کاهش باروری چند سال ادامه دارد/هر زن باید بیش از دو فرزند داشته باشد

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت می‌گوید کاهش موالید همچنان ادامه دارد و کشور بیش از هشت میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند دارد.

الهه محمدی: یک دهه گذشته، زمانی برای هشدارهای گوناگون درباره کاهش جمعیت بوده؛ هشدارهایی که باعث تدوین سیاست‌هایی برای افزایش جمعیت شد. سال پیش بود که خبر رسید وزارت بهداشت وسایل پیشگیری از بارداری رایگان در خانه‌های بهداشت را ممنوع کرده و آخرینِ این سیاست‌ها، تدوین طرح جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی است. طرحی که موادی از آن از جمله حذف اجباری غربالگری نوزادان در ماه‌های اخیر مورد بحث‌های و انتقادات زیادی روبرو شده است.

اما آنطور که از آمارها و اظهارنظرهای مسئولان و کارشناسان برمی‌آید، تلاش‌ها در این باره نتیجه چندانی نداشته است؛ دو روز پیش بود که صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا ضمن هشدار درباره «تمام شاخص‌های جمعیتی ایران» گفت که در صورت بی‌توجهی دولت و مجلس در هشت سال آینده «پنجره‌ طلایی جمعیت» در کشور را از دست می‌دهیم و دیگر کاری از دست‌مان بر نمی‌آید.

حامد برکاتی، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرآنلاین هم همین هشدارها را می‌دهد. او می‌گوید همانطور که سرعت کاهش موالید از ۹۸ به ۹۹ کمتر شده است، در سال‌های آتی همین روند ادامه خواهد یافت. او می‌گوید عملا اقدام موثری در دستگاه‌های مختلف کشور در این زمینه انجام نشده است؛ «ما ۱۱ وزارتخانه داریم که در بحث جمعیت و ایجاد ظرفیت‌هایی که باید به جوانان کشور برای ازدواج و فرزندآوری کمک کنند، نقش دارند. اگر با همین ساختار امروزی پیش برویم، فکر می‌کنم در پنج سال آینده به یک ثبات می‌رسیم. یعنی به حدی خواهیم رسید که بعد از آن، احتمالا  TFR(نرخ کل باروری) را در حدود ۱.۵ خواهیم داشت که اصلا عدد خوبی نیست.»

متن گفتگو با حامد برکاتی، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت را در زیر می‌خوانید.

در حال حاضر سن ازدواج مردان و زنان چند سال است و چه زمانی اولین فرزند را به دنیا می‌آورند؟

مردان ما حدود ۲۹ سالگی و زنان بعد از ۲۴ سالگی ازدواج می‌کنند. وقتی اولین فرزند را به دنیا می‌آورند، به‌طور متوسط سن زنان بالای ۲۸ سال است. پسران هم حدودا ۳۳ یا ۳۲ سال دارند که اولین فرزند را دارند. یعنی به طور متوسط بعد از حدود ۴.۵ تا ۵ سال بعد از ازدواج، فرزندآوری صورت می‌گیرد. فاصله فرزند دوم هم همین است. یعنی حدود ۱۰ سال بعد از ازدواج طول می‌کشد که یک زوج ایرانی، صاحب دو فرزند شوند. از سال ۹۳ و بعد از تغییر سیاست‌ها، به مرور در داخل سیستم سلامت کشور این موضوع مورد توجه قرار گرفته که حتما زنانی که در سن باروری هستند مشاوره شوند اما کسی را که نمی‌شود اجبار به فرزندآوری کرد. ولی به زنان گفته می‌شود که اگر بین فرزندآوری فاصله بیفتد، حتما عوارضی دارد.

چه مواردی باید برای افزایش جمعیت در نظر گرفته شود که با توجه به همه سیاست هایی که در چند سال اخیر مدنظر بوده، عملا اجرایی نشده است؟

بحث اقناع جوان‌ها برای ازدواج و فرزندآوری الزاماتی دارد؛ الزاماتش، بحث اقتصاد و معیشت، مسکن و ایجاد شغل پایدار است. در کنار آن، ما هم به‌عنوان بخش سلامت، باید فعال باشیم. باید ازدواج و بارداری سالم شود. فرزندآوری و بعد از آن، مراقبت از فرزند هم، درست باشد که به آن ترکیب جمعیتی که کشور نیاز دارد، برسیم.

علاوه بر بحث اقتصاد و معیشت، نقش مباحث فرهنگی در این باره چقدر است؟

بله بیشتر از همه عوامل، فرهنگ نقش آفرین است. فرهنگ الگوی غربی زندگی، فرهنگ کار کردن زنان که نمی‌خواهم در درست یا غلط بودنش بحث کنم، اشتغال و تحصیل‌شان عوامل مهمی در بحث کاهش جمعیت‌اند. کاری که حاکمیت نکرده، توازن میان اشتغال یک زن، ازدواج و توازن میان تحصیل و اشتغال و فرزندآوری اوست. منظورم تحصیلات عالیه بعد از دیپلم است. حاکمیت، این توازن را ایجاد نکرده و از زنان در سن باروری هم حمایت نکرده است. طبیعتا این افت رشد جمعیت برای این عوامل است. طبیعتا کاهش باروری تا چند سال دیگر هم ادامه پیدا خواهد کرد، به‌خاطر اینکه جمعیت مولد زنان که در سن باروری‌­اند، به مرور، شروع به کمتر شدن خواهد کرد.

کاهش باروری تا چند سال دیگر هم ادامه دارد/هر زن باید بیش از دو فرزند داشته باشد

با توجه به این عوامل، سرعت کاهش موالید همچنان ادامه خواهد داشت؟

همانطور که سرعت کاهش موالید از ۹۸ به ۹۹ کمتر شده است، در سال‌های آتی همین روند ادامه خواهد یافت. عملا اقدام موثری در دستگاه‌های مختلف کشور در این زمینه انجام نشده است. ما ۱۱ وزارتخانه داریم که در بحث جمعیت و ایجاد ظرفیت‌هایی که باید به جوانان کشور برای ازدواج و فرزندآوری کمک کنند، نقش دارند. اگر با همین ساختار امروزی پیش برویم، فکر می‌کنم در پنج سال آینده به یک ثبات می‌رسیم. یعنی به حدی خواهیم رسید که بعد از آن، احتمالا  TFR(نرخ کل باروری) را در حدود ۱.۵ خواهیم داشت که اصلا عدد خوبی نیست. کشور باید همه انرژی و توان خود را بگذارد که به حد جایگزینی برسیم. یعنی چیزی که همه کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه، دنبالش­ هستند. به این معنا که به ازای هر زن در سن باروری، حداقل ۲.۱ فرد، جایگزین شود. یعنی یک زن بیش از ۲ بچه داشته باشد. این عددی حداقلی است. جدای بحث جوانی و ازدیاد جمعیت، اگر بخواهیم همین ترکیب جمعیتی را داشته باشیم و بخواهیم بحث توسعه متوازن کشور را در آینده دنبال کنیم، باید به ازای هر زن در سن باروری، ۲.۱ نفر جایگزین شوند تا ترکیب جمعیتی ما، حفظ شود.

با این اوصاف می توانیم بگوییم پنجره جمعیتی ما در حال بسته شدن است؟

حدود پنج سال اول دهه ۸۰، یعنی در سال‌های ۸۱ و ۸۲ و ۸۳، پنجره جمعیتی باز شده است. هر کشوری در دنیا که پنجره جمعیتی‌اش باز شده است، بین ۴۰ تا ۵۵ سال طول کشیده تا آن بسته شود. برآورد ما این است بین سال‌های ۱۴۲۵ تا ۱۴۳۵، پنجره جمعیتی ما بسته خواهد شد. یعنی بین ۲۰ تا ۳۰ سال دیگر.
علمای علم اقتصاد و جمعیت می‌گویند در پنجره جمعیتی، دو سود جمعیتی داریم. سود جمعیتی اول که جمعیت جوان می‌شود، مثل الان ما. مولد می‌شود، اشتغال ایجاد می‌شود، توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و توسعه فرهنگی به وجود می آید. سود دوم، وقتی است که این جمعیت به سنین بالاتر، میانسالی و پیری می‌رسند، از تجربه اینها استفاده می‌کند. مثال مشخص آن، الان ژاپن است. وقتی پنجره جمعیتی ژاپن باز شد، به سال‌های تولید رسید. تفوق تکنولوژیکی و اقتصادی که پیدا کرد، کماکان با سود جمعیتی دوم، آن را نگه داشته است. اما همان‌جا هم این علما می‌گویند کشوری که از سود جمعیتی اول استفاده نکند، در مرحله دوم که حدود ۲۰-۲۵ سال بعد است، تنبیه جمعیتی خواهد شد. یکی از چیزهایی که یک‌سری از فعالان حوزه جمعیت، الان به دنبال آن هستند، برای این که است که دچار تنبیه جمعیتی در آینده نشویم.

با توجه به این ارقام، این وضعیت بر نسبت سالمندان هم تاثیر دارد؟

در کشور زادوولد کم شده است که طبیعتا ترکیب جمعیتی را به هم می‌زند. بنابراین، خود زاد و ولد، تاثیر مثبت یا منفی بر رقم سالمندان و نسبت آنها در جمعیت دارد. از طرفی امید به زندگی ما افزایش پیدا کرده است. عدد دقیقی ندارم اما امید به زندگی در مردان بیش از ۷۵ سال و در میان زنان ۷۷ سال است. در حالی که در سال انقلاب، امید به زندگی‌مان ۵۵ سال بوده است. با توجه به این که سالمندان ما در کشور بیشتر زنده می‌مانند، نسبتشان هم افزایش پیدا کرده است. در سرشماری سال ۹۵، ۹.۲ درصد جمعیت ما سالمند بوده است الان از این ۸۴ میلیون نفر، بیش از هشت میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند داریم.

بیشتر بخوانید:

شاخص‌های جمعیتی ایران در وضعیت هشدار

کاهش ۳۶ درصدی ازدواج و افزایش ۲۸ درصدی طلاق طی ده سال

 با توجه به همه این صحبت‌ها، آیا می‌توانیم بگوییم به مرز هشدار در زمینه جمعیت رسیده‌ایم و باید کارهای موثرتری بکنیم؟

آن چیزی که جمعیت شناسان و اساتید حوزه جمعیت شناسی می‌گویند، TFR (نرخ کلی باروری) در هر کشوری به ۱.۵ یا کمتر از آن برسد با چاله جمعیتی مواجه شده است. اگر به کمتر از ۱.۳ برسد، چاه جمعیتی به وجود می آید. یعنی کشوری که TFR  در آن کمتر از ۱.۳ شود، نخواهد توانست ساختار جمعیت خودش را اصلاح کند و به مرور و در سالهای بعد، شروع به کاهش جمعیت می‌کند. یعنی جمعیت چند صد میلیونی اگر باشد، به مرور از آن کمتر می‌شود. مثالش هم کشورهای اروپای غربی هستند که الان می‌بینند خود جمعیت‌شان نمی‌تواند تزاید کند و به مهاجرت‌پذیری، روی آورده‌اند. آلمان سالانه ۳۰۰ هزار مهاجر را در برنامه‌اش دیده است که عمدتا هم جوان‌ها هستند. یعنی اگر کسی بعد از ۳۰ سال برای مهاجرت اقدام کند، احتمالا قبول نخواهند کرد. مگر این که فرد خیلی ویژه‌ای باشد که بخواهند به او خدمات بدهند. ما الان در مرز هشدار هستیم. ما در روند کاهشی هستیم. جمعیت مولد دهه ۶۰ یا از سن باروری خارج شده‌اند یا در سه چهار سال آینده خارج خواهند شد.

آقای برکاتی، برنامه صیانت جمعیت وزارت بهداشت به کجا رسید؟

برنامه صیانت جمعیت، یک برنامه کلان و راهبردی است که به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. دانشگاه علوم پزشکی، برمبنای آن، برای سال ۱۴۰۰ در حوزه‌های مختلف برنامه عملیاتی نوشتند. در حوزه خود جمعیت، در حوزه مراقبت از مادران، مراقبت از کودکان و برنامه بحث‌های فرهنگی جمعیت، اقناع و آموزش ذی‌نفعان، آموزش اساتید دانشگاه و آموزش مردم در حوزه‌های مختلف. ۱۴ راهبرد در این برنامه وجود دارد که یکی از آنها، بحث ناباروری است. بحث اول، پیشگیری، توانمندسازی و اصلاح شیوه زندگی زوج‌های جوان است. بعد طبیعتا بعد از آن هم مدیریت ناباروری مطرح است.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش زوج‌هایی که اصلا و به هیچ عنوان نمی‌خواهند بچه‌دار شوند، بوده‌ایم؟

زوج‌هایی که اصلا نخواهند بچه‌دار شوند، درصد بسیار کمی هستند. مثلا فرض کنید کسانی که اصلا نمی‌خواستند بچه‌دار شوند اگر یک دهم درصد بوده، حالا به سه دهم درصد رسیده است. این عدد در چالش جمعیتی، خیلی نقش ندارد. مهم این است که بیش از ۹۹ درصد زوجین می‌خواهند فرزنددار شوند اما بحث‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی باید برایشان فراهم شود تا اولا ازدواج اتفاق بیافتد. دوم، فرزندآوری رخ دهد. یعنی مطمئن باشید عدد آنهایی که می‌خواهند فرزنددار شوند و منتظر هستند که شرایط اجتماعی و فرهنگی آنها فراهم شود برای فرزندآوری، چند ده برابر آنهایی است که نمی‌خواهند بچه‌دار شوند. فطرت انسانی جوان های ما این است که می‌خواهند ازدواج کنند. بعد از این که ازدواج کردند، اگر شرایط برای آنها مهیا شود، می‌خواهند کار کنند. دختر امروزی ما، دختر نوجوان یا تازه جوان ما، دوست دارد تحصیل کند. بعد از این که تحصیل کرد، دوست دارد کار کند. نمی‌خواهد مدرکش را در طاقچه بگذارد و پز آن را بدهد، می‌خواهد با آن کار کند. اگر حاکمیت توازنی میان تحصیل عالی زنان و فرزندآوری آنها را ببیند، مثلا مرخصی‌های تحصیلی، حمایت از زوج‌های جوان، خوابگاه متاهلی، مراکز و مهدکودک‌هایی برای زوجین در حال تحصیل فراهم کند و بحث‌های اقتصادی و وام‌هایی که لازم است داده شود حتما آن جمعیتی که می‌خواهند فرزندآوری کنند، اقدام خواهند کرد.

چند درصد از موالید کشور مختص زنان بالای ۳۵ سال است؟

آخرین آماری که دارم و برای سال گذشته است، حدود ۱۷ درصد بارداری‌های کشور که منجر به فرزندآوری شده، بالای ۳۵ سال است. این عدد در دو دهه پیش، کمتر از ده درصد بوده است. عملا دوگانه‌ای بین کار کردن و فرزندآوری زنان به وجود آمده است که یا تحصیل یا فرزندآوری. یا اشتغال یا فرزندآوری. این وظیفه حاکمیت است که از زنی که تحصیل می‌کند یا اشتغال دارد، حمایت کند. حمایت از فرزندآوری، یک بحث و اقدام ملی است. بارداری‌های بعد از ۳۵ سال ما در سال‌های گذشته، افزایش پیدا کرده. پیش بینی ما این است که در سال‌های آتی باز هم افزایش بیشتری خواهد داشت. نسبت زنانی که بارداری خود را به تاخیر می‌اندازند، ازدواج خود را به تاخیر می‌اندازند، دیرتر ازدواج می‌کنند و بعد از ازدواج هم فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند، بیشتر شده است.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    181 6
    شما اقتصاد رو درست کن بقیه خودش پیش میاد
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      ربطی به اقتصاد ندارد. من خانواده های ثروتمند زیادی را می شناسم که به خاطر تنبلی و برای این که ترکیب زن بهم نخورد، بچه دار نمی شوند. خود شما هم به اطراف و فامیل خود نگا کنین از این تیپ افراد زیادن...
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      109 4
      تعیین تکلیف برای مردم و باید و نباید کردن به سطح مدیرکلها رسیده
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      5 53
      الان این سوخته های 60 ای میریزن اینجا میگن ما با سی و خورده ای سن هنوز مجردیم و موهامون سفید شده و 8 ماهه گوشت نخوردیم و با فوق لیسانس آبکی چی چی بیکاریم و از این حرفا ! 24 ساعت خدا هم تو اینستا دارن ول میچرخن ببینن حنانه پارسا به پوریا مختاری چی گفت و دنیا جهانبخش چی پوشید و علی دایی چنتا ماشین داره و از این مشغولیتهای صد من یه غاز !
    • توسی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      37 4
      لا این همه تورم و گرانی و پوشک۵۰۰ه ت و...تو دومیش موندم و دیگه به پسردارشدن فر نمیکنم ...
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      14 3
      اقتصاددرسته وهرجوانیکه یه گوشی هوشمندداره باهمان گوشی عروسی می کنه واصلابااین گرانی ونپرداختن مهریه که یک هفته بعدازعروسی طلب کنه ووووپس ززنومی خوادچکار..ماکه نه زن داریم نه بچه....حالاکه داریدبه من چه ...شادباشیدن
    • میتی کومان IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      9 3
      دوست عزیز ۱۱:۴۴ اینطور نیست که بگید به اقتصاد ربطی نداره اتفاقا فاکتور های اقتصادی و معیشتی به شدت در این امر تاثیر گذار هستن ولی بخش دوم حرفتون که مربوط میشه فرهنگ اشتباه برخی مردم به شدت باهاتون موافقم و ازین افراد در جامعه بسیار میبینیم
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    61 2
    شما به چه سنی میگویید سالمند؟؟؟؟؟ توجیهات شما اصلا قابل قبول نیست و نقص های زیادی دارد.
    • OM ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      43 2
      به تو چه ربطی داره که مردم چند بچه داشتن نادان. یعنی برای این هم می خوایین برای مردم تعیین تکلیف کنید. خیلی پرو یید.
    • میتی کومان IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      16 2
      با این وضعیت تا چند سال آینده ایران از لحاظ نرخ رشد جمعیت در زمره کشور های اروپای شرقی قرار می گیرد
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      12 0
      ثروتمند دلایل خودش داره میگه با بچه زیاد تمیتونیم آسایش برایش مهیا کنیم شمافک کنید یه هزار به یکی بدی یا به چندتا
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    209 5
    ببخشید وقتی نتونستید از جمعیت جوان کشور استفاده کنید و برای توسعه قدم خوبی بردارید، حالا چه اهمیتی داره که کشور پیر بشه یا نه؟ به زور مگه میشه جوان رو مجبور به فرزند آوری کرد؟ وقتی از همه چیزش، از آینده خودش و فرزندش نگرانه و حتی تا حدی مطمئنه وضع بدتر از امروز میشه، چه طور بچه بیاره؟
  • سینا IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    177 6
    یعنی نمیخواد بفهمه مشکل پوله؟ بیکاریه؟ بی خونه بودن هست؟ شما این ها رو به من جوون بده فرداش میرم ازدواج میکنم. من که کار ندارم چطور زندگی کنم؟
  • نادر IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    192 7
    در این زمانه فرزند داشتن دیوانگی است مردم نان خالی هم ندارند بخورند . عزیزم کسی که بچه میاورد باید بتواند مایحتاجش را تامین کند
    • US ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      اصلا خود ازدواج دیوانگی است.
    • نادر IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      42 1
      دستور دیگه ای نداری . شما نشستی و دستور میدهی که چی بخوریم چی بپوشیم کجا بریم کجا نریم حیوان در خانه نگاه نداریم به کی رای بدهیم . عزیزم ما انسان هستیم عقل وشعور داریم شما نمیتوانی در زندگی مردم دخالت کنی
  • مهدی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    114 2
    چشم - چون شما گفتید الان همه دست به کار میشیم و جبران مافات میکنیم .عذر خواهیم بابت اینکه تا حالا کسی این مشکل رو اینچنین حل نکرده بود - دستمریزاد
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    160 4
    شما تپه ... نشده باقی نذاشتید. این چیزا باید نبایدی نیست. وقتی شرایط ندارن آینده ندارن امید ندارن چطوری بچه بیارن؟ بعدم شما چرا پاسخ نمیدی به اینکه این همه سقط جنین ناخواسته، عدم باروری چرا زیاد شده؟ چی کردین؟ اشعه تو هواست؟ آلودگیه؟ دلیلش چیه؟ گیر دادین به غربالگری و ... ؟ خاک تو سرتون.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    65 1
    چشم،از فردا به امید خدا
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    170 1
    هر زن باید دو‌بچه داشته باشد؟ باید رو کی تعیین میکنه؟
    • من GB ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      99 2
      موافقم، حتی لحن این آدم حال بهم زنه
  • رسول IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    118 1
    اون بايد رو خوب اومدى!!!! اون وقت هر خانواده براى اداره چهار نفر در اين گرانى و تورم وحشتناك و لحظه اى !!!! چقدر بايد حقوق بگيرد؟؟؟؟!!!!!! خجالت بكشيد با بايد و نبايد مردم بچه دار نميشوند شما اقتصاد رو درست من وضع زندگى جوان ها خوب بشه هر سال بچه ميارند برات!!!
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    108 2
    چشم منتظر دستور شما بودیم. خرجش هم شما میدی؟
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    86 0
    مردم نان شبشان را ندارند بروند بچه پس بن10دازند .نادانها
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    84 2
    مردم نان شبشان را ندارند بخورن ان وقت بروند بچه پس بندازند. نادانها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • علي IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    112 6
    فعلا كه زايمان شده وظيفه مردها هر روز زير بار اقتصادي
  • کوروش IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    81 2
    بهتر که نرخ کم بشه من متاهل شدم نمیتونم خونه رهن کنم اینا بفهمن این وضعیت رو یا فقط فک میزنن
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    66 2
    باید ؟ جالبه پول بزرگ کردنشو با این تورم که زوجین نمیتونن خودشونو نگه دارن را شما میدی؟ شما چطور بچه هاتو تو رفاه نگه می‌داری و بزرگ می‌کنی همه دوست دارن پاره تنشونو تو رفاه نگه دارن یا فقط شما اینطوری دوست داری؟
  • ناشناس IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    9 126
    اگر شما پیشنهاد کوفتی سازمان جهانی بهداشت(طرح کنترل جمعیت)رو اجرا نمی کردید،هم خونه ما از این سوت و کوری در اومده بود،هم اینکه جمعیت ما از آمریکا بیشتر میشد. کلا سازمان جهانی بهداشت،باعث و بانی این بدبختی هاست...
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    55 0
    باید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حالا بازم بگید سرگذشت ندیمه رو چرا به شما نسبت می دن !!!
  • رضا IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    22 1
    چشم خودمون که نه فهم داریم و نه شعور منتظر دستورات و نقطه نظرات گهربار جنابعالی بودیم
  • کیومرث متقیان IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    18 0
    بدون ایجاد زیر ساخت ها ی لازم و فراهم کردن زمینه کسب و کار مناسب و مرفه برای تمامی خانوار ها ، وقتی دنبال تبدیل ناگهانی اقتصاد وابسته به نفت که صد سال در کشور قدمت دارد، به اقتصاد مالیات محور دولتی، همراه با تورم و فشار به اقشار جامعه و بی ارزشی پول ملی و دستمزد های ناچیز هستند، معلومه که مردم روز بروز آسیب پذیر تر و خانواده ها متلاشی خواهند شد . فرزند آوری که بماند.وقتش رسیده تا دیر تر نشده،بازنگری در سیاست های مالیاتی و زیر ساخت سازی در مجلس و دولت صورت بگیرد.
  • عطا IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    43 4
    عزیزان اینقدر تبلیغ افزایش جمعیت را نکنید نه مملکت در حال پیر شدن است و نه هیچ مشکلی برای مملکت پیش نمیآید مشکل مملکت اینست که گندم و شکر وعلوفه دامی و لباس ما را کشورهای آمریکا و چین و روسیه ترکیه میدهند هر چه جمعیت کمتر شود واردات کمتر و کمتر ارز خارج میشود پس افزایش جمعیت به نفع کشورهای دیگر است با گاهش جمعیت مشکل بیکاری و مسکن هم و ناهنجاریهای کشور هم حل میشود
  • نادر IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    56 1
    یعنی شما باوردارید که صاحب مردم هستید . یعنی چی بپوشیم چی بخوریم کجا بریم با کی سلام علیک کنیم و الان هم دستور میدهید چند بچه داشته باشیم . خوب عزیزم دستور دیگه ندارید شماره کارت بدم که هر ماه مقداری پول برای دستورات شما به حساب واریز کنید
  • U IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    26 0
    زنده های مادارندازبی پولی دست وپامیزنند. بعدچرامیخایندیه مشت گرسنه و زباله گردوبینوابه این دنیااضاف کنید. ابم که نیست...
  • رضا IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    31 0
    یعنی زباله جمع کن و کارتن خواب کم داریم.
  • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    29 1
    اصلا اقتصاد هم به کنار کشور دچار ورشکستگی آبی است شوخی بردار نیست اصلا افزایش جمعیتی نباید صورت گیرد
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    6 0
    امکانات کشور چه بلحاظ زمین، شرایط اب و هوایی و چه به لحاظ افتصادی کفاف 35 میلیون جمعیت را داره اینکه بدلیل بی تدبیری جمعیت سه برابر شده ولی امکانات متناسب نیست دلیل اصلی بی رغبتی به فرزند اوری است
  • مجید IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    4 0
    اینایی که شما می‌فرمایید الکی هست.یک کلمه فقط اقتصاد زندگی مردم درست شود ،مردم خودشان فرزند بیشتر خواهند آورد.
  • ح.س IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    3 0
    والاه با این اقتصاد چه انتظار دارن از مردم.مردم ب خرج شکمشون مونده اینا میگن بچه بیارین اینجا خارج نیس که برا هر بچه حقوق بدن اینجا ی مملکت غنی ولی فقیر هس لطفا اینارو نگین ملتم بدبخت نگین ب خاطر خودتون
  • کوثر شریف IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    6 0
    کاش به جای اینا یکم به فکر فرار مغزها بودین این همه بچه باهوش و نخبه که انقدر بهشون توجه نکردین رفتن
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    4 0
    عزیز من با این اقتصاد در پیتی که هر روز زندگی مردم بدتر از دیروز ادم می ترسه از فردای خودش چه برسه یکی دیگه بیار به این دنیا
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    3 0
    مگه مردم کم دارند بچه اضافه کنند،شما خیلی راهنمایی خوبی میکنید اقلام مصرفی که تولید داخلی کشور هست ارزان کنید،مرغ،گوشت،برنج و میوه جات
  • Goli IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    3 0
    از کجا پول بیاریم؟من خودم باید آی وی اف کنم.پول ندارم .قید بچه هم زدم.خدا ازتون نگذره.برم دزدی؟
  • ali IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    4 0
    بابا جمع کنین این حرفارو ,وضع تورم رو ببین بعد حرف بزن ,فقط یه نمونه پوشکو ببین ,بقیش پیش کش
  • علی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    6 1
    بجای اینکه بگید هر کارگر باید بیش از ۱۵ میلیون حقوق داشته باشه حرف مفت میزنیدو می گویید هر خانواده باید بیش از دوفرزند داشته باشه با کدوم امکانات ؟ کدوم درآمد ؟ کدوم مسکن کدوم رفاه بجای اینکه مملکت رو چپاول کنید یه کمی هم به فکر ملت باشید
  • محسن IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    7 0
    دوست عزیز خودت چند تا بچه داری ،چقدر حقوق می گیری ،آیا تو خرج و مخارج زندگی کم نمیاری دیگه کسی با این حرف ها خام نمیشه بچه کمتر زندگی زندگی بهتر یا علی