روسیه زمان امضای تفاهم‌نامه تعهدات ایران در سازمان شانگهای را اعلام کرد

فارس نوشت:یک مقام ارشد روسیه گفته یادداشت تفاهم درباره تعهدات ایران برای پیوستن به «سازمان همکاری شانگهای» (SCO) احتمالاً سپتامبر ۲۰۲۲ به امضا خواهد رسید.

«باکتیور خامیکوف»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور SCO روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایتارتاس عنوان کرد مسکو از پیش‌نویس یادداشت تفاهم مربوط به تعهدات ایران جهت پیوستن به این سازمان که توسط تاشکند ارائه شده حمایت می‌کند.

خامیکوف همچنین خاطرنشان کرده که مسکو انتظار دارد این یادداشت تفاهم به امضای سایر اعضای سازمان همکاری شانگهای نیز برسد.

این دیپلمات که قرار است روز چهارشنبه در نشست طرف‌های هماهنگ‌کننده SCO در ازبکستان شرکت کند گفت: «ازبکستان که قرار است امسال ریاست این سازمان را به عهده بگیرد تفاهم‌نامه‌ای در خصوص تعهدات ایران برای پیوستن به این سازمان توزیع کرده است.»

او تصریح کرد که این یادداشت بایستی ابتدا در داخل سازمان همکاری شانگهای به بحث گذاشته شود، پس از آن با طرف ایرانی مورد بحث قرار بگیرد و بعد از آن به شورای سران سازمان همکاری ارائه شود.

خاکیموف تصریح کرد: «ما در روسیه قابل پذیرش بودن این پروژه (تفاهم‌نامه) را که توسط همکارانمان از ازبکستان پیشنهاد شده بودند تأیید کردیم. امروز منتظریم تا طرف‌های دیگر نظراتشان را اعلام کنند.»

وی اضافه کرد: « این فرایند ساده‌ای نیست. هر کشوری دیدگاه خودش را درباره تعهداتی که بایستی مضاف بر تعهدات ارائه شده در اسناد اصلی گنجانده شود دارد.»

به نوشته خبرگزاری ایتارتاس، دیپلمات روسیه‌ای تصریح کرد که این یادداشت تفاهم ممکن است در سپتامبر ۲۰۲۲ در سمرقند، جایی که نشست سران SCO قرار است برگزار شود به امضا برسد.

خاکیموف تصریح کرد: «ایران برخی تعهدات معین را پذیرفته و بایستی آنها را در چارچوب‌های مشخص‌شده در این تفاهم‌نامه اجرا کند. ایران، روند مشخصی را برای پیوستن به خانواده SCO آغاز کرده است.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =