یک دقیقه سکوت برای بانوی لالایی ایران/ آغاز جشنواره موسیقی نواحی ایران با ساز قشقایی‌ها 

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی آغاز به کار کرد که دقایقی قبل از آیین افتتاحیه پروین بهمنی (بانوی لالایی ایران) از دنیا رفت و حال و هوای جشنواره را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، باغ‌موزه وزیری کرمان شامگاه پنجشنبه ۲۹ مهرماه، میزبان جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی بود که در نخستین شب از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شرکت کرده بودند. 

در ابتدای این مراسم، محمدرضا علیزاده، مدیرکل اداره ارشاد کرمان پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را قرائت کرد و سپس محمدعلی مراتی، دبیر جشنواره در سخنانی گفت: «متاسفانه دقایقی پیش بانوی لالایی ایران، پروین بهمنی را از دست دادیم. ما افتخار داشتیم در جشنواره چهاردهم از  دامون شش‌بلوکی، پژوهشگر موسیقی قشقایی و فرزند زنده‌یاد پروین بهمنی در هیئت انتخاب جشنواره و برای انتخاب آثار استفاده کنیم. روح پروین ناظر اجرای ماست.» او سپس از حاضران درخواست کرد یک دقیقه به احترام روح این هنرمند سکوت کنند.

مراتی با اشاره به موضوع جشنواره؛ «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» ادامه داد: «جشنواره امسال با اجرای کرنا و نقاره قشقایی و با هنرنمایی استاد کریم‌نژاد آغاز می‌شود که این عزیزان با احترام به روح پروین بهمنی اجرای‌شان را با سوگ آغاز می‌کنند.» 

پس از این اجرا نوبت به ترکمن‌ها رسید و احمد صدری، پژوهشگر موسیقی نواحی درباره این اجرا چنین توضیح داد: «منطقه ترکمن‌صحرا پشت به دریا و رو به صحراست. دشت در موسیقی ترکمن‌ها تاثیرگذار است و دیگری اسب است که در موسیقی منطقه عیان و بارز است. از طرفی مضراب‌هایشان درست مثل زبانشان می‌ماند که گویشی پرتابی است و رابطه نزدیکی بین زبان و موسیقی‌شان وجود دارد. در منطقه ترکمن‌صحرا نوازندگان برجسته دوتار را داریم که امشب بهترین آن‌ها روی صحنه می‌روند.»

سپس ترکمن‌ها به سرپرستی ابراهیم جرجانی روی صحنه رفتند.

بعد از آن نوبت تیمور مهرابی و هوشنگ امیران بود که اجرای‌شان را روی صحنه ببرند. صدری پیش از این اجرا در باره آواز هوره توضیحات فنی ارائه داد و درباره تشابه آن با موسیقی ردیف دستگاهی سخن گفت.

یک دقیقه سکوت برای بانوی لالایی ایران/ آغاز جشنواره موسیقی نواحی ایران با ساز قشقایی‌ها 

پس از آن نوبت به موسیقی جنوب کشور رسید و فواد توحیدی، پژوهشگر موسیقی نواحی چنین توضیح داد: «کرمان رنگین‌کمانی از موسیقی است و بیش از ۳۵ نوع ساز و بیش از ۳۰ رقص دارد. موسیقی کرمان بسیار متنوع است. نوازندگان گروه از منطقه قلعه‌گنج هستند اما امشب موسیقی حال و هوای موسیقی بلوچ دارند.» 

سپس گروه شهرام میرزایی اجرای‌شان را روی صحنه بردند. پس از آن نوبت به لاغرجت نوازنده دونلی رسید و توحیدی توضیح داد: «یکی از ژانرهایی که امشب داریم، موسیقی درمانی است که لاغرجت این  موسیقی را با ساز دونلی اجرا می‌کند.»

در بخش دیگری از جشنواره مراتی، دبیر جشنواره از محمد شکارچی برای اجرا دعوت کرد و گفت: «آقای شکارچی از معدود نوازندگان کمانچه لری است که اصالت در کارهایش موج می‌زند.»

یک دقیقه سکوت برای بانوی لالایی ایران/ آغاز جشنواره موسیقی نواحی ایران با ساز قشقایی‌ها 

مراتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما در این رویداد سعی کردیم براساس موضوع جشنواره، رنگین‌کمانی از موسیقی اقوام ایران داشته باشیم. محورهای ما در جشنواره سنت به عنوان هویت موسیقی اقوام، اصالت به عنوان متر و معیار برای آسیب ندیدن این موسیقی و آفرینش‌های درون‌قومی و بین‌قومی است.» 

سپس احمد صدری از استاد غلامحسین وفایی دعوت کرد که با گروهش روی صحنه بیایند و این گروه نیز قطعه‌ای در رسای پیامبر اکرم (ص) اجرا کردند. 

در ادامه، محمدعلی مراتی روی صحنه آمد و درباره جایگاه بانوان در جشنواره موسیقی نواحی ایران سخن گفت و افزود: «این جایگاه قطعا می‌توانست بالاتر باشد و ما به حد خود از ظرفیت‌های موجود در این جشنواره استفاده کردیم.» سپس مراتی از زهره ولی‌نژاد فرزند سلیمان ولی‌نژاد دعوت کرد که برای دوتارنوازی روی صحنه بیاید.

در نهایت نخستین شب جشنواره با گروه صالح احمدپور از جزیره کیش به پایان رسید.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ به دبیری محمدعلی مرآتی در کرمان در حال برگزاری است. 

۵۸۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1566011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    19 2
    خانم سیما بینا هم خیلی روی لالایی های ایران کار کرد اما چون با صدای زن خوانده شده بود اجازه نشر نگرفت. کجای دنیا دیدید که یک مرد سبیل کلفت با صدای نکره واسه بچه ش لالایی بخونه؟ عقل هم خوب چیزیه. من امروز فکر می کنم که هیچ لالایی بلد نیستم تا برای نوه م بخونم. ایجوری فرهنگ تکه پاره می شه و به فنا می ره
    • سعید از شیراز IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      3 9
      برید دوباره متن را با دقت بخونید ، گفته شده بانو پروین بهمنی ، دو تا کلمه هست کجاش به مرد سبیل دار اشاره شده اصلا لالایی های این بانو را شنیدی ، میشناسیش؟ گزارش میگه از پسر این خانم مرحومه خواسته بودیم در جشنواره شرکت کند که به خاطر فوت مادر نتونستن چه قضاوت های از پیش شده ای که جز رنج حاصلی نداشته...
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 2
      خیلی نژاد پرستی متاسفم برات
  • DE ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 14
    بالا ماندن قیمت دلار در دولت رئیسی داروی معجزه گری است که افراد لالی مثل شما را شفا می دهد. شما در زمان دولت غرب گرای روحانی و باند فاسدش لالمونی گرفته بودید اما حالا مثل اینکه شفا یافته اید و زبان بازکرده اید.
    • محمدولایی IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      0 0
      کاملا خبرداری که دلار وسکه آلان چنده ؟؟؟؟آذوقه چنده ؟؟؟وقبلا ۰۰۰۰ وکارشکنیهای دوقوه معلوم شد از جمله مجلس قانون باز نشسته ها ومعلمین را تاراج کرد !!!!! وخیلی ۰۰۰۰