ساماندهی بازار سرمایه امکان‌پذیر است؟

روزنامه ابتکار نوشت: روند حرکت بازار سرمایه روز چهارشنبه دوباره نزولی شد و شاخص کل بورس بیش از ۱۳ هزار واحد نزول و تا رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۰۸۲ واحد سقوط کرد و به رقم ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد رسید و حالا این ریزش‌های پی در پی بار دیگر سهام‌داران را با نگرانی مواجه کرده است.

استارت شرایط بد بازار سرمایه از مردادماه سال 99 زده شد و سرمایه و اعتماد سهام‌داران به خصوص تازه‌واردان را از بین برد. از آن پس، بهبود وضعیت بازار سرمایه به یکی از اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی کاندیدهای ریاست جمهوری تبدیل شد. پس از مشخص شدن نتایج انتخابات نیز ساماندهی بازار سرمایه در اولویت برنامه‌های رئیس جمهور قرار گرفت و ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود با اشاره به وضعیت بازار سرمایه گفت: «درباره بازار سرمایه، اعتماد را به مردم برمی‌گردانیم. دولت بورس را به عنوان قلک برای خود نخواهد دید و کسری بودجه را از این محل تامین نمی‌کنیم. ساز و کارهای نظارتی در بورس را فعال می‌کنیم که این موضوع از ایجاد تکانه‌ها در بورس جلوگیری خواهد کرد.»
اما حالا به جای اینکه بیشتر صحبت از ساماندهی بازار سرمایه ‌باشد، سیگنال‌های منفی این بخش از اقتصاد را نشانه گرفته است.

سیگنال‌ مهم رئیسی برای سهامداران بورسی

اخیرا رئیس جمهوری درباره موضوعات مختلف اقتصادی صحبت کرد که سیگنال‌های مهمی را به بازار سهام داد. بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز صحبت‌های اخیر رئیسی سیگنال‌های خطرناکی را برای نرخ دلار به همراه داشته باشد. همچنین با وجود آنکه رئیسی تمایل خود را از ادامه دادن مذاکرات برجام نشان داد اما همچنان ابهام در مذاکرات برجام ادامه راه بازار سهام را سخت کرده است. برخی از کارشناسان گفته بودند اگر دولت جز فروش سهام راه دیگری مثل فروش اوراق را برای پوشش کسری بودجه خود در پیش بگیرد، ضربه بزرگی به بازار سهام وارد می‌شود که به نظر می‌رسد روند این روزهای بازار سرمایه نشان از فروش اوراق از سمت دولت دارد.

واکنش بورس به حضور رییس جدید/ رشد عجیب شاخص در اولین روز


ساماندهی هر بخشی باید امکان‌پذیر باشد

در شرایط شکننده این روزهای بازار سرمایه باید دید که مخابره شدن سیگنال‌های منفی به این بخش چه تبعاتی را می‌تواند برای بازار و سهام‌داران به همراه داشته باشد؟ غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وعده‌ها درخصوص ساماندهی بورس و مخابره شدن سیگنال‌های منفی به «ابتکار» گفت: متاسفانه کار بازار سرمایه از شعار، وعده و اعتماد گذشته است. افرادی که سال گذشته با وعده‌های دولت دوازدهم تمام دارایی خود را به بورس وارد کردند با اتفاقاتی که در نیمه مردادماه سال گذشته رخ داد نیمی از سرمایه‌های خود را از دست دادند. سهام‌داران ما طی یک سال اخیر در بازار سرمایه سرخورده شدند و حالا آرام آرام متوجه می‌شوند که تحقق تمام وعده‌ها در بازار امکان‌پذیر نیست و به دنبال راهی هستند که هرچه سریع‌تر بتوانند سرمایه‌های خود را از بورس خارج کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: پیش از انتخابات صحبت از ساماندهی بازار سرمایه می‌شد. ساماندهی هر بخشی باید امکان‌پذیر باشد، واقعیت این است که بازار سرمایه ما با توجه به اتفاقاتی که از اواخر سال ۹۸ تا همین امروز رخ داده است آسیب جدی را شاهد بوده و اکنون نمی‌توان با راهکارهای موقتی آن را زنده نگه داشت.

سلامی اظهار کرد: سودآوری بخشی از شرکت‌های ما وابسته به نرخ دلار است و به غیر از این شرکت‌ها، بسیاری از بنگاه‌های ما در وضعیت نامناسبی قرار دارند و نمی‌توان در کوتاه‌مدت امید به ساماندهی این بخش را داشت.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همانطور که اشاره کردم ساماندهی بورس امکان‌پذیر نیست مگر اینکه دولت بخش واقعی اقتصاد را سامان بدهد.
وی افزود: متاسفانه از گذشته تا کنون من برنامه‌ای را از سوی نهادهای مسئول ندیده‌ام که بخواهند بخش واقعی اقتصاد را سامان بدهند.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر بهبود روابط بین‌المللی ادامه داد: اولین گام برای بهبود وضعیت بخش واقعی اقتصاد این است که ما بتوانیم با دنیا تعامل داشته باشیم. تا زمانیکه چنین فضایی شکل نگیرد بخش واقعی اقتصاد ما بهبود نخواهد یافت و در پی آن امیدی برای بهبود بازار سرمایه هم نمی‌ماند.

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1565751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =