انتخاب بخاری ارزان برای گرمایش گلخانه گل های زینتی

محبوبیت بالای گلهای زینتی سبب شده است که گلخانه های تولید این گلها در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یابد. این افزایش حتی در مواردی سبب تبدیل کشور به مرکزی برای صادرات این گل های نیز شده است که شامل گلهایی همچون گل رز ، آنتوریوم ، سانسوریا و ... می باشد.اما از جمله مهمترین دغدغه های صاحبان گلخانه گلهای زینتی، سالم نگهداشتن گلها در فصل زمستان می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به معرفی چند محصول مورد استفاده در این گلخانه ها خواهیم پرداخت.

هیتر مناسب برای گلخانه :

بیشتر سیستم های گرمایشی گلخانه ای شامل هیترها می شوند. این ابزارها مخصوص شرایط صنعتی طراحی میشوند و تنوعی بالایی در طراحی آنها صورت میگیرد. از جمله این هیتر ها می توان به انواع جت هیتر اشاره کرد. قیمت ارزان و عدم اشغال فضای گلخانه از جمله مهمترین ویژگی های جت هیتر ها می باشد .

کدام جت هیتر برای گلخانه مناسب است ؟

از مهمترین موارد در خصوص انتخاب جت هیتر برای سالن های گلخانه ای ، توجه به دودکش دار بودن جت هیتر می باشد. جت هیتر ها در حالت عادی بدون دودکش تولید میشوند. در نتیجه صددرصد گرمای تولیدی را همراه با آلاینده ها به صورت کامل وارد سالن می کنند. چنین دستگاه هایی برای استفاده در سالن های گلخانه به هیچ وجه مناسب نیستند چرا که باعث نابودی تمامی گیاهان خواهند شد.

در این سالن ها استفاده از جت هیترهای دودکش دار مناسب می باشد. این جت هیترها در قسمت مخصوصی از فضای داخلی خود، دارای یک دودکش هستند که آلاینده های تولیدی را به بیرون از سالن منتقل میکنند.

انواع جت هیترها :

جت هیتر ها بر اساس توان گرمایشی خود نامگذاری میشوند. برای مثال جت هیتر 50 هزار توان تولید 50 هزار کیلوکالری گرما را دارد. از این رو انواع جت هیترها بر اساس میزان گرمای تولیدی طراحی و تولید میشود.

جت هیترها از نظر نوع سوخت مصرفی به مدل های گازی ، گازوئیلی ، دوگانه سوز و برقی تقسیم بندی میشوند. نوع سوخت مصرفی در گلخانه ها بهتر است از نوع برقی یا گازی باشد. نمونه های گازوئیلی الاینده های بیشتری تولید میکنند و از این رو پیشنهاد نمیشوند.

هیتر های ایستاده :

نوع دیگر هیتر های مورد استفاده در گلخانه ها هیترهای ایستاده یا هیترهای آتش درون هستند. این هیترها همانطور که از نامشان پیداست آتش درون بوده و گرما را در درون خود تولید میکنند. با توجه به تکنولوژی های مورد استفاده در این نوع از هیترها، هیچ نوع آلودگی از طریق آنها وارد گلخانه نخواهد شد.

به همین دلیل است که به این هیترها هیترهای هوای سالم هم می گویند. در صورتی که قصد تهیه هیتر و بخاری گلخانه ای را داشته باشید اولین پیشنهاد برای شما استفاده از هیترهای کابینتی خواهد بود، اما ممکن است قیمت بالای آنها مانعی برای شما محصوب شود که با جت هیتر ها و سیستم های گرمایشی دیگر می توان آن را رفع نمود.

چه هیتری برای گلخانه ما مناسب است ؟

برای گلخانه های زینتی ابتدا باید دید چه دمایی برای آن گیاه بهینه می باشد . سپس کمینه دمای محیط بیرون را در سردترین شب سال بررسی کرده و میانگینی از متوسط دمای روزهای سرد سال را بدست آورد. با استفاده از این رقم و بررسی ارتفاع و هوای مورد نیاز سالن می توان میزان گرمایشی که در سالن برای گرم کردن محیط نیاز است را بدست آورد.

آیا گرمای تولیدی باید به صورت تمام وقت ایجاد شود ؟

خیر ، با توجه به نیاز گیاه و اینکه در طول روز دمای هوا بالاتر می رود، دمای داخل سالن باید به صورت تنظیم شده ای فراهم شود. بدین معنا که در ساعاتی که دما پایین می آید دمای سالن افزایش پیدا کند. بدین منظور از کنترلرهای مرکزی و سنسورهای مخصوصی استفاده میشود. این کنترلرها از یک سو به سنسورهای حساس تشخیص دما در قسمت های مختلف سالن متصل بوده و از سویی دیگر به سیستم حرارتی یعنی همان هیترها متصل هستند.

در صورتی که سنسور تغییرات دمایی را به کنترلر اعلام کند، کنترلر با توجه به برنامه ریزی داخلی و تنظیمات انجام گرفته، اقدام به روشن خاموش کردن هیترها کرده و بدین ترتیب توازن دمایی را ایجاد می کند.

انتخاب بخاری ارزان برای گرمایش گلخانه گل های زینتی

راه های کمکی گرم کردن سالن :

اگر توان خرید دستگاه هایی با توان گرمایشی بالا را نداشته باشید، باید گلخانه ی خود را بهینه کنید . برای بهینه کردن باید درزها و شکاف های گلخانه را بپوشانید و مواردی که امکان دارد سرما از آن وارد سالن شود کامل ببندید. همینطور انتهای پوشش سالن را اگر به صورت مستقیم به زمین متصل است با استفاده از بلوک و یا آجر به اندازه 50 سانت دیوارکشی کار کنید . این مکان ها بهترین مکان برای ورود سرما به داخل سالن می باشد.

قرار دادن شید در مابین سقف و محیط داخلی نیز از خروج سرما به بیرون جلوگیری خواهد کرد و از این رو در جلوگیری از اتلاف انرژی نقشی موثر ایفا خواهد کرد.

نتیجه گیری :

پرورش صحیح گیاهان نیازمند تامین شرایط مختلفی می باشد که از مهمترین آنها می توان به دما و رطوبت مناسب اشاره کرد . در فصل زمستان تامین دمای ضروری از خرابی حتمی گل های زینتی جلوگیری کرده و شرایط را برای پرورش صحیح آنها مهیا میکند. آشنایی با ویژگی های دستگاه های گرمایشی کمک بسیاری به شما در انتخاب صحیح دستگاه خواهد کرد که در این نوشته به صورت خلاصه به آن اشاره کردیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567292

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =