشده باتابوت خودشون برمیگردن صوتی نباشین بی وجودا... مردم ایران غیرت دارن ...تعصب رهبرو وطن وناموس و خاک این کشورو همه مردم وملت فارغ ازهر قوم و دیارو قبیله ای که باشن وقتی پای خاک‌وناموس و وطن وولایت فقیه میاد وسط همه یه رنگ و یکپارچه او باهم برای هم هر مشکلی او دعوایی او اختلافی هم باشه خودمون حلش میکنیم و باهم کنارمیاییم چون مشکل همه ماایرانیها هستش او خانوادگیه به کسی هم مربوط نمیشه خودمون میدونیم .... خیلی جالبه کشوری که صدها بمب اتمی داره واسه کشوری که اورانیوم غنی سازی میکنه برای مصارف رادیودارو او بیمارهای سرطانی دارو تامین میکنه او بمب اتم و شرعا حرام اعلام کرده شاخ و شونه میکشه سازمان ملل وشورای امنیت ومجمع جهانی=کشک
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    28 42
    فعلا اسرائیل فقط تبلیغ میکند و این خوب نیست که ما فقط دفاع کنیم .اگر ما هم تبلیغات حمله به مراکز هسته ای انها را در صورت هرگونه حمله رسانه ای کنیم .حتما تاثیر گزار خواهد بود .تمام صنعت هسته ای ما متاسفانه همه میدانند کجاست اما کارخانه های غنی سازی مقر سنتریفیوژ های انها رسانه ای نشده .اگر ما مراکز انها را رسانه ای کنیم وبه عنوان هدف به انها گوشزد نماییم .حتما باز دارنده خواهد بود ودر صورت اجرادنیا شوکه نخواهد شد بلکه میگوییم ما اعلام کردیم که اگر اسرائیل خطا کند .جبران میکنیم .
    • ناشناس IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      6 2
      اتفاقاً برادر عزیزم همه این مکانها شناسائی شده ووجب به وجب سرزمیناهی اشغالی هدف گذاری شده وفقط با فشار دادن یک دکمه کار همه این چیزهایی که فرمودید تمام است خودشان بهتر از ما میدانند که اگر کوچکترین حرکتی از خود نشان بدهند به جهنم تبدیل خواهند شد این تهدیدها فقط بخاطر این هست که میخواهند از هیعت مذاگره کننده کشورمان زهرچشم بگیرند برای امتیازات بیشتر ولی کور خوانده اند این دولت دولت انقلابی ومردمی هست از کوچکترین حق ملی این کشور چشم پوشی نخواهد کرد این هارت پورتها را گوش نکنید واعصاب خود را خرد نکنید نیروهای مسلح جمهوری اسلامی چنان مقتدر و محکم است که حتی اربابش از این کارها هراس دارد تا برسد به نوچه هاش که بخواهند از این غلطها بکنند در ضمن جمهوری اسلامی منتظر همچن روزی هست که کار اسرائیل را یکسره کرده وتمام منطقه را از دست این کودک کش راحت بکند چون یک غده سرطانی در منطقه میباشد
  • حمید IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    28 51
    رژیم جعلی صهیونیستی از مجاهدان فلسطینی که در شرایط سخت به سر می برند و موشک های دست ساز دارند شکست مفتضحانه خورده چطور می خواد با ایران قوی که پیشرفته ترین موشک ها و پهپاد ها رو ساخته درگیر بشن؟
  • احمد IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    26 61
    احمق‌ها بچه میترسانند ، اگر در صفحه شطرنج منطقه ، امکان حمله به تاسیسات ایران بدون ترس از واکنش آن امکان داشت ، اصلا نیازی به هماهنگی نبود و این کار در اسرع وقت صورت می گرفت اما مشکل اسرائیل و آمریکا در عدم آمادگی برای خوردن ضربه متقابل می باشد. شیرها هیچ‌گاه موقع کمین وحمله به شکار ، غرش نمی کنند ، غرش آنها در مقابل حریفی است که از او می ترسند!!!
  • احسان IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    24 35
    چرا این اساسی اینارو تهدید نمیکنه دیگه؟ هر روز ایرانو تهدید میکنن، در برابر شغال اگه ادم پا پس بکشه وحشی تر میشه، با قاطعیت به سمتش حرکت کنیم فرار میکنه
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    32 45
    اسراییل اگر میتونست ازحماس شکست نمیخورد تا چه رسد به ایران ،ما منتظریم
  • Hossein GB ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    24 52
    در اینده نزدیک تقریبا ۱ سال اینده درگیری مستقیم نخواهیم داشت ولی بعد از نیمه ۲۰۲۲ جمهوری اسلامی به شدت اماده نبرد فتح قدس خواهد شد.
  • ناشناس IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    19 22
    دیگه اینو همه میدونن که اسرائیل و ایران با هم به توافق رسیدند و عربستان هم از این توافق خبر داره و رویه صلح و با ایران پیش گرفته و امریکا هم باعث و بانی توافق باعث اسرائیل هست این حرف ها رو میزنن تا مصرف داخلی خودشون رو تامین کنند
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      4 2
      بابا بچه بالا!@
  • هادی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    23 37
    همین ترس جنگ باعث شد به برجام بی حاصل برسیم
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    28 45
    اسرائیل هیچ غلطی نمی کند و جرأت کوچکترین حرکتی را ندارد
  • حسین IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    29 48
    هیچ قدرتی حریف ملت متحد ایران نمیشه، اسراییل غلط اضافی میکنه.
  • صادق IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    29 62
    تا‌زمانی‌که‌ایران‌موشکهایش‌را‌دراختیار‌دارد‌انها‌جرات‌حمله‌به‌ایران‌را‌ندارند.
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    7 9
    اگه اسراییل ۱ درصد عزم جنگ داشت تهدید به جنگ نمیکرد تا نیروهای نظامی ایران به حداکثر امادگی برسن اسراییل مثل سگی میمونه که فقط واق واق نیکنه نباید ازش ترسید
  • ناشناس IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    10 9
    اسرائیل کوچکتر از آن است که با جمهوری اسلامی وارد جنگ شود اگر بی عقلی بسرش بزنه در عرض چند ساعت از چهار طرف زیر آتش موشکهای ایرانی چه از طرف لبنان وچه از طرف یمن وچه از طرف حماس و از طرف حشد الشعبی عراق به جهنم تبدیل خواهد شد و به یکباره از نقشه جهان محو خواهد شد ما هم منتظر اون روز هستیم ایران مثل کشورهای همچون عربی نیست که بخواهید با ایت تیترها تهددش کنید جمهوری اسلامی چندین سال است که سرش را پائین انداخته وجواب یاوه گویی های شما را نمی داد بفکر تجهیزات تولید داخلی بود که باهمت جوانان این سرزمین به پیشرفته ترین تجهیزات نظامی جهان دست یافته و هر تعرضی به این آب وخاک با جواب پشیمان کننده همراه خواهد شد حالا چه اسرائیل باشد وچه بزرگتر از اسرائیل برای ما فرقی نمی کند جواب ویران کننده خواهد بود
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      5 2
      دادش اسرائیل خیلی وقت باایران وارد جنگ شده و میکند شما خبر ندارید
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 8
    رژیم صهیونیستی۱۹۴۸_۲۰۴۰
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      5 3
      2022 پایان اسرائیل خواهد بود!
  • ایرانی IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 8
    امتحان کردن و حتی حرف زدن درباره جنگ علیه ایران محو شدن اسرائیل را به همراه دارد . اینها همش تبلیغات هست . اسراییل از پس حماس و حزب الله بر نیامد این حرفها به دهان اینها خیلی بزرگه . جالب اینجاست که اگر جنگی صورت بگیرد حداقل 5تا6کشور از روی نقشه حذف میشوند
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    26 4
    اونهایی که جوگیر شدن ودر کامنتها هل من مبارز میطلبن اول به حکومت فشاربیارن تا جواب اسراییل در اینهمه ترور وخرابکاریها و حملات به مواضع ما درسوریه رو بدن بعد حنجره خودشونو پاره کنن، ضمنا جنگ بشه چه تضمینی میدین که ازبمب اتمی استفاده نکنه برعلیه ایران چندتا زیردریایی اتمی دلفین رو برای چی خریدن ؟! موشک اتمی زمین پرتاب هم دارن علاوه بر زیردریایی پرتاب، اینقد متعصبانه رجز نخونین برا خودتون
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    6 13
    رژیم صهیونیستی غلط کرد با اجدادش، مگه الکی که هر که برسه جنگ کنه آخر حرف مفت و بیهوده از این خنده دارتر ایران اصلآ گفتگو نکنه برجام به هم بخوره مگه ایران میشینه تماشا که کسی حمله کنه بر پدر آمریکا لعنت برن گم شن ؛
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 2
    تا زمانیکه موشک‌های مان را داریم جرات نمیکنن صدام هم تا زمانیکه موشک‌های الثمود داشت حمله نکردن ولی تا تسلیم شد حمله کردن نباید بر سر بنیه دفاعی مذاکره کنیم اسراییل غلط میکنه فقط حزب‌الله بسشه
  • SE ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 1
    وقتی میبینند که ایران با مرو با مذاکره نمیتونند قانع کنند بحث جنگ رو پش میکشند که یکبار در یال 92 چنیم کاری کردند و برجام رو گرفتن.حالا هم میخوانم همون بازی رو دوباره در بیارند
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 2
    اسراییل احساس خفگی می کند و دست .پا می‌زند زیرا از حزب‌الله و سوریه و غزه محاصره شده نفسش به شماره افتاده و مرگش نزدیکه انشالله
  • محمد IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 2
    همین ر عر عر مقامات اسراییل نشانه شروع نابودی آنهاست خودشان دارن با دست خودشان گور خود را میکنند
  • محسن IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 2
    بسمه تعالی هشت سال جنگ مردم ایران را آبدیده کرده است. رژیم صهیونیستی میداند ایران بیدی نیست که از این تهدید ها بترسد مردم ایران معتقدند رییس جمهور رییسی باید از مذاکرات هسته ای خارج شود چرا که اگر برجام هم احیا شود امریکا به این سادگی دست از سر ایران بر نخواهد داشت، بنابر این برجام جز محدود کردن فعالیت هسته ای کشور هیچ نفعی برای کشور نخواهد داشت.
  • محمد IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 2
    این صهیونیستهای بی هویت اگر بخواهند به جایی حمله کنند . تجربه نشون داده که در سکوت خبری و بدون اعلان جنگ دست به اقدام میزنن. و هر وقت که پارس می‌کنند و چنگ و دندان نشون میدن. فقط طبل توخالیه. چون میدونن اگه بخوان غلطی بکنن قبل از اینکه ایران بخواد اقدامی بکنه . حامیان مقاومتی ایران مثل حزب‌الله وووو با یک حرکت این غده سرطانی رو با یک مشت له میکنند. پس جرات این غلط ها رو ندارند
  • محمد حسن IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    7 4
    آخ که در به در دنبال جنگ‌با اسراییل هستم
  • پیش مرگ امام خامنه ایی TR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    2 4
    اول و آخر که اسراعیلو با خاک یکسان میکنیم اگه خودش پیش قدم بشه که چه بهتر،ما فقط منتظر لب تر کردن امام خامنه ایی هستیم،لبیک یا خامنه ایی
  • شای IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 2
    خیلی ترسیدیم به جان تو امشب رو چطوربخوابم
  • حجت IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    3 2
    ما‌از‌دریای‌طوفانی‌گذر‌کردیم‌‌مارا‌از‌نمنم‌باران‌نترسانید
  • محسن IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 4
    جنگ جنگ تا پیروزی ،پدرشونو میاریم جلوی چشماشون.
  • محمد IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 2
    خندیدیم.در مقابل حزب الله که هواپیما و کشتی نداشت و یکی از انگشت های ایران است نتونست حرف بزنه در جنگ با ایران فرصت الو گفتن به امریکا را نخواهد داشت
  • Mos IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 2
    این یه سیاست دروغین و مضحکه که میخوان قبل از مذاکره ایران و مجبور کنن از مواضعش پایین بیاد اسراعیل در حدی نیست که بخواد با ایران وارد جنگ بشه
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 2
    خخخخخ
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    4 2
    راه حلش افزایش روز افزون سلاح های سنگین و توان نظامی هست مخصوصاً موشک‌های پر قدرت و دور بورد و هواپیما تانک هلیکوپتر این از ضعف نظامی ما هست مخصوصا سلاح های سنگین که آنها جرات تهدید کردن ما را دارند اگر قدرت نظامی را همانند چین و روسیه بالا ببریم این دست آویز ازشون گرفته میشود و دستمون بازتر
  • DE ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 2
    اسرائیل مثل اینکه حوس کرده از روی کره ی زمین محو شه!!
  • ع ن IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 3
    قبل از هر گونه اقدام اسرائیل میبایست ذراتخانه ی هسته ای اسرائیل مورد هدف موشک های ایران و لبنان قرار گیرد
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 2
    حالامتوجه شدیدبرجام چقدر در راستای منافع اسرایل بوده اگه منافع اسراییل راتامین نمیکردچه دلیلی برای ناراحتیشون هست ولفاظی میکنن؟؟ برجام مساویست با باج یطرفه دادن به غرب
  • poria.jan IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    5 3
    در پاسخ به دوستی که گفتند هر گونه جنگ را با مشت های پولادین جواب خواهیم داد.;باید گفت اولا از همه مایه نزار شاید شما ماشاالله اینقده وضع اقتصادیت خوبه که با تغذیه عالی مشت هات هم پولادی شده باشن اما کارگرانی امثال من بدلیل وضع اقتصاد و تغذیه نامناسب به زور زنده ایم...بعدش هم تا دیپلماسی هست چرا امثال شما با سر دادن شعارهای احساسی و لحظه ای و مقاومتی...... " اراده مسئولین را برای مذاکره نکردن دو چندان میکنید....یه کم منطقی باشید
    • سلطان حقیقت IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      3 2
      گل گفتی
  • هادی FR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 2
    اسرائیل سالها پیش اخه چجوری میتونس حمله کنه! الانشم نمیتونه جرعتشو نداره.اسرائیل سالها پیش تو جنگ ۳۳ روزه نتونست جلو حذب الله دووم بیاره چجوری میخواس ایرانِ ب این جغرافیای بزرگ رو مورد حمله قرار بده. درواقع ایران الانشم میتونه اسرائیل رو زیرو رو کنه ولی در این صورت موجبات جنگ بزرگ تری رو فراهم میکنه ک ب سود منافع ملی نیست. اسرائیل یا باید از درون نابود شه یا توسط گروه های مقاومت. ایران هیچگونه دخالت مستقیمی در جنگ با اسرائیل ب هیچ عنوان نخواهد داشت. توام نیا اینجا چرند بنویس
  • حسین حسینی IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 1
    رژیم صهیونیستی هر اندازه هم که احمق باشه ولی اینو به تجربه دید که موشکهای حزب الله چند مدت پیش تا نزدیکی حساسترین مکان این رژیم یهنی نیروگاه دیمونا را هم هدف گرفتند چیزی که هست چون عامه مردم تا کنون جنگی مستقیم بین ایران واسراییل ندیده اند تجربه ی حداقلی ان نمیتواند بد باشد
  • جواد IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    6 0
    سلام. اگه خواستی جنگ کنین..شرکت سایپا و ایرانخودرو را پودر کنین. با خاک یکسان کنین. اینا انقدر خون ملت خوردن مست شدن.
  • سبدعباس یازاج IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 4
    صراحتا بگویم که جنگی رخ نخواهد داد،اسراییل حاضر است که باج سنگینی به ایران بدهد وحتی بمب اتم وهواپیماهای پیشرفته جنگی را از امریکا خریداری کند بدهد به ایران وایران فقط حزب الله را از لبنان خارج کند.
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 7
    یه عمر می خواین حمله کنید و فقط حرف میزنید اگر می تونستید دفعه های قبل حمله میکردید
  • ارش IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 10
    تعصب کوکورانه چشم واقع بینی رو کور میکنه.لطفا به ماجرای آذربایجان و ایران که همین الان هم در جریانه نظر بیفکنید.قطعا پاسخ خود را خواهید گرفت.
  • علی ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 2
    ما آماده دفاع از وطن هستیم
  • ملت ایران IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 2
    رژیم اشغالگر قدس گور خودش را داره میکنه اسرأییل از صفحه نقشه. جهان محو خواهدد شد 👍👍
  • fred IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 2
    این حرفا و فکرا از مجله گاردین و نویسنده هاش در اومده بیرون و معمولا چبزایی میگن که بیشتر خواننده جذب بکنه و معروف تر بشن
  • باصری IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 2
    اسرائیل هیچ غلطی نمیتواند،کند،فقط،بلف،میزند،نترسید همش،بولف،من میدانم اون کشور به هیچ وجع باایران واردجنگ نخواهدشد
  • فضل IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 2
    ایران آماده درهم کوبیدن یک بار برای همیشه دشمنان است...... مرد هستید شروع کنید
  • حسین IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    3 2
    فعلا در حمله به لبنان نه از یک کشور بلکه از گروه حزب الله شکست خورد .
  • بینام IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 2
    انشالله کار اسرائیل رو یک سره میکنیم ،اون که عددی نیست
  • Rj IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    انشاالله جنگی رخ نمیده چون اگر اسرائیل به ایران حمله کنه داره راه را برای آمریکا به بهانه های مختلف باز میکنه وارد جنگ با ایران بشه وچندتا کشور را نیز وارد جنگ کنند یعنی شروع جنگ جهانی سوم
  • سرباز ایران IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 2
    اینقدر اسرائیل اسراعیل نکنید هیچ غلطی نمی‌تواند بکند
  • یلنdbn IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    3 0
    مسیولان ایران خیلی دارن اشتباه میکنن...بمب اتم تاکتیکی انبار کن و به دنیا نشان بده در کویر مرکزی ایران تست کن... تحریم ها مثل کره شمالی میشه اما سایه جنگ بطور واقعی اونوقت برداشته میشه..الان هم با این گرانی یه پا کره شمالی هستیم ...اما کسی نگاه چپ به پاکستان و کره شمالی نمیکنه .اینجا ما ضعف داریم..اونا عاشق چشم و ابرو ما نیستن ..به وقت جنگ بمب اتم هم برامون میزنن ...پس اینجاست که یک بی تدبیری عظیمی در رده های بالای مسیولین مشاهده میشه
  • انیمه باز IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 2
    میزنیم اسراییل رو له میکنیم زنده باد جمهوری اسلامی ایران
  • شمسا شاه علی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 0
    تحلیل جالبی است بر اساس واقعیت ها