باراک اوباما قصد دارد همکاری‌های علمی و فناوری را با کشورهای مسلمان افزایش دهد و با اعزام فرستاده‌های علمی منطقه‌ای، روابط این کشور را با جهان اسلام ارتقا دهد.

رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در نظر دارد تا همکاری‌های علمی و فناوری را با کشورهای مسلمان افزایش دهد. این اقدام در پی سخنرانی ماه ژوئن / خرداد آقای اوباما در دانشگاه قاهره در مصر صورت می‌گیرد که در آن، او وعده داده بود که در قاره آفریقا، خاورمیانه و آسیای جنوبی افرادی را به عنوان فرستاده‌های علمی منطقه‌ای منصوب کند، پشتیبانی مالی را برای کمک به رشد و توسعه فناوری در نظر بگیرد و مراکزی را برای رشد علمی در این مناطق تاسیس کند.

به گفته مقامات مسئول در کاخ سفید، تا این لحظه، برنامه انتصاب فرستاده‌های علمی اولین مورد از این وعده‌ها است که رنگ وافعیت به خود می‌گیرد، این کار بخشی از یک حرکت جامع‌تر جهت ارتقای روابط ایالات متحده با جهان اسلام است.

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید که نمی‌خواست نامش برده شود، می‌گوید: «نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که علم و فناوری حوزه‌ای است که در آن، ایالات متحده به خاطر نقش راهبردی خود به شدت مورد احترام است. این بخشی کلیدی از همکاری‌های فراگیر ما با کشورهای با اکثریت مسلمان خواهد بود». این اقدامات توسط مشاور امنیت ملی و اداره سیاست‌های علمی و فناوری هدایت خواهد شد.

کاخ سفید در نظر دارد تا دانشمندان پیشروی امریکایی را ترغیب کند تا به مدت چند هفته از مناطق مسلمان‌نشین بازدید کنند تا پژوهشگران محلی، رهبران جوامع و دیگران را در راستای ایده‌هایی که می‌توانند به ابتکارهای علمی شکل دهند، هدایت کنند.

به گفته مقامات، تاکنون خیلی از سفارت‌خانه‌های ایالات متحده موضوعات مورد علاقه کشورهای مربوطه را مشخص کرده‌اند. برای مثال، لبنان علاقه خود را به توسعه فناوری متمرکز بر محیط زیست اعلام کرده، و بنگلادش نیز می‌خواهد که برنامه‌های آموزشی و راهنمایی برای دانشمندان جوان این کشور ترتیب داده شود. طبق گفته‌های این مقام ارشد کاخ سفید، انتظار می‌رود که «به زودی» انتصاب اولین فرستاده علمی ایالات متحده به این مناطق اعلام شود.

جان بورایت، مدیر امور بین‌الملل فرهنگستان ملی علوم امریکا در واشینگتن؛ که یک موسسه مشاوره‌ای مستقل است؛ می‌گوید: «کاملا واضح است که آنها (مقامات حکومتی) درها را برای شنیدن نظریات باز گذاشته‌اند، و ما هم ایده‌هایی برای گفتن داریم».

بورایت عضوی از هیئتی بود که بهار سال جاری از سوریه بازدید کرد تا در مورد مبادلات علمی و فناوری، با دانشمندان سوری به بحث و مذاکره بپردازد. پژوهشگران سوری به آنها گفتند که بیشترین نیاز آنها، آموزش بیشتر برای پرستاران و تکنیسین‌های پزشکی است. به گفته بورایت، ترتیب دادن یک مرکز آموزشی در این رابطه می‌تواند در کوتاه مدت، بهترین اقدام ممکن در این زمینه برای کاخ سفید باشد.

در دراز مدت، کاخ سفید نیاز خواهد داشت که در داخل و یا حول ابتکار‌های علمی که هم اکنون در حال انجام هستند کار کند، مواردی مانند شهر زیست محیطی مصدر در امارات متحده عربی، و دانشگاه علمی و فناوری ملک عبدالله که در ماه آینده در عربستان سعودی، افتتاح خواهد شد.

نیچر، 25 آگوست-ترجمه: مجید جویا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =