منافع روس‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران؛ مسکو به سمت غرب غش کرده؟

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی با خبرآنلاین درباره مواضع اخیر روسیه در قبال برنامه هسته ای ایران گفت: موضع روس ها در این خصوص روشن است و تغییری هم نکرده چرا که موضع آنها در بین کشورها، بیشترین نزدیکی را به تهران دارد و حتی دیدیم که در موضوع کاهش تعهدات برجامی مسکو ایران را محق دانست.

مهسا مژدهی: توییت اخیر میخائیل اولیانوف که از مقامات ایرانی می پرسید که منظورشان از«به زودی» چیست؟ یک بار دیگر نگاه ها را به سمت رویکرد روسیه به ماجرای احیای برجام جلب کرد. در ماه های گذشته مقامات روسی ایران را به خاطر بی اعتمادی به غرب و امریکا محق می دانستند. اما اخیرا به نظر می رسد که این کشور نسبت به قبل با ایالات متحده همراه تر است.

در خبرآنلاین با شعیب بهمن کارشناس اوراسیا به گفتگو نشسته ایم:

توییت اولیانوف که مذاکره کننده روس ها در زمینه احیای برجام است، بسیاری را متعجب کرد. او تقریبا همان ادبیاتی را داشت که همتایان امریکایی اش در مورد بازگشت ایران به گفتگوها به کار می برند. علت چنین تغییری در ادبیات روس ها به ویژه نماینده این کشور یعنی اولیانوف چه بود؟

در وهله اول باید توجه داشت که روسها یکی از حامیان شکل گیری برجام بوده اند و بر همین اساس در طول سال های گذشته، نسبت به طرفهایی که توافق را نقض کرده یا به تعهداتشان عمل نکرده بودند، حساسیت نشان دادند به نحوی که امریکا را مصر عدم کارایی برجام می دانستند و به اروپایی ها اعتراض می کردند که چرا به تعهداتتان پایبند نیستید. قاعدتا در حال حاضر هم آنها سیاستشان مبنی بر احیای برجام را دنبال می کنند. نگاه ها و نظراتی که از طرف روس ها اعلام می شود، با همان هدف احیای مذاکرات و به سرانجام رسیدن آنها و شکل گیری توافق جدید بین طرف های مختلف برجام است.

منافع روس‌ها در قبال برنامه هسته‌ای ایران؛ مسکو به سمت غرب غش کرده؟

روس ها به نظر می آید که رفتار دوگانه ای از خود نشان می دهند. آنها به صورت دائم حمایتی را از ایران اعلام می کردند که ظاهرا کم رنگ تر شده. این اتفاق همزمان با سفر بنت به مسکو هم بوده است. چنین روندی وجود دارد؟

من چنین روندی را به شکل کاملا مشخصی مشاهده نکردم. مقامات روس که درگیر پرونده هسته ای ایران بوده اند یکسان و همسو بوده و همه آنها متفق القول خواهان احیای برجام بوده اند و البته در تحولاتی که در سه سال گذشته رخ داد، ایران را در کاهش تعهدات هسته ای خود، محق دانسته بودند و معتقدند که اگر امریکا و ناتوانی اروپا در عمل به تعهداتش وجود نداشت، ایران هم به سمت کاهش تعهدات نمی رفت. موضع روس ها در این خصوص روشن است و تغییری هم نکرده است. موضع روسیه در بین کشورها، نزدیک ترین موضع به تهران به حساب می آید. در روند مذاکرات احیای برجام هم آنها نزدیک ترین موضع را داشته اند.این که تصور کنیم سفر کسی مثل بنت،می تواند روی موضع روسیه تاثیر بگذارد اشتباه است. سفرها و دیدارهای نتانیاهو هم نتوانست بر روی موضع روسیه موثر باشد. در شرایط فعلی که اختلاف نظر بین اسراییل و امریکا هم وجود دارد و آنها حتی نتوانسته اند دولت بایدن را تحت فشار قرار دهند تا مذاکرات را متوقف کند. منافع روسیه در این خصوص کاملا مشخص است.

از ایران مدام انتقاد می شود که به دنبال خریدن زمان با استفاده از به عقب انداختن مذاکرات در وین هستند.علت رفتار مقامات ایرانی و عدم استقبالشان از سرعت بخشیدن به حضور درپای میز مذاکرات چیست؟

در وهله اول باید توجه داشت که گذر زمان بیش از همه به نفع ایران و البته به ضرر غربی هاست. به همین دلیل آنها مدام تقلا و تلاش می کنند که ایران به پای میز برگردد. گذر زمان می تواند بر ظرفیت ها و توانمندی های هسته ای ایران بیانجامد. در این چند ماهی که مذاکرات متوقف شده، سطح و میزان اورانیوم غنی شده ایران رشد چشم گیری پیدا کرده و در عین حال بخشی از همکاری های ایران با آژانس هم متوقف شده.هر دو مورد گزینه مطلوبی برای غربی ها به حساب نمی آید.غربی ها دیگر اهرم فشار قابل توجهی نسبت به ایران ندارند.چون در زمان ترامپ امریکا هر آنچه از تحریم می توانست وضع کند، انجام داد.

ایران در حالی توانمندی خود را افزایش می دهد که امریکا و اروپا دیگر اهرمی ندارند، قاعدتا افزایش ظرفیت های ایران می تواند موقعیت نظام را در مذاکرات آتی بالا تر ببرد. به همین دلیل آنها تلاش می کنند حتی ایران را تحت تهدید هم قرار دهند که البته یک بلوف سیاسی است. چرا که در شرایط فعلی هر دو طرف به یک میزان به مذاکرات احیای برجام احتیاج دارند. گذر زمان به نفع ایران است و مذاکره کنندگان می توانند بادست بازتر پای میز مذاکرات بنشینند.

ما شاهد حضور اقای باقری کنی در بروکسل هستیم. اروپا خیلی مایل به برگزاری نشست هایی در بروکسل به نظر نمیرسید. اما تحلیل شما از این اقدام وزارت خارجه ایران چیست؟

این سفر در پاسخ به سفر اقای انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا صورت می گیرد. دستور کار این سفر ادامه مذاکرات وین نیست. بلکه این است که طرفین به توافق برسند که مذاکرات را از چه سطح و نقطه ای اغاز کنند. غرب اصرار دارد که گفتگوها از نقطه پایان یافته دوباره شروع شود. در حالی که مذاکرات در نقطه اختلاف پایان یافته و نمی تواند دوباره از نقطه اختلاف شروع شود. دولت اقای رییسی هم باید استراتژی خاص خود را در موضوع هسته ای پیش ببرد. به همین دلیل باید در مورد اینکه این اقدامات چطور و از چه نقطه ای اغاز شوند و چه روندی را طی کنند از قبل صحبت شود و این سفر در همین راستاست. به هرحال مذاکرات تا قبل از ماه نوامبر آغاز می شود و باید دید چه سازوکاری در پیش خواهد بود.

>>> این مطالب را هم بخوانید:
آیا اختلاف چین و روسیه مذاکرات برجامی را به تأخیر انداخته است؟
پلن B بایدن چیست؟/ خطر جنگ از ابتدای مناقشه هسته ای بیشتر است
آیا غربی‌ها به شرط تازه ایران جواب مثبت خواهند داد؟
ایران با چه راهبرد جدیدی پا به مذاکرات وین می‌گذارد؟

311312/23

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    روسیه و ترکیه دو دشمن اصلی ایران‌اند که در نبود توجه به منافع ملی دارند ما را می‌خورند.
    • به GB ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      9 46
      اگرچه همه بفکر منافع خود هستند اما البته روسیه می داند که غرب و آمریکا و اسراییل و اروپا دشمن قسم خورده و رقیب اصلی و در باطن بفکر نابودی روسیه اند و این وجهه روسیه را با دیگر دشمنان غرب نزدیک میکند. قوی شدن تنها راه است.
    • یعقوب IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      51 1
      شما هم فقط سنگ ترکیه را به سینه بزنید برجام چه ربطی به ترکیه دارد پس بی خود تفرقه افکنی نکن
  • بهروز GB ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    173 7
    بهتر است کشورها را به دو دسته دوست و دشمن تقسیم نکرد، رفتار کشورها نسبت به هم لحظه ای و بنا به احتیاجات و زمان تغییر میکند. اگر احساس کنند که طرف مقابل در تنگنا و در احتیاج است بفکر گرفتن امتیاز می افتند، روابط بسیار پیچیده تر از شطرنج است، به همین شکل روسیه با تمایل به ایران از اسرائیل و آمریکا امتیاز میگیرد و گاه با تمایل بسمت آنها از ایران امتیاز میگیرد، یا ترکیه که با همه بازی میکند بتصور گرفتن امتیاز از هر دو طرف.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      92 2
      کاملاً درست گفتی هر کشوری دنبال منافع خود است
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      9 0
      مطلب دوستمون که اشاره بحق و درستی به منافع لحظه ای کشورها واینکه روابط بین کشورها از ظرافت بالای برخوردار بوده که حتی پیچیدهتر از بازی شطرنجه نظر صائب وقابل قبولت ی هست ❤️
  • هومن FR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    158 7
    روسیه به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست .
  • ایران IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    108 7
    مسلما یک ایران هسته ای و قدرتمند زیاد به نفع روسیه نیست بیشترین لطمات رو در لحظات حساس همین روسیه وارد کرده 1
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    72 16
    روس ها قابل اعتماد نیستند برای پیش رفت کشور در دراز مدت فقط باید به توان داخلی متکی باشیم همانطور که از نظر نظامی پیشرفت های. بزرگی داشتیم از نظر اقتصادی هم می توانیم داشته باشیم با توکل بر خدا و تکه بر ملت بزرگ ایران همه کارها شدنی هستند نه به غرب میشه تکه کرد نه به شرق همان ایده امام خمینی رحمه‌الله علیه که گفتند نه شرقی نه غربی باید خیلی مراقب باشیم به بیرون اعتماد نکنیم که ضربه را از جایی خواهیم خورد که باور نکنیم ولی باید خیلی مراقب باشیم در داخل هم مناففینی هستند که به دنبال برآوردهای شرق و غرب هستند همین ها بودن و هستند که مردم را بی اعتماد کنند در قسمت های هم موفق بودند تبعیض و تفاوت قائل شدن یکی از کارهای این افراد بوده است
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    54 22
    از روسیه خوشم نمیاد اگه مسئولین درست رفتار می کردن الان به خودکفایی رسیده بودیم نه به شرق کار داشتیم نه به غرب
    • عباسعلی. IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      10 0
      مهم اینکه مسئولین ازروسیه وامثالهم خوششان بیاید!
  • حافظ صاکی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    74 5
    اصل بدیهی درسیاست رانبایدفراموش کنیم. این اصل ثابت می گویدکه هیچ قدرتی حاضربه پذیرش قدرتی درکنارخودباشد. بویژه روسیه دربرابرایران تاریخ سیاه وننگینی دارد. چگونه می پذیردکه ایران اتمی شوددرحالیکه خودباعث جایی این همه سرزمین ازایران شد. روسیه مطیع محض انگلیس است. زیرادرطول جنگ جهانی دوم انگلیس روسیه رادربرابرهیتلرنجات داد. دوستی باروسیه دوستی خاله خرسه است.
  • SE ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    81 6
    فعلا که مردم زیر فشار هستن فقر و فحشا بیداد می‌کنه
  • مهران IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    50 2
    به سمت منافع خودش غش کرده
  • احسان IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    81 2
    اصلا این تفکر که با کی دوست باشیم با کی دشمن و.. اشتباهه، الان تمام کشورهای منطقه مثلا اسرائیل، هم با امریکاس هم با دشمن دیرینه امریکا یعنی روسیه،یا ترکیه هم رابطه ش با امریکا خوبه و هم با روسیه، یا خود روسیه هم با ایران مثلا متحده هم با دشمنان ایران، پس الان دنیا دیگه دنیای یارو یارکشی نیست، باید باهمه رابطه خوب داشت، هم با روسیه هم با امریکا هم با اروپا و...، دوستانه ما با تمام دنیا بده بستان دارن، ما چرا نداشته باشیم؟
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    73 7
    چهل وسه سال است که چینی هاوروسهاایران رابخاطرمنافعشان بازیچه خودشان قراردادند ،،،
  • ایرانی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    14 71
    روسیه دشمن مانیست ایران چون واضح وروشن باغرب وامریکا واسراییل دشمنه وبحق هم هست دوستی انها همین جوریه ودرست هم هست روسیه درعمل تمام بخشنامه های بین المللی روکه علیه ایرانه وتو میکنه چجوری دشمنه ؟توسوریه وعراق هم مسیرایرانه چجوری دشمنه ؟
    • پدرت IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      68 10
      بیا پایین بچه سرمون درد گرفت برو مشقات بنویس سیاست بتو نیومده
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      10 3
      پدرت : تو هم سیاست رو نمیدونی پسرم - برو تو اتاقت
    • OM ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      15 1
      شازده یه کم تاریخ بخون شاید خدا خواست یه چیزی یاد گرفتی. تاریخ دویست سیصد سال گذشته پر از جنایت و خیانت روس های نامرد به ایران است.
  • شهید IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    62 2
    یعنی برادر عزیز کارشناس عزیز اینو‌نمیدانی که روس ها بقول دکتر ظریف در آن فایل صوتی بیشترین تلاش کردند تا توافق برجام شکل نگیره بعد معلومه از اینکه گفتم ایران حق داره غنی سازی و برنامه ها از سر بگیره منظورشان این است که برجام دوباره شکل نگیره فهمیدن این موضوع ساده خیلی سخت نیست از زمانی تاریخ بوده مدام روس ها به ایران خیانت کردند قرار بود ما گاز صادر کنیم به اروپا اما روسیه جای ما را گرفت اگه برجام باقی می ماند که ما خودمان می تونستیم خط لوله احداث کنیم در سوریه ما هزینه و کشته بعد روس ها سوریه در اختیار تازه آدرس پادگان های ایرانی به اسراییل دادن و بالای دویست حمله به پادگان های ایران شد روسیه به هیچ وجه قابل اعتماد نیستت
  • سینا IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    63 3
    روسیه و چین قابل اعتماد نیستند وهمراهی موضعی با ایران هم به خاطر منافع خودشونه.
  • نوید IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    51 11
    روسیه منافق ،اسراعبل ۱۰۰درجه از روس بهتره
  • حمیدرضا IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    16 45
    سلام کشورومردم ایران ازاول انقلاب روی پای خودایستاده اندوروی هیچ کشوری حساب بازنکرده اند وباعث خودکفایی هم شده اندوازطرفی کشورمان ۴فصل بوده وازنفت گرفته تامعادن دیگرراداریم که کشورمان راخودکفاکرده است وروسیه ویاچین وامریکاتازمانی که منافع به نفعشان هست حمایت میکننددرغیراینصورت شانه خالی میکننددرودبرجوانان ونخبه گان وتمام زحمتکشان کشور
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      22 5
      آره جون عمت.
    • امیر IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      16 3
      روی کدوم پا چیزهایی که لازم داریم ازکشورواسطه بادوبرابرقیمت میخریم فقط بخاطرلجبازی
  • امیر IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    26 1
    گمونم تاریخ نشان داده روس هابیشتر به ماظلم کردن.ولی دشمنی ماباآمریکاست.ازاول انقلاب یه حرفی زدید حالا توراهی مونید که آمریکادشمن ماست. روس ها به اوکراین رحم نکردن.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    19 6
    امام خمینی فرمودند، ابرقدرتها در ظاهر با هم دشمن هستند ولی مانند دولبه قیچی برای یک هدف واحد و آن هم استعمار ممالک دیگر کار می‌کنند.
  • عباس گرانمهر IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    6 3
    خدا کنه دیگه تموم بشه فقر،رکود،گرانی کمرمردم رو شکسته ولی هنوز امیدواریم اخبارمایوس کننده،اخبار رانت فساد الحمدلله کمتر شده امیدکمی بیشترشده گرانی بیش از طاقت مردوخ گوشت ومیوه که اصلا ماهی یک یا دوبار بیشتر نداریم ۲ پسرببکار دارم بعد ۱۶ سال انتظار ویکسال پرداخت قسط هنوز خانه مهر نگرفتم کرایه خانه بیشتر از توان ماست برای نان خالی مشگل داریم خدا خودش کمک کنه
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    10 0
    روسیه همیشه ایران ودوشیده
  • بازنشسته IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    6 0
    روسیه بسیار خطرناکتر از امریکاست نمیدانم چرا روسای ما این را نمی فهمند.امریکار موذی گری روسیه را ندارد و دشمنی خودا را علنی میکند اما روسیه موذیانه شریک دزد است و رفیق قافله...!!!
  • به GB ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 1
    یادمان رفته که دولت قبلی خودمان هم بسمت غرب غش کرده بود.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    4 0
    آقای باقری کنی همین حرف‌ها را یک هفته قبل در تهران میگفت. رفت بروکسل همین حرف‌ها را بزند
  • حیدر IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    14 1
    چین و روسیه . از اسرائیل و امریکا بدترند
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    13 1
    باور کنید آمریکا از چین و روس بهتره چین و روس گرگند در لباس میش
  • مجید IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    8 1
    ضزبه ای که روسیه به ایران زده از انگلستان بیشتره گرجستان قفقاز اذربایجان از ایران جدا کرد ما باید قدرتمند بشیم اول مناطق جدا شده رو برگردونیم بعد روسیه محصور بشه به همون منطقه سرد قطبی نکبتهایی که ۲۰۰ سال قدرتمند شدند در طول تاریخ
  • م IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 2
    هدف امریکا از ورود مجدد به برجام فعال کردن مکانیسم ماشه است با این روش هم تحریم ها به قوت خود باقی وهم برنامه هسته ای ایران متوقف خواهد کرد
  • اسماعیل نوغانچی صالح IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    4 0
    مگر تا کنون غرب شرق برای منافع کدام کشور فدا کاری کرده اند که ما دومی باشیم همه منافع وسهم خود را میخ‌اهند حتی اروپا ‌ انگلیس وغیره
  • هم وطن DE ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    10 3
    قبول برجام یک اشتباه استراتژیک بود وادامه اش خودکشی
  • بی بی جون IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    5 1
    روسیه هم مثل امریکا و اروپا می باشد و کثیف ترین کشوری است که متعسفانه در همسایگی ایران قرار گرفته است این کشور در طول قرن ها چشمش به دنبال خاک ما و منابع کشور ما بوده و خواهد بود در خال حاضر حکام ما دریای خزر را برای اینکه کاری به حکومت نداشته باشد به او دادند و گاز را باید به او بدهیم تا به اروپا با قیمت چند برابر بفروشد و بدترین گزینه اینکه ضایعات هسته ای خود را در کشور ما در بیابانها و دشت ها در حال چال کردن و نابودی کشور و مردم ما می باشد و حالب است که شعار های انقلاب هم تعقیر کرده و دیگر اسمی از روسیه در انها نیست و مردم نمی دانند که با چه موجود خبیث و خون خوار و کثیفی روبرو هستند که خود را دوست و پشتیبان نشان می دهد و از پشت خنجر میزند ایا این کشور در جنگ جهانی دوم نمی خواست نصف ایران را اشغال و از ان خود کند و مردی غیرت مند انها را از کشور خارج کرد ایا کور شده اید و یا انقدر بی سوادید که تاریخ نمی خوانید من فکر می کنم هر دو را هستید .
  • اسمیت US ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    12 1
    یعنی هنوز نفهمیدید نصف آمریکا با اسرائیل ولی همه‌روسیه با اسرائیله؟
  • حسین IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    فقط ماجماعت مردم همیشه درصحنه هستیم به هرسازشما میرقصیم
  • محمد IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    ما باید خودمان را جای روسیه بگذاریم در تمام زمینه ها تا بتوانیم راهبر صحیح آری برای آینده داشته باشیم وار بچه بازی قهر ناز دست برداریم
  • سهیل IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    2 1
    سلام وقت بخیر روسها قابل اعتماد نیستند چون آنها منافع خود را در نظر میگیرن به قول امام خمینی (ره) :نه شرقی،نه غربی فقط جمهوری اسلامی
  • ناشناس IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 1
    روسیه باشرایط موجوددرایران بشدت بدنبال منافع خودش است،بسیارکشوراستعمارگریه
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 1
    همیشه تاریخ دو کشور روسیه و انگلیس بزرگترین صدمات را به ایران وارد کردند و امروز دشمن دیگری به مراتب خطرناکتر بنام چین