امروز ظهر لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را وزیر دادگستری به مجلس آورد و دست پر از مجلس رفت. چون نمایندگان با 120 رای موافق با یک فوریت آن موافقت کردند.

به گزارش خبرآنلاین، لایحه مذکور که به امضای رئیس‌جمهور، وزیر دادگستری، وزیر کشور، وزیر بازرگانی و وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده است شامل یک مقدمه و 12 فصل است.

این لایحه که دارای 74 ماده است، شامل فصول "تعاریف و کلیات "، "پیشگیری از قاچاق "، "مصادیق قاچاق "، " مجازات‌ها "، "قاچاق کالاهای ممنوعه "، "قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای "، "جرایم مرتبط "، "مقررات مربوط به سازمان کاشف و کشف کالا "، "مراجع صالح در رسیدگی به جرم قاچاق "، "اموال ناشی از قاچاق " و "مقررات عمومی است.

 مرتضی بختیاری وزیر دادگستری به عنوان نماینده دولت به دفاع از یک فوریت لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخت و طی سخنانی اظهار داشت: اختلال در تجارت خارجی و موضوعاتی از این قبیل لطماتی به جامعه وارد می‌کند و پیامد آن رکود فعالیت‌های اقتصادی و افزایش بیکاری است.

وی با بیان اینکه قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور به‌روز نیست گفت: این قوانین که عمری ۷۷ ساله دارند مبانی مبارزه درست و اساسی را با قاچاق کالا و ارز فراهم نمی‌کنند. عدم پرداخت عوارض گمرکی و مالیات موجب می‌شود که کالاهای قاچاق با قیمت پایین‌تری عرضه شوند و بازار تولیدات داخلی را با مشکل مواجه کنند و همچنین در بازار ارز کشور نیز تاثیر منفی دارد.

وزیر دادگستری با بیان اینکه قوانین فعلی در این زمینه جوابگوی نیازهای فعلی برای مبارزه قاطع با قاچاق نیستند، تصریح کرد: در سال جهاد اقتصادی الزاماتی وجود دارد که به طور قطع و فراگیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از الزامات آن است و این لایحه قطعا می‌تواند این مشکل را مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این استاندار اصفهان بوده است، گفت: به یاد دارم که انبارها پر از محصولات تولیدی بود اما به دلیل واردات قاچاق کالا، تولید کنندگان دچار ورشکستگی می شدند.

/29/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =