خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

جشنواره بازار سفر با حمایت سازمان متولی گردشگری برپا شد اما تنها چیزی که در آن دیده نشد، بازاریابی برای گردشگری داخلی بود. بازاریابان تایلندی و ترک و قبرسی و مالزیایی البته با همکاری آژانس‌های ایرانی به معرفی مقاصد خود پرداخته و دست‌پر به کشورشان بازگشتند تا بیش از پیش به فعالان حوزه گردشگری ثابت شود ایران کشوری گردشگر فرست است تا گردشگرپذیر.

متولیان گردشگری کشورها برای جذب گردشگر دست روی دست نگذاشته و تنها به حرف اکتفا نمی‌کنند بلکه علاوه بر تکمیل زیرساخت‌ها و آموزش نیروها، ظرفیت‌های گردشگری و خدماتی را طی سفرهای مقدماتی به فعالان حوزه گردشگری بازار هدف معرفی می‌کنند. امری که در عرصه گردشگری ایران دیده نمی‌‌شود.

هفته گذشته نمایشگاهی با عنوان جشنواره بازار سفر در محل مرکز آفرینش‌ها برگزار شد که شباهتی به نمایشگاه یا جشنواره نداشت زیرا فضای آن تنها محدود به یک سالن می‌شد در حالی که نمایشگاه‌های دیگری که در این محل برگزار می‌شوند هر چقدر هم که محدود بودند هر دو طبقه مرکز را دربر می‌گرفتند.

اما چه کسانی شرکت کرده بودند و چه عرضه شده بود؛ غرفه‌ها متعلق به کشورهایی مانند ترکیه،‌ مالزی و تایلند می‌شد که گردشگران ایرانی بازار هدف مطلوبی برایشان محسوب می‌شوند و البته کشورهایی مانند اندونزی و قبرس نیز که به دنبال بازار گردشگران ایرانی هستند،‌ نیز دیده می‌شدند.

این کشورها چگونه گردشگران ایرانی را با مقصد آشنا کرده و آنها را جذب می‌کنند؟ مسئول غرفه تایلند در این باره گفت: «ما برای گردشگری خود استراتژی و برنامه داریم و طبق آن پیش می‌رویم. معمولاً‌ سفر یا سفرهایی برای آژانس‌داران و فعالان این عرصه برگزار می‌کنیم تا با جاذبه‌های تایلند و امکانات آنجا مانند هتل‌ها و رستوران‌ها آشنا شوند. به عنوان مثال چند وقت دیگر یک برنامه آموزشی و آشنایی برای راهنمایان داریم.»

برگزاری برنامه‌هایی که طی آن آژانس‌داران و فعالان حوزه گردشگری حداقل در بازارهایی که هدف گردشگری ایران هستند یا می‌توانند باشند لازم و ضروری بوده و به نظر می‌رسد که کمتر به آن پرداخته شده است. اما باید توجه داشت که طی این برنامه‌ها می‌توان جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری کشور را و همچنین کیفیت و کمیت خدماتی مانند هتل و رستوران را به برنامه‌ریزان و عوامل گردشگری بازار هدف معرفی کرد.

به علاوه و شاید مهم‌تر از آن با برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌توان مجریان حوزه گردشگری دیگر کشورها را با فضای کشور آشنا کرده و آنها را از امنیت و سلامت سفر، امری که تبلیغات خارجی بر ضد آن هستند،‌ مطمئن ساخت.

در همین راستا از مسئول غرفه کشور قبرس پرسیده شد که آیا در ایران سفر کرده است؟ وی گفت: «کاخی را دیده که متعلق به پهلوی اول بوده که احتمالاً‌ منظور او کاخ سعدآباد است اما چیزی که مورد توجه او قرار گرفته،‌ برفی بوده که کوه‌های نزدیک تهران را پوشانده زیرا آنها در کشورشان برف ندارند. بنابراین جای دارد که از ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی ایران به نحو احسن استفاده کرد

یکی دیگر از مواردی که در این نمایشگاه دیده می‌شد غرفه‌های مناطق آزاد مانند منطقه آزاد کیش و منطقه آزاد ارس بود. فصل تابستان زمان مناسب برای سفر به منطقه آزاد ارس است اما جزیره کیش در طول فصل تابستان از آب و هوای مطلوبی برخوردار نیست و دست‌اندرکاران با برگزاری جشنوراه کیش،‌ گردشگران را با توجه تعطیلی مدارس و فرصتی که خانواده‌ها در اختیار دارند به منطقه جذب می‌کنند ولی باید منتظر بود و دید که با افزایش قیمت سفر به جزیره کیش در این دوره زمانی،‌ با توجه به بالا رفتن قیمت‌های هتل‌ها و دیگر خدمات پس از حذف یارانه‌ها،‌ استقبال مردم مانند گذشته خواهد بود یا خیر.

این بالا رفتن قیمت سفر به جزیره کیش در آب و هوای گرم تابستان در حالی است که پیش از این نیز گرانی سفرهای داخلی زمینه رقابت سفرهای داخلی و خارجی را به سمت کفه سفرهای خارجی سنگین کرده و مردم را از سفرهای داخلی منصرف کرده بود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =